Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-11-06, 07:31
Avstängd
CP-Fisks avatar
Man köper billigt och säljer det dyrt, inte svårare än så, finns idioter överallt som köper saker till överpris och säljer till underpris.
Citera
2024-11-06, 07:36
Medlem
Nej det är egentligen ganska enkelt. Det finns bara tre kategorier.
1.Har du införskaffat saken i syfte att sälja den vidare är det inköp av försäljningsvara. Detta är något som näringsidkare håller på med.
2.Om du säljer en sak för att du hittat en bättre pryl så är det ju en privat försäljning.
3.Vid en hobby kan det ju vara så att man köper in en frimärkssamling men egentligen bara är intresserad av några få märken i samlingen. Då kan man redovisa försäljningen av de övriga märkena som hobby. Om man nu vill följa lagen.
Sen kan det vara en hobby att renovera prylar. Så till hobby hör också han som köper in gräsklippare och annat som han reparerar och säljer vidare. Så länge det inte sker i någon större omfattning. När man redovisar hobby kan man också dra av sina kostnader.
Citat:
Ursprungligen postat av Batleika
Man kan resonera på olika teoretiska sätt. När eget samlande är huvudaktiviteten och ev. vidareförsäljning en sidoaktivitet går det inte att leda i bevis eller reda ut vilken kategori en viss pryl hör till.

Inte sällan kan det vara så att jag köper en pryl som jag redan har i någon form. Den kan sedan visa sig vara en finare utgåva eller i bättre skick än den jag redan har. Då behåller jag den nya och säljer den jag hade innan.

Det kan också vara så att jag är öppen för att sälja saker ut den egna samlingen, till rätt pris. Jag har dem alltså i samlingen och använder dem kanske något. Efter 2-3 år säljer vissa av sakerna. Att det mesta eller allt skulle gå åt är en utopi. Eftersom jag köper in saker ganska billigt kan försäljningen av vissa delar finansiera en hel del nyinköp.

Man kan naturligtvis i teorin tänka sig att jag borde märka varje pryl med en klisterlapp för att markera dess status, byta ut klisterlapparna om/när statusen förändras och sedan föra bok över sålda prylar baserade på klisterlapparna. Det skulle enligt något sorts teoretiskt synsätt vara det skattemässigt korrekta. I praktiken kommer jag inte att göra så och knappast någon annan heller.
Senast redigerad av noden 2024-11-06 kl. 07:40.
Citera
2024-11-06, 08:14
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Nej det är egentligen ganska enkelt. Det finns bara tre kategorier.
1.Har du införskaffat saken i syfte att sälja den vidare är det inköp av försäljningsvara. Detta är något som näringsidkare håller på med.
2.Om du säljer en sak för att du hittat en bättre pryl så är det ju en privat försäljning.
3.Vid en hobby kan det ju vara så att man köper in en frimärkssamling men egentligen bara är intresserad av några få märken i samlingen. Då kan man redovisa försäljningen av de övriga märkena som hobby. Om man nu vill följa lagen.
Sen kan det vara en hobby att renovera prylar. Så till hobby hör också han som köper in gräsklippare och annat som han reparerar och säljer vidare. Så länge det inte sker i någon större omfattning. När man redovisar hobby kan man också dra av sina kostnader.

Gällande punkten ett så vet jag oftast inte det på förhand. Jag skulle aldrig orka hålla på med inköpandet om huvudsyftet var att tjäna pengar genom att sälja saker vidare. Sedan händer det förstås ibland att man hittar något som man vet är en raritet. Då blir det ofta så att den säljs vidare. En massa andra grejer är ovanliga men inte markant efterfrågade. Jag kan förstås komma att sälja av dem men chansen att få något sålt är begränsad. Med en stor mängd grejer blir förstås alltid något sålt.

Jag håller på med samlande av skivor och böcker i första hand. Det handlar inte om att få ihop ”kompletta serier” eller något liknande. Det är också saker som har en potential till användning. När man har försäljning som en sidoverksamhet till en hobby är gränsdragningarna inte enkla i praktiken.
Citera
2024-11-06, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejaaaa312
Ni som köper saker från diverse loppisar och sedan säljer vidare på Tradera och dylikt, hur gör ni? I och med att man som privatperson endast får sälja privata saker skattefritt för ett belopp av typ 30k och i typ 30 olika annonser så är detta något man snabbt uppnår. Hur gör ni som köper och säljer vidare, har ni skapat ett företag eller dylikt? Är det mycket arbete? Vill såklart göra detta lagligt men samtidigt få ut så mycket pengar på det som möjligt, så återigen, hur gör ni? Tack på förhand!

Glöm bort det där!
Det fungerade för några år sedan, men nu har exakt alla, även etablerade företag som myrorna fattat att googla exakt allt skräp de får in och kolla upp värdet på internet, samt ofta sätta ett rejält överpris och ändå verkar de sälja allt pga alla som ska köpa miljövänligt och då är det ju så bra med andrahand
Har själv hyfsat bra koll på kristallglas i olika former och för så sent som 1-2 år sedan, så fanns det hur mycket gamla kristallglas från Orrefors odyl. för typ 20-50 kr, glöm bort det idag. Alla glas är helt genomgångna och exakt alla kristallglas är utsorterat, samt som jag misstänker säljs för betydligt större summor på annat håll. Det du hittar på myrorna/björkå idag och till priser under 100 kr är allt maskingjort skräpglas.
Citera
2024-11-06, 08:47
Medlem
Är man osäker kan man alltid fråga skatteverket. De har verkligen en utmärkt service. Man kan skicka in sina frågor så har man svaren svart på vitt nedskrivna och sparade.
Citat:
Gällande punkten ett så vet jag oftast inte det på förhand. Jag skulle aldrig orka hålla på med inköpandet om huvudsyftet var att tjäna pengar genom att sälja saker vidare. Sedan händer det förstås ibland att man hittar något som man vet är en raritet. Då blir det ofta så att den säljs vidare. En massa andra grejer är ovanliga men inte markant efterfrågade. Jag kan förstås komma att sälja av dem men chansen att få något sålt är begränsad. Med en stor mängd grejer blir förstås alltid något sålt.

Jag håller på med samlande av skivor och böcker i första hand. Det handlar inte om att få ihop ”kompletta serier” eller något liknande. Det är också saker som har en potential till användning. När man har försäljning som en sidoverksamhet till en hobby är gränsdragningarna inte enkla i praktiken.
Citera
2024-11-06, 08:55
Medlem
Jag tycker änna charmen med Tradera har försvunnit det senaste. Jag får känslan av att det är översvämmat med prylar!/ annonser. Allt verkar numera handla om antingen trendiga märkes-designprylar eller att folk vill ha saker väldigt billigt. Så jag vet inte om det är värt det längre, att köpa och sälja där.
Citera
2024-11-06, 10:40
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Är man osäker kan man alltid fråga skatteverket. De har verkligen en utmärkt service. Man kan skicka in sina frågor så har man svaren svart på vitt nedskrivna och sparade.

Det är bra poäng. Jag har gjort det tidigare och fick då svaret att jag inte skulle behöva betala någon skatt. Nu har reglerna förtydligats men jag är ganska säker på att svaret skulle bli samma idag. Jag har klippt in reglerna nedan:

Reglerna i korthet
1. Om du säljer saker som du har haft för personligt bruk ska du bara skatta för vinsten på den del som överstiger 50 000 kr på ett år. Du ska då skatta för vinsten som inkomst av kapital.
2. Om du har en hobby och säljer saker som du själv har tillverkat ska du skatta för vinsten som inkomst av tjänst.
3. Om du mer regelbundet köper in saker för att sälja på loppmarknader och liknande ska du skatta för inkomsten som inkomst av näringsverksamhet.

För att behöva betala skatt ska man mer regelbundet köpa in saker. Mer regelbundet kan tolkas på olika sätt men jag uppfattar att det handlar om att man (typ) yrkesmässigt eller i systematisk form köper in varor varje månad eller liknande. Man ska också köpa in varorna för att sälja. Syftet med inköpen ska alltså vara att man ska sälja varorna vidare. Man driver en typ av affärsverksamhet helt enkelt. När man istället köper varor främst till den egna samlingen är det inte sannolikt att man ska uppfylla dessa krav.

Den enda situation när man som samlare kan förväntas behöva betala skatt när man köper in en större samling billigt och redan från början har för avsikt att sälja av hela eller delar av det man köpt in. Även om själva inköpen inte sker regelbundet så kommer ju iallafall avyttringen att ske regelbundet. Att köpa in en stor mängd vid sällsynta tillfällen och sedan avyttra denna via regelbunden försäljning är i princip också en typ av affärsverksamhet. Jag tror att Skatteverket skulle hålla med om det, även om det faller utanför den strikta definitionen.
Citera
2024-11-08, 13:38
Medlem
Ja det är alltid bra att vända sig till dem.
Citat:
Det är bra poäng. Jag har gjort det tidigare och fick då svaret att jag inte skulle behöva betala någon skatt. Nu har reglerna förtydligats men jag är ganska säker på att svaret skulle bli samma idag. Jag har klippt in reglerna nedan:

Reglerna i korthet
1. Om du säljer saker som du har haft för personligt bruk ska du bara skatta för vinsten på den del som överstiger 50 000 kr på ett år. Du ska då skatta för vinsten som inkomst av kapital.
2. Om du har en hobby och säljer saker som du själv har tillverkat ska du skatta för vinsten som inkomst av tjänst.
3. Om du mer regelbundet köper in saker för att sälja på loppmarknader och liknande ska du skatta för inkomsten som inkomst av näringsverksamhet.

För att behöva betala skatt ska man mer regelbundet köpa in saker. Mer regelbundet kan tolkas på olika sätt men jag uppfattar att det handlar om att man (typ) yrkesmässigt eller i systematisk form köper in varor varje månad eller liknande. Man ska också köpa in varorna för att sälja. Syftet med inköpen ska alltså vara att man ska sälja varorna vidare. Man driver en typ av affärsverksamhet helt enkelt. När man istället köper varor främst till den egna samlingen är det inte sannolikt att man ska uppfylla dessa krav.

Den enda situation när man som samlare kan förväntas behöva betala skatt när man köper in en större samling billigt och redan från början har för avsikt att sälja av hela eller delar av det man köpt in. Även om själva inköpen inte sker regelbundet så kommer ju iallafall avyttringen att ske regelbundet. Att köpa in en stor mängd vid sällsynta tillfällen och sedan avyttra denna via regelbunden försäljning är i princip också en typ av affärsverksamhet. Jag tror att Skatteverket skulle hålla med om det, även om det faller utanför den strikta definitionen.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in