Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-03, 10:38
  #1
Medlem
Jag har hoppat av efter 1.5 år på högskoleingenjör i elektronik då det inte kändes rätt för mig och tänkte ansöka till systemvetenskap på liu nu till höst men är oroad över antagningspoängen. Jag har 1.2 i hp och väldigt för låga vanliga betyg och missade anmälan till högskoleprovet med 2 veckor nu i januari.
När jag kollar på antagningsstatistiken för högskoleprovet till systemvetenskap på liu så ser jag att i 2018 och 19 var det 1.25, 1.10 i 20, 1.15 i 21 & 22 och nu 1.20 i 23. Undrar om det är någon som vet lite hur det ser ut i framtiden, om det tros att fler personer kommer söka till systemvetenskap nu i höst och om hp resultat tros bli högre i år.
Undrar också om det står på uhr att 1.2hp var antagningsgränsen, betyder det att alla med 1.2hp kom in, eller bara att minst en med 1.2 kom in.
Sedan undrar jag också lite hur medianåldern ser ut på systemvetenskap på liu, då jag fyller 22 i år, och om jag inte kommer in nu så kommer jag vara 23 när jag börjar på programmet vilket känns lite sent. Tack för svar.
Citera
2024-02-03, 10:51
  #2
Medlem
Enda frågan som går att svara på är gällande din ålder, det är inte för sent.

Resten är omöjligt att svara på, blir rena gissningar och det finns väl en fakultet du kan kontakta för att i bästa fall få lite klarhet kring antagningen.

Grundtesen är väl att man ska inte skapa påhittade problem och hinder och ångest på det, för något man inte kan påverka och ändå måste vänta på svar inför. Lev idag.
Citera
2024-02-03, 11:03
  #3
Medlem
Vet inte om du redan studerar på LIU eller inte så vet inte om det är ett alternativ.
Lite off topic men eftersom du redan studerar till högskoleingenjör
Om jag var dig skulle jag titta på möjligheten att byta inriktning till högskoleingenjör i datateknik, informationsteknologi eller Medieteknik eller något liknade.
Dels kan du då säkert tillgodoräkna dig kurser. Sen är du säker(?) på att komma in.

Finns det någon kurs som du absolut vill läsa men inte högskoleingenjörsutbildningen har så finns det flera systemvetenskapliga utbildningar på distans att läsa vid sidan om.
Citera
2024-02-03, 11:04
  #4
Avstängd
Vad spelar det för roll om du är 2-3 år äldre än snittet? Det finns i de flesta klasser ett gäng per som är bra mkt äldre. Endel med familj och deltar inte socialt men i min erfarenhet så kunde de som ville delta även om de var 5 år äldre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback