Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-06, 23:16
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redbullandcocain
Det borde väl journalisten ha gjort innan dom skrev om det?

Men för i helvete ge dig nu. Jag utgår från att du är i alla fall 18 år och har svensk utbildning så jag ger dig the benefit of the doubt att du i alla fall är normalbegåvad. Dessutom har du hängt tillräckligt mycket på Flashback och gissningsvis läst tillräckligt med tidningsartiklar för att veta att media sällan detaljredovisar sådan information men att informationen i många fall är precis lika åtkomlig för dig som normal medborgare, så istället för att göra detta till en diskussion om måttet på sveriges journalister och media och vad de borde göra, ta till dig det faktumet att om du är intresserad av informationen så finns den att tillgå genom offentlighetsprincipen, så kan du bidra till att bättre och mer relevant information tillkommer tråden än Aftonbladets artikel som du själv utdömt.
Citera
2024-02-06, 23:44
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redbullandcocain
Hehe, vi kan lika gärna lägga ner cyber enheten hos polisen. Ifall om kommun gubben på it avdelningen säger att det är ryssar så är det ryssar.

Tänk om det är en amerikan?

CISCO är ju amerikanskt?

Jag tar tillbaka mitt antagande om att du är normalbegåvad, du har uppenbarligen inte grundläggande läsförståelse eller slutledningsförmåga. Om du på fullaste allvar tror att polisen i sin utredning tar information om att det är Akira face value från att kommunikationschefen sagt att det är det till Aftonbladet kan jag bara beklaga, uppmana dig att dra ner på drogerna och spendera resten av ditt liv med tyst meditation.

Tänk om det är en högintelligent pingvin? Pingviner är ju tätt associerade med Linux.

Låt mig föreslå Konspirationsteorier & alternativa teorier-forumet om du vill fortsätta spåna på att Akira-attackerna den senaste tiden inte haft någon koppling till Akira. Låt mig åter igen föreslå att du skapar en allmän tråd om Akira på detta subforumet om du är intresserad av att prata allmänt om Akira, vilka de är, vilka som använder deras ransomware eller om det finns en koppling till anime-filmen.

Skärp dig nu och skriv inlägg som gagnar tråden och ger information om det aktuella fallet.
__________________
Senast redigerad av Regentia 2024-02-06 kl. 23:59. Anledning: fler rättstavningar
Citera
2024-02-06, 23:56
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redbullandcocain

Jag får väl ifrågasätta det som står i tidningen om jag vill?

Jag frågar igen, tänk om det är en amerikan?

Visst får du det. Jag har redan bemött dina tankar om vad som står i tidningen.

Ja, tänk om?! Det skulle ju förändra... precis ingenting för den här tråden.
Vill du spekulera i om en aktör som inte är Akira själva har använt Akiras ransomware och tycker denna aktörs nationalitet är viktig så för all del, kör på. Jag är inte intresserad av den diskussionen förrän den lämnar idéstadiet hos dig.
Citera
2024-02-11, 10:32
  #16
Medlem
Tänkte höra med er som är lite kunniga. Min tjej jobbar inom kommunensnätverk och har nu fått instruktioner om nytt lösenord. Det är ett genererat "säkert" lösenord som inte går att byta. Men hjälper detta mot attacker. Känns inte som att det är den svaga punkten i ett kommunaltsystem. Eller har jag del?
Citera
2024-02-11, 14:45
  #17
Medlem
hishultas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagsattbytanick
Tänkte höra med er som är lite kunniga. Min tjej jobbar inom kommunensnätverk och har nu fått instruktioner om nytt lösenord. Det är ett genererat "säkert" lösenord som inte går att byta. Men hjälper detta mot attacker. Känns inte som att det är den svaga punkten i ett kommunaltsystem. Eller har jag del?

Säkra lösenord är en stor del av att hålla ett system säkert, likt saker som multifaktor för att logga in i olika system. Just i detta fallet är det troligtvis förebyggande ifall det är så att hackarna har kommit över data innehållandes lösenord.

Att användaren själv inte kan byta ifrån det lösenordet som kommunen bestämt är bra, folk tenderar tyvärr till att använda samma lösenord överallt, eller lösenord likt Sommar123 osv.
Citera
2024-02-14, 18:52
  #18
Avstängd
Kan någon förklara - hur har de gjort - har de loggat in eller mailat o lurat någon att öppna
eller lurat någon att klicka på länk?

Men i normalfallet skall det väl finnas backup-er - om inte varje dag så en vecka bakåt eller en
månad bakåt - det har jag även om jag är lat.

Körde mirroring förut o gav fan i backup er men det straffade sig när jag åkte på cryptocokker
(cryptocokker inte gonocokker ha ha) - så nu clonar jag hårddisk - rätt dålig på detta men gjorde
denna dag - brukar göra samtidigt är jag rensar cache o löskukar med ccleaner vilket brukar ske
vid 2-6gb beroende på att jag tycker browsing går sent
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback