Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-05, 11:48
  #1
Medlem
Sonny00s avatar
Jag har lite för mycket pengar på ett vanligt sparkonto och tänkte flytta ca 100 000 kr till mitt ISK. Där har jag sedan länge allt placerat i en global indexfond. Den har ju gått bra men jag skulle vilja testa något annat med dessa 100k.

Kan LF Tillväxtmarknadsfond vara något som har bra potential för framtida värdeökning? Den har ju inte gått så värst bra de senaste tre åren så det är kanske dags nu?
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...arknad-index-a

Eller är det dumt att satsa på en fond med så mycket Kina/Taiwan? Beloppet kommer med all sannolikhet att vara orört de kommande fem åren.
__________________
Senast redigerad av Sonny00 2024-02-05 kl. 11:50.
Citera
2024-02-05, 12:16
  #2
Medlem
Beaver14s avatar
Kina har stora problem med sin tillväxt och Evergrande (deras största fastighetsutvecklare) har konkat nyligen. Shanghai-börsen är -1% på 5 år.

Hongkong-börsen är minus 45 % de senaste 5 åren.

Men tror du att det vänder snart så kör på. Personligen skulle jag inte lägga pengarna i en fond som domineras av kinesiskt innehav nu.
Citera
2024-02-05, 16:27
  #3
Medlem
SexgalenZombies avatar
Varför vill du satsa på något du beskriver som att det inte har gått bra de senaste tre åren? Du tänker ju helt snurrigt. Du ska välja något som har gått bra. Inte välja något som går dåligt.
Citera
2024-02-05, 17:01
  #4
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Varför vill du satsa på något du beskriver som att det inte har gått bra de senaste tre åren? Du tänker ju helt snurrigt. Du ska välja något som har gått bra. Inte välja något som går dåligt.
man kan tänka tvärtom.....?
Det spelar ingen roll alls hur det gått?
Möjligtvis är kursen för hög för alla tänker som du och därefter sjunker det när alla insr att man tittat på historiska data för att bedöma framtida avkastning.
Du skall välja det som går bra i framtiden.
Om det går dåligt nu kan det vara läge att passa på att köpa.
Hur man vet det är en fråga som är svår att bedöma.
F'låt, vem var snurrig sa du?
Citera
2024-02-05, 17:54
  #5
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag har lite för mycket pengar på ett vanligt sparkonto och tänkte flytta ca 100 000 kr till mitt ISK. Där har jag sedan länge allt placerat i en global indexfond. Den har ju gått bra men jag skulle vilja testa något annat med dessa 100k.

Kan LF Tillväxtmarknadsfond vara något som har bra potential för framtida värdeökning? Den har ju inte gått så värst bra de senaste tre åren så det är kanske dags nu?
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...arknad-index-a

Eller är det dumt att satsa på en fond med så mycket Kina/Taiwan? Beloppet kommer med all sannolikhet att vara orört de kommande fem åren.
Jag skulle hellre titta på sektorer som tagit stryk men som återhämtar sig nu när räntan (förhoppningsvis) går nedåt igen...
Citera
2024-02-05, 17:58
  #6
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Jag skulle hellre titta på sektorer som tagit stryk men som återhämtar sig nu när räntan (förhoppningsvis) går nedåt igen...

Typ fastighetsbolag?
Citera
2024-02-05, 19:12
  #7
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Typ fastighetsbolag?
Njae jag tänkte mest småbolag USA, Europa o Sverige.
Citera
2024-02-05, 19:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag har lite för mycket pengar på ett vanligt sparkonto och tänkte flytta ca 100 000 kr till mitt ISK. Där har jag sedan länge allt placerat i en global indexfond. Den har ju gått bra men jag skulle vilja testa något annat med dessa 100k.

Kan LF Tillväxtmarknadsfond vara något som har bra potential för framtida värdeökning? Den har ju inte gått så värst bra de senaste tre åren så det är kanske dags nu?
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...arknad-index-a

Eller är det dumt att satsa på en fond med så mycket Kina/Taiwan? Beloppet kommer med all sannolikhet att vara orört de kommande fem åren.
Man tror ju att tillväxtmarknader och "Afrika" borde gå bra då man ligger långt efter ekonomiskt och medelklassen expanderar kraftigt. Men man glömmer lätt bort att det är de gigantiska multinationella företagen som bedriver verksamhet på dessa marknader. Det är därför inte nödvändigtvis företagen som är registrerade i tillväxtmarknaden som är vinnaren utan vinsterna hamnar på Dow Jones- och Nasdaq- företagen.
Citera
2024-02-05, 19:23
  #9
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Man tror ju att tillväxtmarknader och "Afrika" borde gå bra då man ligger långt efter ekonomiskt och medelklassen expanderar kraftigt. Men man glömmer lätt bort att det är de gigantiska multinationella företagen som bedriver verksamhet på dessa marknader. Det är därför inte nödvändigtvis företagen som är registrerade i tillväxtmarknaden som är vinnaren utan vinsterna hamnar på Dow Jones- och Nasdaq- företagen.

Fast innehaven i den fond jag funderar på är ju inga direkta u-länder:

Kina
23,60%

Taiwan
20,95%

Indien
15,91%

Sydkorea
14,60%

Brasilien
4,20%

Saudiarabien
3,36%

Förenade Arabemiraten
2,73%

Sydafrika
2,58%

Mexiko
2,15%

Indonesien
1,71%


Inga små skruttföretag heller! Men jag kanske missförstod vad du skrev?


Taiwan Semiconductor Manufacturing Co Ltd
9,28%

Samsung Electronics Co Ltd
5,53%

Alibaba Group Holding Ltd Ordinary Shares
2,85%

PDD ADR
1,58%

HDFC Bank Ltd
1,49%

SK Hynix Inc
1,14%

International Holdings Co PJSC
1,09%

Infosys Ltd
1,01%

Meituan Class B
0,97%

MediaTek Inc
0,93%
__________________
Senast redigerad av Sonny00 2024-02-05 kl. 19:26.
Citera
2024-02-05, 20:35
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Eller är det dumt att satsa på en fond med så mycket Kina/Taiwan?
Finns ju otaliga anledningar till varför man inte vill vara investerad där alls. Kina är en kommunistdiktatur med noll respekt för äganderätt och som när som helst kan få sig för att t.ex. beslagta tillgångar eller ändra villkoren för handel samt privat och utländskt ägande. T.ex. såg jag följande i flödet idag:

Citat:
BREAKING: China places new trading restrictions on domestic and foreign investors as the CSI 1000 index hits a 30% loss YTD.

New restrictions include:

1. Limiting investors' ability to short Hong Kong stocks

2. Some investors told that they are not allowed to sell their positions

3. Some quant funds are completely banned from placing sell orders

4. Other quants funds banned from cutting leveraged positions

China's market has officially lost $7 TRILLION in value over the last 3 years.

https://twitter.com/KobeissiLetter/s...88591856652291

Lägg till alla övriga riskfaktorer med t.ex. fastighetskris, att Xi får sig för att bomba Taiwan eller utbrett handelskrig med väst.

Ja, kineska bolag har väldigt låg värdering men det hade ryska bolag också... Någonstans blir det kanske så billigt att det är värt risken, men jag undviker Kina. Jag bytte ut min globala EM-fond mot en ren Indien ETF för ett par år sen eftersom det var den enda tillväxtmarknaden jag tyckte såg intressant ut då (dock börjar värderingen på många bolag där se lite ansträngd ut nu).
Citera
2024-02-06, 21:34
  #11
Medlem
Duerfs avatar
Historiskt har inte investeringar i tillväxtmarknader gett högre snittavkastning över mer stabila marknader (USA, Europa) så varför ska en investerare ta den betydligt högre risken (diktaturer, risk för framtida handelskonflikter med Trump i täten)? Jag vet att historisk avkastning inte en garanti för framtida avkastning, men föredrar det framför någons känsla.

Om inte Kina har gett en högre snittavkastning än väst under 30 år av massiv industrialisering, varför ge sig in där nu när de politiska, ekonomiska och demografiska problemen är mycket större än någonsin?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback