Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-30, 01:28
  #1
Medlem
Är det meningen att golven ska låta mycket? Eller är det bara dålig konstruktion. Jag vet inte. Därför frågar jag. Som en effekt. Återge och förstärka intrycket hos åskådaren? Är det inte lite klyschigt?
Citera
2024-01-30, 01:34
  #2
Medlem
Misstänker att de flesta teatrar är gamla byggnader och att knarrandet beror på det
Citera
2024-01-30, 04:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IH8Juice
Är det meningen att golven ska låta mycket? Eller är det bara dålig konstruktion. Jag vet inte. Därför frågar jag. Som en effekt. Återge och förstärka intrycket hos åskådaren? Är det inte lite klyschigt?

En kul observation.

Jag skulle tro att det är en kombination av flera saker, där flera beror på konstruktion. Själva teaterrummet är skapat för att folk ska både höras (och synas). En salong är ju nästan formad som ett öra. Samtidigt har det ju inte gjutna golv, i alla fall inte direkt under skådespelarna. Scenen är ju en semi-rörlig rambyggnation. De flesta större scener har därtill ett dolt utrymme under golvet som nog nästan kan fungera som resonanslåda. Inte sällan kan man också se att golvytan är lätt fjädrande. Det där lätt fjädrande egenskapen finns även på mer tillfälliga scener (tänk festival).

Det som gör det lite förbryllande är att jag inte känner igen samma fenomen från operan. Kanske beror det på att dramatiken oftare dränks i brus/musik där.
Citera
2024-01-30, 10:05
  #4
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsaw
Misstänker att de flesta teatrar är gamla byggnader och att knarrandet beror på det
Stockholms stadsteater är ju inte uråldrig precis. Där knarrar det ordentligt redan i foajén till stora scen, varför det nu är trägolv där. Måste nästan finnas en tanke bakom det, få publiken i någon slags stämning kanske?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback