Citat:
Ursprungligen postat av
noden
Är man osäker kan man alltid fråga skatteverket. De har verkligen en utmärkt service. Man kan skicka in sina frågor så har man svaren svart på vitt nedskrivna och sparade.
Det är bra poäng. Jag har gjort det tidigare och fick då svaret att jag inte skulle behöva betala någon skatt. Nu har reglerna förtydligats men jag är ganska säker på att svaret skulle bli samma idag. Jag har klippt in reglerna nedan:
Reglerna i korthet
1. Om du säljer saker som du har haft för personligt bruk ska du bara skatta för vinsten på den del som överstiger 50 000 kr på ett år. Du ska då skatta för vinsten som inkomst av kapital.
2. Om du har en hobby och säljer saker som du själv har tillverkat ska du skatta för vinsten som inkomst av tjänst.
3. Om du
mer regelbundet köper in saker
för att sälja på loppmarknader och liknande ska du skatta för inkomsten som inkomst av näringsverksamhet.
För att behöva betala skatt ska man
mer regelbundet köpa in saker. Mer regelbundet kan tolkas på olika sätt men jag uppfattar att det handlar om att man (typ) yrkesmässigt eller i systematisk form köper in varor varje månad eller liknande. Man ska också köpa in varorna
för att sälja. Syftet med inköpen ska alltså vara att man ska sälja varorna vidare. Man driver en typ av affärsverksamhet helt enkelt. När man istället köper varor främst till den egna samlingen är det inte sannolikt att man ska uppfylla dessa krav.
Den enda situation när man som samlare kan förväntas behöva betala skatt när man köper in en större samling billigt och redan från början har för avsikt att sälja av hela eller delar av det man köpt in. Även om själva inköpen inte sker regelbundet så kommer ju iallafall avyttringen att ske regelbundet. Att köpa in en stor mängd vid sällsynta tillfällen och sedan avyttra denna via regelbunden försäljning är i princip också en typ av affärsverksamhet. Jag tror att Skatteverket skulle hålla med om det, även om det faller utanför den strikta definitionen.