Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-02-01, 22:49
  #25
Medlem
Jadu TS, det är inte lätt att sålla fram kärnan i dina texter! Det är väl inte bara ditt fel, förstås, men du är riktigt usel på att uttrycka dig, texterna är röriga, onödigt långa och väldigt dåligt stavade. Det är beklagligt att du inte fått bättre språklig utbildning än såhär, jag är ledsen för din skull! Om möjligt skulle jag rekommendera dig att försöka få bättre kunskaper i svenska språket. Ett starkt språk är viktigt på många sätt!

Men, till dina frågor och funderingar! Du är väldigt självcentrerad i dina reflektioner, allt kretsar kring vad andra människor kan ge dig, hur de ser på dig och vad de vill dig. Du upplever sociala besvikelser och tolkar det som att andra tycker att du är en "idiot", alternativt att det är de andra som är idioter/elaka/vill dig illa, även din egen familj.

Du nämner här och där lite intresseväckande händelser, som tex. när du blir av med jobbet, bland annat för att du "skvallrat" om en annan anställd (för att den personen skojat/retats med dig om ett foto, om jag förstår det rätt). Annars har du fått jobb när du bara promenerat omkring (!), och du har också "försvunnit" från arbeten och sammanhang. Jag misstänker att det finns flera sidor av dessa händelser, och att din bild av vad som händer dig kanske alltsomoftast är fragmentarisk, precis så som du beskriver det här.

Ibland är det för att man har en svag begåvning (intellektuell funktionsnedsättning) som man får svårt att se världen runt sig riktigt klart.
Om man har autism är just de sociala skeendena, hur människor kommunicerar och interagerar, särskilt svåra att förstå.
Kanske har du även alexitymi, vilket är en slags oförmåga att känna och förstå känslor? Googla gärna dessa tillstånd och se om du tycker att det passar in på dig!

Jag tror i vilket fall att det inte behöver vara så att andra tycker att du är en idiot, att de inte vill vara vän med dig, att andra har en dold agenda gentemot dig. Snarare låter det som att det är dina egna tankar som är ditt största hinder. Jag klippte ut ett litet citat ur en av dina texter som jag tycker är väldigt talande :

"Däremot har jag känslan av sorg, för att människorna som jag verkligen tycker om, tror jag att jag inte är omtyckt tillbaks."

Här beskriver du hur du är i en grupp människor som du tycker om, men att du då blir sorgsen för att du tror att du inte är omtyckt tillbaks. Det här är ett jättevanligt fenomen- att det är just när man är med människor som man verkligen vill ha som vänner som ens egen osäkerhet blir som störst. Du tycker om dem, men börjar tänka på ifall du håller måttet, ifall de verkligen kan tycka om dig. Kanske börjar du leta tecken på att de inte gillar dig, och försöker förstå vilka signaler som sänds ut. Om du har IF, autism och/eller alexitymi är det förstås extra svårt för dig i dessa sammanhang.

Jag märker att du försöker hitta rationella och enkla förklaringar på sociala skeenden, du skriver tex. om hur du försöker avgöra vilken "nivå" det är på en kram (vad vill hon om hon kramas och om hon ger en high five?) , du "skulle kunna få ett telefonnummer" om du bara gjorde på ett visst sätt och du "vet" att du är trevlig för det har din chef sagt.
Jag tänker att sociala skeenden är mer komplexa och att du inte kan hitta några säkra svar på om du är omtyckt i en kram, utan relationer till andra människor äger rum på flera plan. Det kanske är både en kram, ett sätt att snacka på, att ni har kul tillsammans och att du inte bara vill ha saker av den andra personen, utan också själv har något att ge den, som avgör om man utvecklar en närmare relation.

Just nu skulle jag rekommendera dig att försöka intressera dig för andra människor, ta reda på vilka de är, var nyfiken och visa att du bryr dig om dem. Samtidigt behöver du vara uppmärksam på om andra tycker att du är påflugen och inte vill ha närmare kontakt. Det behöver inte betyda att de tycker du är en idiot, utan alla vill bara inte ha samma kontakt som du vill. Utveckla dig själv också, gör saker som du mår bra av, ta hand om dig och var din egen bästa vän. Om du själv trivs med dig och tycker om att göra saker med dig, så ökar chansen att andra också vill hänga med dig.

Sen tänker jag att det låter som att du ändå har ett sammanhang, i den kristna gruppen. Du har ju en plats där, du är välkommen, du får vara med. Det är något du ska vara glad över, och våga vila i att du är accepterad som en medlem i den gruppen.
Citera
2024-02-02, 20:32
  #26
Medlem
OceanDeeps avatar
Jag tror du kanske har lite höre intelligens men har en förlust i ett annat område. Vi har ju många områden vi är bra och dåliga på. Detta kan du bygga upp men exakt hur vet jag inte. Har man autism eller asperger kan de sociala vara svårare att förstå. De finns organisationer man kan vända sig till och få hjälp att hitta verktyg. Ett verktyg är olika metoder och sätt att förstå saker som gör det lättare och så att säga är en uppgradering eller mod på din personlighet som du tar med dig för alltid och förhoppningsvis blir livet lite lättare med det verktyget. Dax då att hitta ett annat verktyg...

Det är inte lätt med motgångar men när man förstår dem och vad man har varit med om så är det något unikt som många andra inte har. Detta kan göra att man kan se nyanser och förstå saker som andra inte gör. När de inte förstår kan de uppfatta den andra som konstig.

Det är också en aura av skräck som sprids till folk om du har högre intelligens eller ter dig väl i tal när du hanterar individer i olika sammanhang. Varför barn mobbar i yngre ålder exakt vet jag inte men andra människor kan se om någon är udda i bemärkelsen att individen själv visar underlägsenhet, hukar och tittar ner i marken. Det är troligen en deprimerad person som gör så och vanliga människor som är friska flyr och färde dessa individer.


https://embrace-autism.com/online-al...questionnaire/

Alexitymi test som var ganska enkelt att göra fast på engelska så det blir ju svårare om man inte förstår orden på frågan så testet kan så klart vara missvisande då.

Jag gjorde testet för skoj skull. Hittade inte TAS-20 testet på nätet.


OAQ-G2 TEST

I mitten under Discussion ger dem grafer som är enkla att förstå och då kan man jämföra sina poäng mot den. jag fattade inte poängen i sig.

0-94 nej
95-112. kanske
113+ du har alexitymi

Your score
Total:83

Difficulty Identifying Feelings (6-30) subtotal:8

Difficulty Describing Feelings (4-20) subtotal:8

Vicarious interpretation of feelings (3-15) subtotal:5

Externally-Oriented Thinking (7-35) subtotal:17

Restricted Imaginative Processes (7-35) subtotal:20

Problematic Interpersonal Relationships (6-30) subtotal:19

Sexual difficulties and disinterest (4-20) subtotal:6

Jag hade inte alexitymi uppenbarligen.
Citera
2024-02-04, 00:11
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Du är uppenbarligen inte värdelös. Din styrka verkar ligga i vänlighet och bemötande. Autenticitet och genuin välvilja. Om mitt intryck stämmer så är du även en pålitlig person.

En annan skribent fick ett intryck av lägre intelligens. Du skriver själv att du har svårt för teoretiska ämnen, och saknar speciella talanger. Därmed tror jag att det kan ligga något i det. Jag känner inte dig men jag vet att självinsikt kan få nästan vem som helst att verka intelligent. Vet också att intellektuell råstyrka är långt ifrån den enda mänskliga kvaliteten som betyder något.

Jag tror att personer med den typen av sårbarhet du har kan ha glädje av umgänge med äldre och mognare personer som är mindre intresserade av att bilda hierarkier, utnyttja svagheter osv (även de flesta schyssta människor gör sånt här i ung ålder).
Jo, det kan jag själv känna av. Att jag är vänlig och skulle aldrig falla mig in att göra något som skulle skada någon. Vare sig det gäller förtal, förnedra någon eller på något annat sätt som får en annan människa att må dåligt och så har det alltid varit för min del. Vilket gjort att jag blivit en person som setts som ''svag''. Som liten, var jag ganska så känslig och det blev att min dåvarande ''gruppvänner'' nyttjade det med skuldkänslor och dålig samvete gentemot mig. Det tog ganska 1,5 år av ''vänskap'' som jag avslutande med, men det kändes då som en evighet, ville jag minnas. Jag började mer och mer vantrivas med gruppen. Jag har haft det oerhört kämpigt inom det sociala, framförallt med människor som gillat att skälla på mig, ogilla mig. Men det har handlat om svart vitt i det fallet. Att människor tyckt om mig. Jag tror att människor möjligtvis haft svårigheter att respektera mig, p.g.a en eller flera anledningar som jag inte riktigt vet om. Ibland tänker jag om det handlat om avundsjuk, men det kan också helt enkelt vara som så att jag bara ses som ''dryg''.

Det har ALLTID varit killar som gillat att bråka med mig och kalla mig saker.

Min äldre bror, kusiner mobbade mig rejält.

Högstadiet var en kille som ville att jag skulle hålla mig borta. Men det var samtidigt många tjejer på skolan som tyckte jag var snygg.

Gymnasiet, jag ansågs som intressant, stilig och snygg inför många tjejer.

Men en kille kallade mig ''ful''. Och verkligen hatade mig. Men i början försökte han bli min vän och la till mig på Facebook ganska snabbt. Men jag avvisade ''friendrequst''. Jag tyckte det var konstigt att han la till mig på facebook så snabbt. Jag tror att den avvisningen och början av blockeringen började med något som förolämpade för honom, men det kan också vara andra orsaker till hans hat gentemot mig. Återigen, jag kanske är dryg.

Just nu: Jag har märkt att jag är OERHÖRT dålig inom det teoretiska. Jag vet inte om jag alltid varit såhär dålig, eller om jag blivit allt mer sämre och sämre med tiden. Jag har varit tidigare duktig, har jag känt, men jag har börjat känna av mer att jag är så oerhört långt ifrån booksmart. Det är som om jag blivit mer korkad, men jag kanske alltid varit såhär dum i huvudet, när det kommit till det teoretiska. Jag är inne i utbildningsvecka på min nya jobb. Men risker är att jag kan förlora jobbet, för att jag är så korkad.

Jag börjar må bättre. Lite stressigt och oroligt med jobbet bara.


Jag mår inte dåligt egentligen - Men jag frågar mig själv varför jag skall fortsätta med livet, om jag inte kommer klara av Universitetet eller samhället överhuvudtaget, om samhället är byggt på att vara booksmart. Hela samhället handlar om att vara akademiker, jag kommer inte kalra mig någonstans.
Citera
2024-02-29, 00:43
  #28
Medlem
Jag vill, liksom flera av de tidigare som skrivit, påstå att du har många mycket värdefulla insikter och kvaliteter. Bland det viktigaste här i samvaron är enligt mig att ta hand om varandra, och att undvika att skada. Håller också med om att du verkar vara lojal, vänlig, socialt framåt.

Det finns ingen mening med att alla ska pressas till att vara book smart och att veta om att det teoretiska inte är din starka sida är enligt mig också en styrka. Så många som slösar bort flera år på universitet i onödan när de ändå inte gör någonting vettigt med det. Du är värdefull, ditt arbete är värdefullt. Om du någonsin tvivlar på var du platsar räcker det gott att hitta någonting som behövs här i världen och sen göra det. Då har du gjort mer än de flesta. Att se till att folk får en matbit och en trevlig kväll på krogen, jobba som städare, kontorsjobba med någonting som fyller praktiska syften eller gör folk glada på ett eller annat sätt. Mer behövs inte.

Tänk på bönderna som i många tusen år sett till att folk kan äta en god och mättande smörgås till frukost. Det är fan livet! Alla som gör någonting som behövs borde få känna sig tillräckliga och behövda.

Jag tror att dina osäkerheter till stor del bottnar i ett underskott av bekräftelse genom livet. Det sätter sig lätt i skallen när folk runt en har klankat ned på en. Kanske har du inte passat helt in i den sociala mall som funnits i de sammanhang du varit i och då händer det att man blir lite av en främling i den egna gruppen. I många sammanhang är det dock mer accepterat. Bland folk som rollspelar, spelar kort- och brädspel, håller på med olika typer av hantverk och till viss del också inom cirkus och teater finns det människor som ses som outsiders av andra. Där kan det vara lättare att hitta andra som har lite friare syn på sociala mallar.

Jag tror där emot att mycket av ömsesidigheten i dina vänskapsrelationer faller på osäkerheten. Även om man som du är mycket mån om andra människor och är genomgående vänlig och vänskaplig kan det lysa igenom att det finns en osäkerhet och ett behov av bekräftelse. Det finns det nog hos oss alla men för vissa är det så stort eller svårt att dölja att det märks mycket. För de som vill dig väl är det signaler som skriker att de behöver ge bekräftelse och bemöta din sårbarhet. Det kan vara svårt för dem att komma nära, släppa på masken och själv visa sig sårbara då. Dess utom tar det mycket energi att konstant anpassa sig till någon annans behov på det sättet, även om man vill det.

Jag tror att det bästa du kan göra är att försöka bli din egen vän. Det är en svår balansgång att gå emot sina egna osäkerheter utan att sluta vara mottaglig för att man kan råka göra fel. Att kunna ta till sig att man råkat göra någon obekväm eller sårat är viktigt. Där emot tror jag att du från din familj lärt dig att klanka ned på dig själv och vara osäker på din förmåga mycket mer än vad som är brukligt.

Mitt tips är alltså: När du märker att du blir osäker på dig själv eller börjar fundera över om andra ser dig som värdefull, försök då att påminna dig själv om att du är fin och godhjärtad. Att du är värdefull. När det dyker upp situationer då du verkar ha gjort ett snedsteg försök att acceptera det som någonting som kan hända vem som helst. Du behöver inte få bekräftelse från den andra på att du är okej som person, det kan du ge dig själv. Försök istället att förstå den andras behov i sammanhanget. Det är svårt och snårigt men jag menar att det är så man får ömsesidiga relationer. Att själv försöka ta hand om sig själv så gott det går, hitta människor som vill bemöta ens behov och också försöka vara stabil och trygg nog för att de ska kunna öppna upp för dig.

Alltså inte samma som de du skrev om som utnyttjat ditt samvete. Men, ibland råkar andra trampa fel också. Om du vet att det är någon som bryr sig om dig kan det ibland vara värt att se skuldkänslorna de lyfter fram i vitögat när det händer och försöka förstå om du råkat såra dem. Då är lagom skuldkänsla bara en markör på det. När man väl förstått vad som hänt kan man lappa ihop relationen och försöka röra sig vidare från skuldkänslorna.
Citera
2024-03-18, 13:10
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkamHeart
Under mitt livets gång, så har jag setts som ''udda''. Dessvärre har jag blivit utfryst och mobbad, inkl ifrån mina egna familjemedlemmar. Min uppväxt har varit bråkig och tuff. Inkl kusiner. Det har funnits noll respekt gentemot mig och det är även min egna familj som är inräknad. Det har varit i den nivån där stölder till och med genomgåtts gentemot mig. Både ifrån syskon och min egna mor. Det har aldrig riktigt funnits den där: ''Han vill ha det så'' eller ''bäst vi inte gör så, för han skulle bara bli ledsen.''. Det har alltid funnits det där, ''villkor skall bli genom andra önskningar''. Genom hot om våld,våld och/eller lögner/manipulationer.

Självklart har jag alltid funnit människor runt omkring mig, att det är mer fel på dessa.

Men mitt liv har fortsatt. Jag har stängt av mig ifrån familj och släkt, funnit andra vänner, som senare försvunnit ifrån mig.

Tjejer har funnits - Inga kärleksförhållanden, men det har funnits sexuella intresse/attraktioner gentemot mig. Ibland besvarade ifrån min sida och ibland icke besvarade, förstås. Och även tvärtom, självfallet. Om det har funnits kärleksintressen, så har det försvunnit eftersom det ''kom någon bättre''. Ett flertal av hjärtekrossade och det är mitt liv i nötskal. Aldrig kärlek, utan jag har alltid blivit bortvald, förr eller senare.

Började på teater - Omtyckt av teaterlärare. Men jag mådde urdåligt och försvann. Flyttade ut ett par år senare och avslutade familjekontakten och slutade med teatern. Men jag ansågs som lovade och ställde upp för att hjälpa gratis. Samtidigt som skitsnack talades om för mig bakom min rygg. Jag blev mer rakryggad och sa upp mig, vilket gjorde att ''arbetsgivaren'' blev rädda att förlora mig. Men jag började förändras.

Gratis arbete inom kulturarbetare och det gjorde att jag la teatern på hyllan.

Idag är jag aktiv inom det kristna världen. I början rörde sig om att jag mådde bra av att det fanns ödmjukheten och alkoholen som var flera mil borta. Men mer och mer, mådde jag rent allmänt bra av att sjunka in i det kristna tron.

Jag hamnade i god kontakt med en kompis som var icke troende och en annan kompis som var kristen. Men jag flyttade bort, kort efter att jag döpte mig. För att komma bort ifrån familjen, helt enkelt.

Började mitt egna liv i den nya staden. Ensam. Kom in i en församling, aktiv i Gudstjänsten, men fann aldrig någon vän.

Det kom en kristen organisation ifrån staterna. Min engelska var OK egentligen, men jag tror sättet som jag pratade på, gjorde mig till att jag sågs som dum ut. Min engelska är nog sämre än majoritetens. Så jag började äntligen finna kristna vänner.

Det blev umgänge m.m. Men dessvärre hade jag svårt att hänga med i svängarna i bibelstudierna (som var på engelska). Detta gjorde att jag kände mig dum och jag är garanterat säker på att omgivningen (nya vännerna) också tänkte så.

Slutet av 2021, kom en person till min lägenhet (som jag bjöd över). Denna vän, skulle bli en viktig person i mitt liv senare. Hon sade: ''Jag vill be om ursäkt....'' och förklarade att hon tyckte jag i början var ointelligent och förklarade att hon undvek mig i början, men senare tydligen accepterade mig som vän. Denna vän, började jobba för det kristna organisationen efter att hon blev handplockad. Osäker om hon övergått tillbaka till hatiska känslor gentemot mig. Ingenting som hon skulle erkänna om jag frågade, tror jag.

Idag är det 2024. Jag har hamnat mer och mer i utanförskap i den kristna vänskapen. Jag känner mig än mer tom, eftersom jag känner mig så hatad av kristna vännerna och gruppen rent generellt.

Jag kan känna mig omtyckt ifrån människor jag träffar i andra sammanhang - Jag jobbade som serveringspersonal och träffade min f.d arbetsgivare för inte så länge sedan. Jag blev alldeles varm och accepterad. Även min f.d teamleader, som jag tänkte på för att muntra upp mig själv, även denne tyckte om mig när jag jobbade för henne.

Jag känner att jag kan bli omtyckt och inte ses som dum, om det inte rör sig om teoritiska saker, utan mest inom det sociala sammanhang. ''Streetsmart'' var en som kallade mig en gång.

Men jag saknar vänner. I det kristna sammanhanget är viktigt för mig. Även om de inte menar att mobba mig, så blir jag ändå utfryst. Aldrig handplockad för någonting och får bara känsla av att jag ''inte är värd någonting''.

Jag har kommit till en jobbplats där jag får lite smått god kontakt med nya kollegor. Däremot är det lite mycket att läsa på det nya jobbet på kontoret, så jag tänker för mig själv; ''hur lång tid skall det ta tills jag blir av med jobbet?''. Det enda som jag är bra på, är att vara vänlig mot folk, vara social och trevlig. Men jag har ingen talang för någonting. Jag hamnade i en perfekt jobbplats, när jag jobbade inom serverings, men jag behövde dessvärre ge mig av (vill inte nämna anledningen - Vill skippa för mycket detaljer, för att inte avslöja mig själv).

Jag sitter här - Jag har tänkt mycket och är inte i en psykiskt ohälsa egentligen. Jag är inte deprimerad och har inte ångest. Men är rationell och funderar för mig själv att jag inte duger till någonting.

Jag har inga vänner, jag är utanför samhället, jag har ingen kontakt med familj eller släkt och jag är inte heller desperat, så jag vill inte ha kontakt med familj eller släkten i alla fall.

Jag är glad för det nya kontorsjobbet, känns lite ovant att sitta hela dagarna framför skärmen och bli stilla sittande.

Jag vet inte avd jag vill tona fram - Men som avslut och ursäkta för upprepningen. Jag får kontakt med folk som är ifrån andra ställen, liksom inte ifrån det kristna sammanhanget. Jag förstår inte varför. Om det ryktas något om mig eller om det är något helt annat. Det är som om jag får en sådan bra kontakt med folk som är utanför kyrkan/kyrkor/kristna sammanhanget.

Jag brukar få bra kontakt med icke kristna.

Jag tycker att allt är bara en enda rörig soppa i mitt liv. Jag har gråtit mycket inombords.

Jag skall inte skriva mer, eftersom jag riskerar säkerligen bara upprepa och skriva samma saker.

Jag har skrivit andra trådar, där vissa hamnat i PK, i förklaringen av att det är lite för ''mörka'' saker.

Jag loggar ibland in, om jag känner att jag letar efter stöd.

VC, tar inte mig seriöst och jag blir bara bollad på olika ställen.

Jag har ingen annanstans att vända mig och hoppas att denna tråd skall ge mig något.

Finns det inget hopp alls?

Ingen god kontakt alls - Kommer ingen vart.

Lustiga är att jag ibland kan ses som klok och bli väldigt omtyckt. Men i många sammanhang, illa omtyckt och att folk i princip kan komma att undvika mig eller att det är svårt att veta om jag är omtyckt, accepterad eller inte.

Det är ju ingen som riktigt vågar ge kritik eller säga någonting. Ställer man frågan, blir det, ''det är inget''. ''Vi är vänner''. Beror väl på ''konflikträdslan'', förmodar jag. Hur kan man egentligen veta att man är accepterad och omtyckt. Det är ingen som hör av sig och det lär väl vara svart på vitt att man faktiskt inte är omtyckt.

Däremot är folk villiga att komma när jag bjuder in.

En förvirrad incident: Den kvinnan som jag bjöd hem till mig och som bad om ursäkt.
Hon har inte på ett tag givit mig hälsningskram. Inte förs jag bjöd in henne för en spelkväll. Hon dök upp och jag fick hälsningskramen, som jag upplevde som (inte intimt), men lite ''extra vänligt''. Jag blir förvirrad om jag är omtyckt och accepterad. Om det är besvarade vänskapskänslor eller inte.

Tack till alla som läser.

Jag är man.
30 år.
Kan det inte ha att göra med att du rör dig i kristna kretsar?
Det är många konstiga normer och oskrivna regler i dessa kretsar. Samt en stakt hirarkisk miljö, där man klättrar på andra människors bekostnad.

Du har dessutom en svår bakgrund, bland dessa människor, där kärnfamilj och värden av en lycklig familj och lycklig barndom, värderas högt. Även om det bara är ”yta”.

Jag tror du är helt normalt begåvad. Du är hämmad av dina föräldrars oförmåga att ta hand om dig, bygga dig till en trygg och stabil människa. Detta i kombination med frikyrklig miljö, tror jag är direkt farlig för dig.

Vänd dig till idrottsrörelsen i stället.
Där värderas du av utifrån din insats för föreningen, och att du är en hygglig medmänniska. Jag säger inte att du ska avsäga dig din tro, men måste du röra dig i så toxida miljöer som frikyrkor ofta är?
Citera
2024-04-01, 21:32
  #30
Medlem
Hej!

Inte läst allt då de flesta inlägg är på novell-nivå textmässigt.

Hur som verkar du ha det väldigt jobbigt och mitt enda tips är en stödgrupp som heter Aca (Adult children of alcoholics and other dysfunctional families). De är som AA (Anonyma Alkoholister) fast för deras barn.

https://aca-sverige.org/ar-jag-ett-vuxet-barn/

Har själv vuxit upp i en dysfunktionell familj och ensamheten känns även "tillsammans". Hoppas du bor nära en stad där de har möten (sök på hemsidan). Tror du kan hitta andra "ufon" där.

Allt gott och lycka till.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback