Citat:
Ursprungligen postat av
lionesse1
Nej.
De flesta sger att man inte kan bota en narcissist. I sak bde rtt och fel. Det r ingen sjukdom som kan botas men det r ett vl invat beteende man kan lindra.
I mitt fall hade jag narcissismen i mitt liv i lite ver 30 r. Frst min fru som skapade en massa skit utan att jag frstod och i dag r allt mitt fel. Sedan min dotter som phejades ivrigt av sin mamma. Hennes Golden Child och jag hjlpte omedvetet till.
De som sger att det inte gr har inte frskt eller s har de frskt fel.
I mitt fall var jag med och skapade den ena och jag har rannsakat mitt egna liv pga all skit jag fixat sjlv. Jag anvnde en konsekvensanalys jag fick lra mig under KBT. P s stt har jag letat upp saker som hnt dr jag identifierat triggern samt kedjan till utagerandet. Detta gr att jag i dag hatar tv personer som r de tv som ftt fram en massa av den skit jag gjort. Min dotter r ingen av de tv.
Sjlvklart har jag gjort samma sak i mina funderingar av dottern och jag vet precis hur jag ska gra fr att ndra p henne om den dagen infaller.
Fr frsta och svraste steget r att f narcissisten att inse att det r den och inte alla andra som det r fel p vilket r skitsvrt d det inte r den personens fel.
Det finns egentligen bara tv stt att f narcissisten att inse att det r mgot fel p den och det r.
1. Vnta till den frbrukat alla mnniskor i sitt liv. Detta kan ta ett helt liv d alla mnniskor r som reservdelar som man byter vid behov.
2. Nr en viktig person i dennes liv slnger det i ansiktet p dem. Det r hr du kommer in i bilden.
Du mste gra det rtt eftersom vi alla har drag av det. Drfr kommer narcissisten med stor skerhet vnda det till att du r narcissisten. Se till att ha fakta redo. Det finns checklistor p ntet.
Sedan r allt individanpassat.
Bara fr att jag vet hur jag ska g till vga innebr inte att jag har en standardlsning mer n att man mste lra narcissisten att leka empatisk. Fr den kommer aldrig knna riktig empati.