Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-30, 22:27
  #1
Medlem
Opiumtal18s avatar
Hej, är det bara jag eller har bostadsmarknaden (i stockholm) nästan helt dött sedan årsskiftet?

Ligger alla och väntar på att räntorna ska gå ner i sommar och tror de ska få så jäkla mycket mer..?


Finns de statistik nånstans man kan se antal bostäder till salu resp månad resp år?
Citera
2024-01-30, 22:50
  #2
Medlem
fittslems avatar
Jag köpte för 2 år sedan och fick här om dagen mail från mäklaren som jag hade.

"Tjena, sugen på att sälja/uvärdering?"

Sedan bestod resten av mailet av massa ordbajsande. Det har varit lite svalt på marknaden men du kommer bättre tider och det gäller att satsa nu, osv.

Han lät smått desperat och att han hör av sig till tidigare köpare på sin lista låter som att marknaden är rätt sval. Så jag är inte förvånad.

-----------------

Är nog få som vill köpa nu i och med räntorna och det blev som sagt inget gigantiskt domedagsras som många hyres-narkomaner hade hoppas på.
Citera
2024-01-30, 22:51
  #3
Avstängd
TreRaggmunkars avatar
Brukar vara ganska dött i januari, ledigheter och annat samtidigt som man varit fattig och nu laddar för vabruari, mitt intryck är att december och januari är de svalaste månaderna på året
Citera
2024-01-31, 00:19
  #4
Avstängd
Dessa mæklarsvin alltså. Alltså ær inte mæklarens jobb att hjælpa sin kund att finna sitt drømboende?

Nu agerar dom ju enbart som parasiter. Finns det duktiga mæklare nuførtiden?? Som genuint kan någonting och vet hur man ska finna sitt drømboende??
Citera
2024-01-31, 07:10
  #5
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Jag köpte för 2 år sedan och fick här om dagen mail från mäklaren som jag hade.

"Tjena, sugen på att sälja/uvärdering?"

Sedan bestod resten av mailet av massa ordbajsande. Det har varit lite svalt på marknaden men du kommer bättre tider och det gäller att satsa nu, osv.

Han lät smått desperat och att han hör av sig till tidigare köpare på sin lista låter som att marknaden är rätt sval. Så jag är inte förvånad.

-----------------

Är nog få som vill köpa nu i och med räntorna och det blev som sagt inget gigantiskt domedagsras som många hyres-narkomaner hade hoppas på.
Det låter ju mer, på det du skrev, att få vill sälja.
Citera
2024-01-31, 14:44
  #6
Medlem
lone stars avatar
Nu är jag inte ut för att sälja. Men jag skulle inte haft nåt emot att sälja med 1 miljon förlust. Om motsvarande nästa boende backat i lika stor utsträckning. Det blir ett problem sälja med stor förlust, om man inte är säker på att få nästa objekt med samma prisnedgång. Hela marknaden skulle i så fall vara nere runt -20% vad den var 2020-2021. Något som inte verkar hända. Dvs om jag säljer -20% av vad jag gett, så blir det jättesvårt få en lika bra deal. Möjligen om man fick ett extremt skambud igenom och kunde sälja sen. Men som sagt hela marknaden måste ner för att få snurr. Endast hög arbetslöshet kan väl få det dit. Folk ligger å trycker å hyr ut i 2a hand i nuläget.
Citera
2024-02-02, 13:33
  #7
Moderator
rotadents avatar
Jag har läst flera reportage där mäklarna säger att marknaden nu har lyft igen, att det börjar bli mycket spekulanter på visningarna igen och att de tror att budgivningarna kommer att öka. Under en tid verkar budgivningar ha varit betydligt mindre vanliga och det har istället handlat om en förhandling mellan spekulant och säljare. Jag blir konstant överöst av mäklarreklam, men det har jag blivit senaste 3-4 åren så det är inget nytt. Kommer i brevlådan varje vecka "jag sålde nyss en lägenhet i ditt område", de ringer och ringer... De vill komma och värdera lägenheten etc. Har nog blockerat numret för en försvarlig procent av mäklarkåren i den delen av Stockholm där jag bor.
Citera
2024-02-02, 13:39
  #8
Medlem
Enterprises avatar
Det är just nu väldigt mycket objekt ute i Stockholms innerstad. Frågan är om priserna klarar att hålla sig uppe.
Citera
2024-02-02, 13:41
  #9
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Dessa mæklarsvin alltså. Alltså ær inte mæklarens jobb att hjælpa sin kund att finna sitt drømboende?
Nej, i Sverige är det typiskt sett säljaren som anlitar mäklaren och mäklarens uppgift är primärt att säljaren ska få så bra betalt som möjligt, däremot ska mäklare tillvarata båda parters rimliga intressen så att köparen inte blir helt blåst.

Det är alltså INTE mäklarens jobb att hjälpa kunden finna sitt drömboende.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback