Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-03, 11:34
  #1
Avstängd
Jag har hittat i vilken by min gammelfarmor bodde i men hur ska jag kunna veta vilket hus?
På riksarkivet.se, i deras folkräkning, så står det bara vilka som bor i hushållet, ingen adress eller nåt sånt.

Hon var född 1897
Citera
2024-02-03, 11:41
  #2
Medlem
DoktorNos avatar
Har du kollat kyrkböckerna? Där brukar åtminstone namnet på gården folk bodde i vara angiven och då finns det ju nåt att gå på när man gör efterforskningar.

Om du har tur finns det en hembygdsförening i byn där din gammelfarmor bodde och då kan de försöka hjälpa dig.
Citera
2024-02-03, 11:41
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Jag har hittat i vilken by min gammelfarmor bodde i men hur ska jag kunna veta vilket hus?
På riksarkivet.se, i deras folkräkning, så står det bara vilka som bor i hushållet, ingen adress eller nåt sånt.

Hon var född 1897

Man får hoppa runt lite i olika databaser och eventuellt kyrkoböcker innan man förhoppningsvis hittar rätt. Det beror också var i landet hon bodde. Jag har inloggning på Arkiv Digital (som har registersökning som är bättre än riksarkivet) så om du vill ha hjälp kan jag hjälpa dig. Men jag behöver hennes namn och födelsedatum då. Om du inte vill skriva det här så kan du skicka PM.

PS. Ditt närmat bibliotek har oftast en egen abonnemang på Arkiv Digital om du vill rota runt själv.
__________________
Senast redigerad av stockdum 2024-02-03 kl. 11:44.
Citera
2024-02-03, 11:42
  #4
Medlem
Kolla kyrkböckerna jämför med nuvarande fasighetskartor från lantmäteriet. Fråga någon gammal i byn. Kan prova hjälpa dig om du skriver meddelande.
Citera
2024-02-03, 11:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Jag har hittat i vilken by min gammelfarmor bodde i men hur ska jag kunna veta vilket hus?
På riksarkivet.se, i deras folkräkning, så står det bara vilka som bor i hushållet, ingen adress eller nåt sånt.

Hon var född 1897
Det beror på tid. Men om arkivet länkar till ordinarie inskannade dokument kan du läa där vilket kvarter och nummer och då kan du sen hitta stadsplan. är det på landet är det gårdsnamn. Äldre tider är det kyrkböcker och då är det gård. Du kan leta i olka register. var i landet är det?
Citera
2024-02-03, 11:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Jag har hittat i vilken by min gammelfarmor bodde i men hur ska jag kunna veta vilket hus?
På riksarkivet.se, i deras folkräkning, så står det bara vilka som bor i hushållet, ingen adress eller nåt sånt.

Hon var född 1897

Du hittar det i födelslängderna.
Du vet i vilken by hon bodde i, vet du om hon föddes där.
Om hon gjorde det. Så tittar du i födelseböckerna och kollar du 1897 och där står, föräldrarna och var de bodde vid barnets födelse.
Citera
2024-02-03, 12:41
  #7
Medlem
Leta runt i släkten efter gamla fotografier. Där man står framför byggnader som kan identifieras.
Citera
2024-02-03, 12:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Jag har hittat i vilken by min gammelfarmor bodde i men hur ska jag kunna veta vilket hus?
På riksarkivet.se, i deras folkräkning, så står det bara vilka som bor i hushållet, ingen adress eller nåt sånt.

Hon var född 1897

Om du talar om vad gammelfarmor hette och vad byn heter är jag övertygad om att någon här på flashback kan ge dig svaret. 1897 är ju trots allt inte så länge sedan och om hon var din gammelfarmor levde hon rimligtvis långt in på 1900-talet.
Citera
2024-02-03, 13:07
  #9
Medlem
Hon borde finnas med i minst en upplaga av Sveriges befolkning.
Är busenkelt att söka i om du har namn och födelse datum.
Citera
2024-02-03, 13:36
  #10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Hon borde finnas med i minst en upplaga av Sveriges befolkning.
Är busenkelt att söka i om du har namn och födelse datum.

Ja, hon lär vara med i utgåvorna 1900 och 1910. Sedan blir det kanske värre då nästa utgåva är 1970.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback