Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2024-02-07, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Bara av nyfikenhet. Det du beskriver r verkligen en narcissist. r hon sjlv medveten om det?

Nej.
Citera
2024-02-07, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novae
I am sorry to hear about your dad's situation. I am also sorry that you and your siblings have suffered too. You seem to be an emotionally intelligent and mature person and I appreciate that you want to support your dad. At the same time, I am wondering whether you are getting much support yourself (e.g. do you have a good friend you can regularly talk to?).

If you would like to chat to a support worker who specializes in violence affecting men, there are some options to do so (anonymously and free of charge), such as Stdlinjen fr mn.
https://stodlinjenforman.se/fa-stod/som-narstaende/

I surpress a lot of my feelings so I dont totally agree. Yeah I am seeing a psychologist due to my childhood among other things. For example my dad was diagnosed with cancer some time ago and I surpressed a lot of it, along with other things going on. He is fine now, tho.
Senast redigerad av lionesse1 2024-02-07 kl. 19:50.
Citera
2024-02-07, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Fast du dmer ju din mamma rakt av? Och din pappa r en vuxen mnniska som inte du ska behva hjlpa? Han r i 60-rsldern skriver du.
Du kanske skulle fundera ver om det finns beteenden hos din pappa som triggar hur hon beter sig?
It takes two to tango. Tyvrr kan nog en del mnniskor vara rtt initiativlsa och det kan trigga andra att ta ver och kra ver fr att f saker att ske. Det faktum att du r s bekymrad ver din pappa och knner att han behver din hjlp tyder ju lite p att han inte har egen kraft att ta beslut och styra sitt liv till det bsta? Kan ju ocks vara s att han lskar vissa sidor hos din mamma - sidor som du inte ser eftersom du tycks ha tagit parti rtt kraftigt?
Dessutom vet du inte hur deras frhllande ser ut p riktigt frn insidan, trots att du r ett av deras barn. Relationen mellan en man och kvinna r ju en annan. Frga din pappa rent ut varfr han lever med din mamma. Om han gr sig till ett offer r det faktiskt hans eget fel, han r inte beroende av att bo med henne utan r en vuxen man som kan klara sig sjlv.
Han kanske r bekvm och inte vill lmna drfr? Han kan vl laga mat eller tminstone kpa frdig mat? Han klarar vl att stda, tvtta och betala rkningar? Du kan ju visa att du finns dr fr att sttta vid en flytt. Vljer han nd att stanna finns det inte ett dugg du kan gra, du kan ju inte leva hans liv t honom.

Kom igen, vilket slseri av din tid att skriva allt det dr. Som att jag inte har frgat honom och som att det r hans eget fel att hon beter sig illa mot honom. Han klarar av allt det dr som du nmnde och han r inte beroende av henne p ngot stt alls frutom att han har svrt att ta steget att skilja sig, frmodligen fr att de r s pass gamla och levt mer n ett helt liv ihop och inte vet vad livet har att erbjuda. Dessutom s beter sig inte min mamma illa mot enbart honom utan ven resten av oss andra ocks, s nej, det har inte bara med honom att gra. Med detta sagt, hon beter sig inte illa hela tiden/alltid fr d hade han sklart inte stannat. S svart-vitt r det inte, precis som livet inte brukar vara. Tack fr ditt svar men det hjlpte precis ingenting.
Senast redigerad av lionesse1 2024-02-07 kl. 20:04.
Citera
2024-02-07, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lionesse1
Nej.
De flesta sger att man inte kan bota en narcissist. I sak bde rtt och fel. Det r ingen sjukdom som kan botas men det r ett vl invat beteende man kan lindra.
I mitt fall hade jag narcissismen i mitt liv i lite ver 30 r. Frst min fru som skapade en massa skit utan att jag frstod och i dag r allt mitt fel. Sedan min dotter som phejades ivrigt av sin mamma. Hennes Golden Child och jag hjlpte omedvetet till.
De som sger att det inte gr har inte frskt eller s har de frskt fel.
I mitt fall var jag med och skapade den ena och jag har rannsakat mitt egna liv pga all skit jag fixat sjlv. Jag anvnde en konsekvensanalys jag fick lra mig under KBT. P s stt har jag letat upp saker som hnt dr jag identifierat triggern samt kedjan till utagerandet. Detta gr att jag i dag hatar tv personer som r de tv som ftt fram en massa av den skit jag gjort. Min dotter r ingen av de tv.
Sjlvklart har jag gjort samma sak i mina funderingar av dottern och jag vet precis hur jag ska gra fr att ndra p henne om den dagen infaller.
Fr frsta och svraste steget r att f narcissisten att inse att det r den och inte alla andra som det r fel p vilket r skitsvrt d det inte r den personens fel.

Det finns egentligen bara tv stt att f narcissisten att inse att det r mgot fel p den och det r.
1. Vnta till den frbrukat alla mnniskor i sitt liv. Detta kan ta ett helt liv d alla mnniskor r som reservdelar som man byter vid behov.
2. Nr en viktig person i dennes liv slnger det i ansiktet p dem. Det r hr du kommer in i bilden.
Du mste gra det rtt eftersom vi alla har drag av det. Drfr kommer narcissisten med stor skerhet vnda det till att du r narcissisten. Se till att ha fakta redo. Det finns checklistor p ntet.

Sedan r allt individanpassat.
Bara fr att jag vet hur jag ska g till vga innebr inte att jag har en standardlsning mer n att man mste lra narcissisten att leka empatisk. Fr den kommer aldrig knna riktig empati.
Citera
2024-02-07, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lionesse1
I surpress a lot of my feelings so I dont totally agree. Yeah I am seeing a psychologist due to my childhood among other things. For example my dad was diagnosed with cancer some time ago and I surpressed a lot of it, along with other things going on. He is fine now, tho.

Good youre seeing a therapist. At least you are aware of the existence of these suppressed emotions, not everyone has such awareness. It takes time, probably some years, in therapy, I think, to learn to feel and express emotions, given one was discouraged from or even punished for expressing them as a child.

Sorry to hear about your dads cancer diagnosis, must have been a very tough time. I am glad to know his life was saved.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in