Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-01, 21:52
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Tar mig friheten att svara.
Är man bilentusiast med dåligt omdöme och för mycket pengar har man snart en massa intressanta/värdefulla bilar/renoveringsobjekt..

Det stämmer bra det.

Citat:
Ursprungligen postat av RMNOR
Citroen ser ut att kunna bli värd en del, eller redan är

Tänker också lite så faktiskt.
Citera
2024-02-01, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Bilarna som jag har är nedan bilar. Jag har utrymme för att spara på en bil men inte alla.
Alla bilarna är betydligt bättre än genomsnittet för sin ålder och modell. Vilken ska jag spara på om jag väljer en av de bilarna?

Citroen CX Berline 2.5 GTI 1988. Metallicblå. 22 000 mil. Dragkrok
Saab 900 3D 2.1 16V 1992. Talladegaröd. 21 000 mil. Dragkrok
Saab 9-5 Aero SportCombi, 2002. Blåmetallic. Nya fronten. 5 vxl automatisk låda. 29 000 mil. Dragkrok.
Peugeot 407 2004. 2.2. Silverfärgad. Massa fel. 20 000 mil. Ej dragkrok.

Spara på för att göra vad med senare?

Titta på?
Renovera?
Åka med?
Skrota?
Sälja delar?

Ingen av dem är värd mer än 10000kr (idag) som körbara objekt förmodligen mindre.
Saabarna har förmodligen störst köpintresse,Peugeot minst.
Cittran en riktig oddball som ingen mer än en superentusiat vill ta I,och knappt det om den har fel/inte körbar.
Citera
2024-02-01, 22:05
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Spara på för att göra vad med senare?

Titta på?
Renovera?
Åka med?
Skrota?
Sälja delar?

Ingen av dem är värd mer än 10000kr (idag) som körbara objekt förmodligen mindre.
Cittran en riktig oddball som ingen mer än en superentusiat vill ta I,och knappt det om den har fel/inte körbar.

Tanken har mest varit att ha en reservbil att köra runt med. Eftersom min lilla Smart Fortwo varken har dragkrok eller är särskilt bra på längre körningar. Alla bilar ovan förutom CX:en har varit till att pendla till jobbet med, sedan har dessa blivit stående.

Kan ju tycka att 9-5 Aeron är överlägsen som bil och även som lok på landsvägen, jag köpte den av en fd HA-medlem som jag tror lurade mig lite. Haft 9-5 2.0 SE sedan och den bilen var väldigt bra att ha i Norge, komfort som annat. Peugeoten är väl okej men inte är det någon samlarbil, haft den i Norge, dålig på vinterklimatet. Saab 900:an har jag haft i Norge när jag jobbade där. Den var helt okej att köra långt med dvs till Sverige. CX:en köpte jag mest för den är så konstig.

Ja, det är möjligen bäst jag skrotar mitt samlande på billiga bilar. Tänker jag skulle göra en långresa i Europa tids nog och då tror jag faktiskt att Aeron blir bäst, eller möjligen 900:an för båda går att sova och är bra landsvägslok. CX:en har jag inte kört något med.

407:an har jag reparerat för så mycket att det inte är klokt. Enda bilen som orsakat jag blivit strandad vid vägkanten. Hade den uppe i Norge. Jag har haft väldigt många bilar i Norge, för alla har gått sönder och då har jag köpt en ny, som också den gått sönder. Eller så har jag krockat den. Det gällde både en Saab 9-5 2.0 SE som jag körde av vägen med och den blev skrot. Samma hände med en V70, hjulupphängningen brast på vägen och sedan fick den enkelbiljett till bilskroten i Norge. Inte klokt när jag tänker på alla misslyckade bil-bekantskaper jag haft. Nämnde jag Berlingon jag sov i, i Norge? På den gick dieselpumpen sönder så den skrotades också.

Kanske är det så att jag ska spara på Aeron. Eftersom den är mest bil.
Senast redigerad av Hegamon 2024-02-01 kl. 22:26.
Citera
2024-02-01, 22:16
Medlem
Spelar det ingen roll var i landet de står?
Citera
2024-02-01, 22:34
Medlem
Citat:
Tanken har mest varit att ha en reservbil att köra runt med. Eftersom min lilla Smart Fortwo varken har dragkrok eller är särskilt bra på längre körningar. Alla bilar ovan förutom CX:en har varit till att pendla till jobbet med, sedan har dessa blivit stående.

Kan ju tycka att 9-5 Aeron är överlägsen som bil och även som lok på landsvägen, jag köpte den av en fd HA-medlem som jag tror lurade mig lite. Haft 9-5 2.0 SE sedan och den bilen var väldigt bra att ha i Norge, komfort som annat. Peugeoten är väl okej men inte är det någon samlarbil, haft den i Norge, dålig på vinterklimatet. Saab 900:an har jag haft i Norge när jag jobbade där. Den var helt okej att köra långt med dvs till Sverige. CX:en köpte jag mest för den är så konstig.

Ja, det är möjligen bäst jag skrotar mitt samlande på billiga bilar. Tänker jag skulle göra en långresa i Europa tids nog och då tror jag faktiskt att Aeron blir bäst, eller möjligen 900:an för båda går att sova och är bra landsvägslok. CX:en har jag inte kört något med.

407:an har jag reparerat för så mycket att det inte är klokt. Enda bilen som orsakat jag blivit strandad vid vägkanten. Hade den uppe i Norge. Jag har haft väldigt många bilar i Norge, för alla har gått sönder och då har jag köpt en ny, som också den gått sönder. Eller så har jag krockat den. Det gällde både en Saab 9-5 2.0 SE som jag körde av vägen med och den blev skrot. Samma hände med en V70, hjulupphängningen brast på vägen och sedan fick den enkelbiljett till bilskroten i Norge. Inte klokt när jag tänker på alla misslyckade bil-bekantskaper jag haft. Nämnde jag Berlingon jag sov i, i Norge? På den gick dieselpumpen sönder så den skrotades också.

Eftersom alla verkar vara mer eller mindre skrot och I omedelbart behov av reparationer för att klara besiktning och vara trafiksäkra bör ju bästa,alternativet vara,att skrota bort/sälja för vad nu någon vill ge och slippa betala för att förvara.

Lägga den tid som annars hade gått åt till att Flytta runt skrot.
Skruva med skrot
Leta skrotdelar
Och istället jobba extra och spara dessa slantar så du kan köpa något vettigt nyare/med seriös garanti att faktiskt åka med.
Citera
2024-02-01, 22:57
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Spelar det ingen roll var i landet de står?

Jag vet inte, jag bor ju i södra Sverige. Det spelar kanske inte så stor roll. Men tanken var egentligen att jag skulle fixa dessa bilar inom ett år eller två. Sedan eventuellt sälja några. Nu har en del oväntade saker inträffat, utifrån platsen där de nu står på, men de kan säkert stå där hela 2024. Mycket kan hända, bollen är rund.

Jag vet tyvärr inte hur jag ska göra nu. Mest tyckt det varit kul att ha lite gamla bilar som jag kanske kunnat köra runt med då och då. Haft tanken att jag får de att se fina ut genom att polera och fixat till småsaker, kontinuerligt. Rullande renovering så att säga, det var tanken med bilarna. För jag tycker det är kul köra en sväng ibland med ovanliga bilar.

Citat:
Ursprungligen postat av peller

Den krassa sanningen säkerligen. Folk som vill hålla på med gamla bilar minskar. CX har en minimal skara följare, som dessutom dör ut av ålder.
Senast redigerad av Hegamon 2024-02-01 kl. 23:12.
Citera
2024-02-01, 23:59
Medlem
Mmm, ska ta och svara på lite saker.
Citat:
Alla bilarna är betydligt bättre än genomsnittet för sin ålder och modell. Vilken ska jag spara på om jag väljer en av de bilarna?

Citroen CX Berline 2.5 GTI 1988. Metallicblå. 22 000 mil. Dragkrok
Saab 900 3D 2.1 16V 1992. Talladegaröd. 21 000 mil. Dragkrok
Saab 9-5 Aero SportCombi, 2002. Blåmetallic. Nya fronten. 5 vxl automatisk låda. 29 000 mil. Dragkrok.
Peugeot 407 2004. 2.2. Silverfärgad. Massa fel. 20 000 mil. Ej dragkrok.
Peugeoten är väl den du kan plocka bort direkt. En 20 år gammal totalt meningslös ointressant skitbil rent ut sagt... Men återkommer till den strax.
Inte för att vara taskig, men ditt omdöme när det gäller skick och hur lätt det är att reparera bilarna är inte bra. Du är alltså killen som stod och slog på kolvar med slägga och försökte reparera läckaget på dieselpumpen på Berlingon med kemiskt stål...

Citat:

Peugeoten är som sagt skit..., men återkommer ytterligare en gång till den senare. CX:en klarar du helt enkelt inte av att få ordning på. Den ska isf vidare till en entusiast. Så gör dig av med de två till att börja med så har du bara två bekymmer kvar!

Aeron är väl det som är mest bil, ja. Beror en hel del på skicket (som du som sagt inte har kompetens att bedöma grundligt...), men jag skulle nog satsa på den som bil att pendla långt med och som omedelbar reserv att ta till när Smarten går sönder.
Citera
2024-02-02, 00:15
Medlem
Citat:
407:an har jag reparerat för så mycket att det inte är klokt.
Det är väl det här som är den lilla brasklappen. Har du reparerat den på rätt sätt så det som i allmänhet går sönder på gamla bilar är fixat och "fit for fight" ett bra tag framöver? Eller står den bara och väntar på att allt annat som förfaller på bilar också kommer att paja...? Jag gissar på det senare alternativet..., och tror att du ska göra dig av med den.
Men annars kan vi ta en diskussion om vad som är fixat / inte fixat på den och se om den är värd att rädda.
Citera
2024-02-02, 01:28
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
...

Du verkar inte så bra på att meka och laga dina bilar, som du tänkt, som jag förstår det som du själv beskriver det.

Mitt tips: försök sälja alla dina bilar.

Alla dessa bilar kommer bara bli stående för dig, rosta sönder, och skapa bekymmer/dåligt samvetet i alla år som du inte gör ett piss med de. Dumpa. Alla.

Se vad du får och vad fö. budget du kan skrapa ihop och lägga till. Försök sedan att köpa en modern nästan ny och driftsäker bil, men som ryms inom budget. Typ en som är max 3-4 år gammal, och som inte gått mer än 4000-5000 mil.
Senast redigerad av peterpanp 2024-02-02 kl. 01:33.
Citera
2024-02-07, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Du verkar inte så bra på att meka och laga dina bilar, som du tänkt, som jag förstår det som du själv beskriver det.

Mitt tips: försök sälja alla dina bilar.

Alla dessa bilar kommer bara bli stående för dig, rosta sönder, och skapa bekymmer/dåligt samvetet i alla år som du inte gör ett piss med de. Dumpa. Alla.

Se vad du får och vad fö. budget du kan skrapa ihop och lägga till. Försök sedan att köpa en modern nästan ny och driftsäker bil, men som ryms inom budget. Typ en som är max 3-4 år gammal, och som inte gått mer än 4000-5000 mil.
Instämmer i det mesta.

Vet du innerst inne VARFÖR du sparat på de, för mig, felaktiga objekten att bevara till eftervärlden?

Det finns nostalgiska skäl till att behålla en bil - om man kan hålla den i skick.
Koncentrera dig på en enda bil och fixa till den.
Själv har jag, sedan snart 30 år tillbaka minst en 2CV.
Har för övrigt ägt 2CV i närmare 50 år.
Parallellt med mina "riktiga" bilar.
Jag kan den och vet hur man underhåller/reparerar den.
Så länge det finns någon stans att sätta jordklämman i en 2CV är den värd att bevara, tycker jag.

Riktigt gamla bilar är inte inne i dag.
Ungdomen är inte intresserad av dom.
Ingen förstår sig på dom, trots att dom är så förhållandevis enkla att reparera och underhålla.
Hur många på det här forumet kan, och har, kört en T-Ford?
För 30 -50 år sedan var det status att äga en T-Ford.
Har inte sett en T-Ford till salu eller i verkligheten på flera år.
Var finns dom?

Om jag inte var intresserad av 2CV skulle jag satsa på Brittiska mindre s k sportbilar typ MG TC, MG TF och MG TF - INTE MGA och MGB som jag ägt ett antal vardera av - eller Morgan.
B t w så finns en MG TC på Blocket just nu - kolla in den och njuuuuut!
Citera
2024-02-07, 18:03
Medlem
Citat:
Instämmer i det mesta.

Vet du innerst inne VARFÖR du sparat på de, för mig, felaktiga objekten att bevara till eftervärlden?

Det finns nostalgiska skäl till att behålla en bil - om man kan hålla den i skick.
Koncentrera dig på en enda bil och fixa till den.
Själv har jag, sedan snart 30 år tillbaka minst en 2CV.
Har för övrigt ägt 2CV i närmare 50 år.
Parallellt med mina "riktiga" bilar.
Jag kan den och vet hur man underhåller/reparerar den.
Så länge det finns någon stans att sätta jordklämman i en 2CV är den värd att bevara, tycker jag.

Riktigt gamla bilar är inte inne i dag.
Ungdomen är inte intresserad av dom.
Ingen förstår sig på dom, trots att dom är så förhållandevis enkla att reparera och underhålla.
Hur många på det här forumet kan, och har, kört en T-Ford?
För 30 -50 år sedan var det status att äga en T-Ford.
Har inte sett en T-Ford till salu eller i verkligheten på flera år.
Var finns dom?

Om jag inte var intresserad av 2CV skulle jag satsa på Brittiska mindre s k sportbilar typ MG TC, MG TF och MG TF - INTE MGA och MGB som jag ägt ett antal vardera av - eller Morgan.
B t w så finns en MG TC på Blocket just nu - kolla in den och njuuuuut!

Tiden går.

Det som var hett och inne igår. TFordar Ångmaskiner Märklintåg och Frimärkssamlande är idag lika utdött som Dinosaurier.
Nämn en person du känner under 85 som drömmer om att prata frimärken eller ens kan justera tändningen på TForden så den startar.

Idag är 50talet på utdöende. De som minns och drömmer om den tiden är snart alla 70+

70talisterna snart 50...och inte fan vill vi ha prylar äldre än oss.
Nej balla grejjor från när vi var små är vad som gäller,och då är vi nästan inne på 80talsprylar.
Snart är vi pensionärer....och då är det väl vad 90talisterna vill drömma sig tillbaka med som kommer vara hett.
Citera
2024-02-07, 20:47
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Det kan ju vara korkat spara på så gamla bilar. Går ju förvisso sälja gamla bilar till Europa. Skickat iväg ett gäng 245: or till Holland och någon Peugeot 205 till Frankrike.

Saab 900:an är främst just för att den symboliserar Sverige på 80-talet när jag var barn tillsammans med 240:n. Vi hade faktiskt en 900i i garaget. Visserligen bara en 900i 8V 4D manuell, röd 80-talare, med polisutrustning i alltså en civilpolisbil. Eftersom ingen märkte att det var en civilpolisbil så användes den till att handla och köra runt med mig med. Detta var på 80-talet.

900:an kändes i mitt tycke för klen i konstruktionen för att vara en polisbil egentligen. Volvo 940:n som kom senare var mera som en riktig polisbil på den tiden när den kom 1991. Jag tyckte egentligen mycket bättre om 940 polisbilen som också var röd, ingen turbo utan vanlig 940 GL med automatlåda, eftersom den var större och mera robust byggd. Det varvades alltså mellan Saab 900i och Volvo 940 GL automat i civilt polisutförande i garaget hemma när jag växte upp. Jag kommer ihåg att vid fullt ös hade 900:an som var manuellt växlad betydligt bättre acceleration än 940-bilen med automatlådan.

Det var kul med nytaget körkort på 90-talet och jag tänkte köra en tur på byn med 940-civilpolisbilen men icke, det fick jag inte göra. Det blev stopp. Med hänvisning till att polisen kunde dyka upp och fråga vad jag gjorde med den bilen.

Saab 9-5.an Aeron, jag vet inte. Mest för jag tycker det är en bra bil att köra med. Möjligen den är för gammal och omodern nu, som en dinosaurie. Däremot bra bil i många avseenden. CX:en, jag vet ju inte. Bara för jag aldrig tyckt om nyare bilar och vill ha en gammal bil att köra. Dumt kanske ur trafiksäkerhetssynpunkt. Däremot ytterst konstig och därmed kul bil.

407:an är enda bilen jag kan motivera att köra i modern trafik med och passa in. Den känns inte som en veteranbil. Den är bra på mycket, utom på landsvägskörning, den är ganska burkig och har ganska dålig väghållning gentemot nyare bilar.

Jag får ta mig en funderare och det återstår att se hur det blir längre fram. Kanske bara sparar på en bil.
Senast redigerad av Hegamon 2024-02-07 kl. 21:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in