Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-05, 04:05
  #217
Medlem
Sålunda låter en småländsk ärtsoppa då den kokas:

"Häreja, varedu? häreja, varedu?"

Medan en östgötsk:

"Töck dä'! töck dä'!"
Citera
2024-04-01, 21:47
  #218
Medlem
Lodjur på värmländska heter göpa.
Det är också ett öknamn för en kvinna som är lättfotad.
Citera
2024-04-02, 03:47
  #219
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanBror
Lodjur på värmländska heter göpa.
Det är också ett öknamn för en kvinna som är lättfotad.

Inte på alla 7 värmländska dialekterna. Vanligast i västra Värmland. Även på jämtska.

Citat:
Etymologi: Av fornsvenska göpa, besläktat med fornvästnordiska gaupa, varav norska gaupe och isländska gaupa. Göpe/göpa har tidigare varit spritt i västra Sverige (Bohuslän, Dalsland och Västergötland). Se även jämtländska gaup
Citera
2024-04-03, 06:02
  #220
Avstängd
Gustav Vasa är känd för sitt mustiga och färgrika språkbruk, och man möter det inte minst i hans tusentals brev till familj och vänner, fogdar och ämbetsmän och ibland direkt till allmogen. Kungen hade som bekant ofta bekymmer med folket i Småland där han inte var populär, och där man dessutom var ovilliga att acceptera den nya lutherska lärans genombrott med en annorlunda gudstjänstordning, ny kyrkokalender, inga helgondagar osv. Kungen såg det som att bönderna försvarade gammal vidskepelse, och i ett brev från 1530-talet till någon ämbetsman eller häradshövding beklagar han sig över hur bönderna (hade han hört) reagerade då nattvardskalken lyftes upp av prästen.

Enligt den nya läran inträffade det inget speciellt i just det ögonblicket, vinet blev inte på något hemligt fysiskt sätt delaktigt i Kristi blod (transsubstantiationsläran), men det var så bönderna såg det, och kungen anmärkte iriterat att vid denna punkt hördes ofta "en ond ymmel och glunk" från församlingen. En helt underbar formulering, och den låter dessutom ungefär som några som smider listiga och hotfulla planer i det fördolda.
Citera
2024-04-03, 08:44
  #221
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Härliga exempel!
Det enda jag inte kände till var kukkarusell. Helikoptern?
"Han är ju rena helikopterbögen" säger Gunvald Larsson i Sjöwall & Wahlöös sista gemensamma bok Terroristerna, om den byråkratiske polischefen Stig Malm, en man utan sinne för vad polisarbete egentligen handlar om men som gillar konferenser och fina hotell. Utrycket syftar på att Malm gärna använder helikopter, men jag skulle tro att det också är en tidig blinkning till uttrycket för "´gay man som gillar att gestikulera under samtal".

Stig Malm är ju ett namn vi könner igen från senare svensk historia, LO-chefen som också var känd för sitt färgrika språk, men jag skulle tro att det är en ren tillfällighet att polisbyråkraten här har fått samma namn - 1975 var LO-Malm ännu bara en man i ledet och inte särskilt uppmärksammad på något sätt.

Ett eget uttryck jag myntade är Finnemobben - det syftar på finländska nynazister, rasister och övertaggade stridstuppar...finns några prominenta exempel från grannlandet här på Flashback.
Citera
2024-04-03, 16:07
  #222
Avstängd
"-Det var Fan, sa Filén, titta' i kikaren.

-Det var Filén, sa Fan, titta' i andra ändan."

Från början fanns bara det första ledet som ordstäv, den snygga inversionen i andra ledet lades till någon gång runt förra sekelskiftet. Ett riktigt guldkorn, som finns med i tidiga upplagor av Pelle Holms klassiker Bevingade ord.
Citera
2024-04-03, 20:48
  #223
Medlem
Jag säger bara det så har jag ingenting sagt.
Citera
2024-04-03, 23:58
  #224
Avstängd
Runt år 2000 hade Peter Greenaway, berömd engelsk filmregissör och konstnär, en utställning i Malmö. Den innehöll verk i flera medier, men ett av de mest iögonfallande inslagen var en helnäck man - han var annars dansare från någon lokal balettgrupp - som tronade på ett högt podium, blickstilla som en sfinx. Claes Fürstenberg, mångårig reporter och krönikör från Sydsvenskan i Malmö på den tiden. gick dit och intervjuade honom och i sin artikel roade han sig med atr skjuta så många slangutttryk för det manliga könsorganet som det fanns plats för- Srtikeln inleddes:

"/namn/ har Malmös mest kända King Dingeling."

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback