Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-07, 05:55
  #13
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Ja, fast det är ju inte Tele2 som "förbättrar" signalen eller liknande - den kommer ju gratis till dem från SVT i HD redan...

Ja i vilket fall så kommer jag troligtvis skita i antennkabel helt och köra SVT Play eller möjligtvis bordsantenn om det räcker med nån liten diskret sak på baksidan av TV'n.
Visst är det så men de har bara krav att leverera grunden s.a.s. Sen tar de betalt som vinstdrivande företag gör.

I övrigt håller jag med dig om mycket du skriver nedan. Vissa saker görs mer avancerade i nån slags självändamål. På jobbet installeras ibland dörröppnare med hänvisning till tillgängligheten. Det som händer är att istället för att underlätta för en på hundratals, så blir dörren trög & svår att öppna på vanligt vis & försämrar så tillgängligheten för alla istället

Nåja, var visst lite oT i en tråd om tv....
Citera
2024-03-10, 15:01
  #14
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Ja, fast det är ju inte Tele2 som "förbättrar" signalen eller liknande - den kommer ju gratis till dem från SVT i HD redan...

Ja i vilket fall så kommer jag troligtvis skita i antennkabel helt och köra SVT Play eller möjligtvis bordsantenn om det räcker med nån liten diskret sak på baksidan av TV'n.
Fast nu sänder ju Tele2 grundutbudet fritt i HD-kvalitet, via kabel såväl som i Tele2 Play-appen.
__________________
Senast redigerad av Ulrik.Agren 2024-03-10 kl. 15:30.
Citera
2024-03-10, 22:23
  #15
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Fast nu sänder ju Tele2 grundutbudet fritt i HD-kvalitet, via kabel såväl som i Tele2 Play-appen.

Okej? Men varför säger min TV att jag måste ha ett kort för att se på SVT i HD då?
Citera
2024-03-10, 22:34
  #16
Medlem
brianmolkos avatar
Kommer iaf filmer som man kanske inte hört talas om med vanlig TV, O
Citera
2024-03-12, 21:48
  #17
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Okej? Men varför säger min TV att jag måste ha ett kort för att se på SVT i HD då?
Det vet jag inte, kanske är den trasig. Saknar du HD i Tele2 Play också?
På min TV är det väldigt enkelt, HD-kanaler på 21 och uppåt, fritt och utan kort.
Citera
2024-03-13, 17:56
  #18
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Det vet jag inte, kanske är den trasig. Saknar du HD i Tele2 Play också?
På min TV är det väldigt enkelt, HD-kanaler på 21 och uppåt, fritt och utan kort.

Har du TV'n kopplad rakt in i "antennuttaget" i lägenheten? Eller har du någon box eller liknande mellan utaget och TV'n?

Har för mig att jag såg något någonstans om att man var tvungen att beställa en box från Tele2, som tydligen skulle vara gratis (?)... låter dock lite väl pre-2024, det där borde ju gå att lösa utan boxar och sånt trams nuförtiden kan man tycka...
Citera
2024-03-13, 18:03
  #19
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Kommer iaf filmer som man kanske inte hört talas om med vanlig TV, O

Det också. Gillar ibland att bara få något "random" intressant som jag aldrig hade hört talas om eller lyckats söka mig fram till på alla tusen olika streamingtjänster. Ofta är ju TV-tablån rätt väl synkad med "chill-time" ändå, och då är det rätt skönt att slippa behöva fippla med att starta appar och skit.

Off topic: har inte lyckats hitta något enkelt sätt att komma till exempelvis "Aktuellt" i min TV, vilken är en ny och uppdaterad Google TV. Man måste in under Appar, start SVT Play, Välja användare (trots att det bara finns en användare registrerad ?!?), mödosamt leta sig fram till "Aktuellt"... borde ju finnas något sätt i Google TV att skapa en genväg på startskärmen rakt in i SVT Play -> Aktuellt -> Senaste avsnittet... känns sjukt stenålders med allt knappande på fjärrkontrollen...
Citera
2024-03-13, 19:11
  #20
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Det också. Gillar ibland att bara få något "random" intressant som jag aldrig hade hört talas om eller lyckats söka mig fram till på alla tusen olika streamingtjänster. Ofta är ju TV-tablån rätt väl synkad med "chill-time" ändå, och då är det rätt skönt att slippa behöva fippla med att starta appar och skit.

Off topic: har inte lyckats hitta något enkelt sätt att komma till exempelvis "Aktuellt" i min TV, vilken är en ny och uppdaterad Google TV. Man måste in under Appar, start SVT Play, Välja användare (trots att det bara finns en användare registrerad ?!?), mödosamt leta sig fram till "Aktuellt"... borde ju finnas något sätt i Google TV att skapa en genväg på startskärmen rakt in i SVT Play -> Aktuellt -> Senaste avsnittet... känns sjukt stenålders med allt knappande på fjärrkontrollen...


Du har ingen box Comhem, där kan man lägga in appar SVT Play
Citera
2024-03-13, 21:54
  #21
Medlem
eldrattans avatar
Det beror på hur det tekniska är konstruerat i huset. De är skyldiga att tillhandhålla de fria kanalerna. En del hus har så att de omvandlar public service kanalerna till analoga signaler som skickas via antennuttaget. De flesta kör väl tv via bredbandet nu?!
Citera
2024-03-14, 17:39
  #22
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Har du TV'n kopplad rakt in i "antennuttaget" i lägenheten? Eller har du någon box eller liknande mellan utaget och TV'n?

Har för mig att jag såg något någonstans om att man var tvungen att beställa en box från Tele2, som tydligen skulle vara gratis (?)... låter dock lite väl pre-2024, det där borde ju gå att lösa utan boxar och sånt trams nuförtiden kan man tycka...
Ingen box, bara antennkabel direkt. TVn har ju såklart en inbyggd DVB-C, annars skulle det ju inte fungera.
Citera
2024-04-03, 15:56
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Okej? Men varför säger min TV att jag måste ha ett kort för att se på SVT i HD då?

Vad är det för antennuttag du kopplar in TV:n i? Tele2/Comhems kabel-TV uttag eller ett som är kopplat till en antenn på taket?
Citera
2024-04-04, 21:32
  #24
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Vad är det för antennuttag du kopplar in TV:n i? Tele2/Comhems kabel-TV uttag eller ett som är kopplat till en antenn på taket?

Antar att det är nåt kabeltv-uttag, bor ju i vanlig hyreslägenhet.

Men problemet verkar faktiskt ha löst sig av sig själv. Helt plötsligt har jag bild på alla kanaler - SVT HD 1 & 2, TV3 , Kanal 5, etc. Har inte gjort något mer än starta om TVn sedan jag gjorde kanalsökning för flera månader sedan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback