• 1
  • 2
2024-02-01, 06:46
Medlem
Jag har nog testat samtliga Kavlis burgardressingar nu. En med bacon var god, fin rökarom, resten var faktiskt lite mjäkiga... Men jag gillar hetta och då är svenssonsåser oftast inget bra alternativ. Gör hellre egen dressing och kryddar själv 😊
Citera
2024-02-01, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Har inte testat den, men minns att deras originaldressing eller vad de väljer att kalla den knappt smakar något överhuvudtaget.

Förstår att många människor vill ta lite genvägar i köket ibland, men att göra en grundläggande egen dressing tar inte många minuter. Här är ett grundrecept som går att bygga ut hur mycket som helst.

Grundrecept
100g ketchup (gärna Heinz)
70g majonäs (gärna Kewpie)
14g worcestersås
Salt och peppar

Instruktioner
Ställ en skål på köksvägen och blanda i alla ingredienser. Klart!

Vill du göra något mer ”avancerat” kan du tillsätta exempelvis gräslök, hackad inlagd dillgurka, karamelliserad lök, senap eller varför inte siracha.

Detta blir kanske gott men är bara en bas för en dressing...
Citera
2024-02-01, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Jag har nog testat samtliga Kavlis burgardressingar nu. En med bacon var god, fin rökarom, resten var faktiskt lite mjäkiga... Men jag gillar hetta och då är svenssonsåser oftast inget bra alternativ. Gör hellre egen dressing och kryddar själv 😊

Mjäkiga? Den du nämner är god men inte på något sätt stark eller särskilt potent smak.

Jag vägrar att tro att jag blivit en total mes och tycker saker som inte är starka är det... De två första jag nämner i min recension var hyfsat starka då jag testade dem för månader sen. Då jämförde jag också med riktig Sriracha och chilisåser...
Citera
2024-02-01, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Detta blir kanske gott men är bara en bas för en dressing...

Testa gärna, tycker även denna bas blir helt okej, även om jag brukar tillsätta karamelliserad lök, gräslök och svartpeppar också.

Vill du göra än dressing som påminner om Kavlis siracha kan du testa följande:

100g majonäs
7g siracha (samma mängd som i originalet)
1/2 röd chili finhackad eller mortlad
1/2 - 1 msk ättika
2 msk socker
Kanel
Koriander
Vitlökspulver
Lökpulver
Senapsfrö

Hittar du bra balans mellan kryddorna kommer du få en nära kopia på kavlis produkt. Fördelen är dock att du kan minska mängden siracha för att få den något mildare.
Citera
2024-02-01, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Testa gärna, tycker även denna bas blir helt okej, även om jag brukar tillsätta karamelliserad lök, gräslök och svartpeppar också.

Vill du göra än dressing som påminner om Kavlis siracha kan du testa följande:

100g majonäs
7g siracha (samma mängd som i originalet)
1/2 röd chili finhackad eller mortlad
1/2 - 1 msk ättika
2 msk socker
Kanel
Koriander
Vitlökspulver
Lökpulver
Senapsfrö

Hittar du bra balans mellan kryddorna kommer du få en nära kopia på kavlis produkt. Fördelen är dock att du kan minska mängden siracha för att få den något mildare.

Inte dumt kanske... Felet är att jag sällan gör mat från grunden sen länge. Jag får nog ännu nöja mig med att köpa färdiga...
Citera
2024-02-01, 10:43
Moderator
manamanahs avatar
Matlagning och metoder --> Färdigmat och halvfabrikat
/Moderator
Citera
2024-02-01, 11:41
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hipsterkatt
Vilken cool chiliking du är.

On topic: av de dressingar som inte är den klassiska har jag tyvärr bara testat varianten med bacon. Smakade väldigt märkligt

Nä jag drog till i överkant men Kavlis chilidressingar är ju knappast starka .. De ska ju nå ut till en stor kundkrets så alla kan klara av styrkan med god marginal och köpa dressingen och bibehålla alla andra smaker förutom hetta.. Om man tycker det är för starkt då anser jag att man har ganska låg tröskel under median och genomsnittströskeln att det blir för starkt för en ...

Troligen en sur smak av bacon.. i den tuben.. Bacon kan man lika bra ha på burgaren separat så där lagomt segt och knaperstekt.. Tror inte pyttebitar av bacon gör sig bra med syra iaf som det finns i dessa dressingar, baconet marineras i det liksom, men äter man det snabbt så hinner inte baconet suga åt sig gräddfilen liksom men flera veckor i en tub nja
Senast redigerad av Sladdaren 2024-02-01 kl. 11:44.
Citera
2024-02-01, 15:34
Medlem
hipsterkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Nä jag drog till i överkant men Kavlis chilidressingar är ju knappast starka .. De ska ju nå ut till en stor kundkrets så alla kan klara av styrkan med god marginal och köpa dressingen och bibehålla alla andra smaker förutom hetta.. Om man tycker det är för starkt då anser jag att man har ganska låg tröskel under median och genomsnittströskeln att det blir för starkt för en ...

Troligen en sur smak av bacon.. i den tuben.. Bacon kan man lika bra ha på burgaren separat så där lagomt segt och knaperstekt.. Tror inte pyttebitar av bacon gör sig bra med syra iaf som det finns i dessa dressingar, baconet marineras i det liksom, men äter man det snabbt så hinner inte baconet suga åt sig gräddfilen liksom men flera veckor i en tub nja

Jag har inte testat just de ”starkare” varianterna än men misstänker att du har en poäng!

Nej, den var verkligen inte god… I min mening smakade den inte heller bacon. Oklart om det ens var bacon i eller bara någon slags arom
Citera
2024-02-01, 19:41
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hipsterkatt
Jag har inte testat just de ”starkare” varianterna än men misstänker att du har en poäng!

Nej, den var verkligen inte god… I min mening smakade den inte heller bacon. Oklart om det ens var bacon i eller bara någon slags arom

Ja det var ju knappt en halv baconskiva iaf om ens det, en 1/4 del kanske pulveriserad och torkad baconkrydda liksom, nja jag hoppar

Rapsolja, tomatpuré, ägg, ättika, gurka, socker, svenskt bacon (1,5%), salt, kryddor (bl.a. paprika, vitlök, kanel, koriander), senapsfrö, lök, paprika, kryddextrakt (cayennepeppar), stabiliseringsmedel (E415, E509), konserveringsmedel (E202), arom, rökarom.
Citera
2025-03-14, 01:38
Medlem
SvampDamp.s avatar
De har släppt en ny Cheddarostkräm på burk, den är sjukt god.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in