Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-30, 17:15
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iKILL
Håller 100% med. Grekisk yogurt är fastare och mer syrlig än turkisk yogurt. Det jag sett gamla rutinerade greker göra är att dem lägger gurkskal och yogurt i ett kaffefilter för att verkligen få bort onödigt vatten innan det blandas med vitlök, salt och lite olivolja.

Bra kvalitét och bra sort av vitlök, gurka, yogurt och olivolja kan göra stor skillnad på sås.

Jag är halv grek lämnade restaurang branschen för 13 år sedan

Blir glad när jag läser ditt svar

OXI!
Citera
2024-01-30, 18:56
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du behöver låta yoghurten rinna av, även om den är "turkisk eller grekisk", och det måste vara minst 6% fetthalt.
Man behöver inte göra någonting, man gör det man tycker själv är godast.
Salakis "turkiska" yoghurt är redan så pass fast att enligt mig behövs den inte rinnas av men detta är självklart upp till var och en och den personens preferens
Citera
2024-01-30, 18:58
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Filtrerar du yoghurten?
Nej, för mig är salakis turkiska yoghurt med 10% tillräckligt tjock för att inte behöva låta den rinna av. Sen så gillar jag när tzatzikin är lite lösare. vill man ha den mer som den dipp man får i bra grekiska resturanger ska man låta yoghurten rinna av i en ostduk först.
Citera
2024-01-30, 19:50
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalken03
Nej, för mig är salakis turkiska yoghurt med 10% tillräckligt tjock för att inte behöva låta den rinna av. Sen så gillar jag när tzatzikin är lite lösare. vill man ha den mer som den dipp man får i bra grekiska resturanger ska man låta yoghurten rinna av i en ostduk först.

Du är vad min pappa kallade mig många gånger en "adelfo malakias"

Kaffe filter funkar bra med alla har inte en ost duk hemma
Citera
2024-01-30, 20:10
  #17
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Den på Lidl (ja) är så nära ett original man kan komma. Gott om gurka, spritsig vitlök och mjuk och härlig konsistens, precis som den ska vara. Finns alltid i standardsortimentet. När det är medelhavsveckor som tema, så kommer den i andra förpackningar tillsammans med lagrad feta och inlagda paprikor, bland annat.

Garant Tzatziki hos Hemköp & Citygross funkar i undantagsfall. Man kan alltid pressa i lite extra vitlök. Den har också rikligt med gurka
tänkte oxå föreslå LIDLs
Citera
2024-01-30, 20:37
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Du är vad min pappa kallade mig många gånger en "adelfo malakias"

Kaffe filter funkar bra med alla har inte en ost duk hemma
Jag är inte Grek och strävar inte efter att göra den mest "autentiska" tzatzikin som möjligt utan vad jag tycker e godast
Citera
2024-01-30, 20:40
  #19
Medlem
Vem0ths avatar
Ärligt, ingen butikstzatziki är bra.

Fontana, ICA, LIDL, Coop, även butikkökets egna smakar konstigt. Typ aioli med gurkbitar i.

Det är tyvärr en färsk produkt på tre delar med kort hållbarhet: strimlad gurka, riven/pressad vitlök och yoghurt. Det håller som längst en vecka färdig vilket är för lite tid att ha i butikshyllan.

Sluta köp färdiga tzatzikis och börja göra egen. Det finns inga genvägar. Hoppas även att konsumentprodukter försvinner från existens.
Citera
2024-01-31, 08:26
  #20
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Har nog aldrig köpt själv, men de jag provat har alltid varit blaskiga och fräna, med alldeles för mycket vitlök. Blir bättre och går snabbt att göra själv, även med begränsade kunskaper
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback