Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-06, 22:43
  #13
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Strykjärn museet i Malmköping.

Ett lustigt litet museum med enorma mängder strykjärn.
Dessutom ett utomordentligt kunnig ägare som verkligen kunde allt om sina strykjärn.

Väl värt ett besök.
Citera
2024-02-06, 22:55
  #14
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Strykjärn museet i Malmköping.

Ett lustigt litet museum med enorma mängder strykjärn.
Dessutom ett utomordentligt kunnig ägare som verkligen kunde allt om sina strykjärn.

Väl värt ett besök.

Jag ska villigt medge att jag aldrig hört talas om detta museum, men efter att ha sökt/bildsökt så måste jag medge att jag är lite imponerad över att det alls finns ett sådant.
I min värld lite som att ha ett museum för exempelvis vispar.
Citera
2024-02-06, 23:08
  #15
Medlem
Dofternas avatar
Jormas erotikmuseum i Bagarmossen?
https://sverigesradio.se/avsnitt/1298012

"Könshår från sjuttio olika kvinnor, uppblåsbara barbaras, porrtidningar, nakenbilder och dildos. I Jorma Toivonens erotiska samling av sexprylar finns det mesta."
Citera
2024-02-06, 23:11
  #16
Medlem
För runt 25 år sedan så träffade jag på en man på min lokala pub. Jag kände igen honom som en av dem som renoverade våra fasader i området. Vi pratade fram och tillbaka men efter ett tag så kom han in på sitt stora intresse; citronpressar som han samlade på.

Runt 10 år senare så var han faktiskt med på Antikrundan, de gjorde ett hemma-hos-reportage hos honom. Han hade inrett en våning på villan till ett museum av bara citronpressar.

Man kan tycka det är töntigt o.s.v men citonpressarna gav honom en ytterligare dimension av lycka. Osäker på om det kan räknas som ett museum.
Citera
2024-02-06, 23:12
  #17
Medlem
Mannaminne, höga kusten.

Iof ett rätt intressant ställe, så kanske inte passar in som svar på frågan.
__________________
Senast redigerad av Otto--75 2024-02-06 kl. 23:13. Anledning: Snabbläste TS
Citera
2024-02-06, 23:53
  #18
Medlem
Mus-olles museum. Verkar mest bestå av gamla askar, lump osv. Fascinerande gubbe dock, ett slags original som inte syns så mycket nuförtiden..
Citera
2024-02-06, 23:57
  #19
Medlem
n' Haralds Fjärilsmuseum på Hucksjöåsen. Gedigen samling fjärilar och andra insekter. Men platsen! En boning mitt ute i skogen.Bräcke kommun, östra Jämtland. n' Harald som skapade samlingen är borta sen länge men tror familjen håller öppet ibland.
Citera
2024-02-07, 00:01
  #20
Medlem
Zoologiska museet i Ånge. En konservator som skapat ett mycket speciellt museum med uppstoppade djur. Väl värt ett besök.
Citera
2024-02-07, 00:02
  #21
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Hjorteds Mopedmuseum. Mest för att föreståndaren ser ut som Eremiten i Skrot-Nisse vilket får sägas vara en bedrift. Jag skulle förstås glatt gå dit ändå.

https://vt.se/bli-prenumerant/artike...bd-0kr-dp_week
Inget fel med det, jättefina moppar, trevlig ägare!
Citat:
Ursprungligen postat av Otto--75
Mannaminne, höga kusten.

Iof ett rätt intressant ställe, så kanske inte passar in som svar på frågan.
Mannaminne är i en klass för sig själv, går inte att jämföra, åk dit!

Mitt förslag är myggmuseet i Gällivare!

https://www.svd.se/a/cc55221d-d150-3...-saknar-myggor
Citera
2024-02-07, 00:04
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfhildr
https://www.dinosaurier.nu/om-museet...fo-om-museet//

Dinoauriemuseet i Umeå. De är kreationister och tycker dinosaurier är lite roligt. Kul museum med helt sjuka beskrivningar. Helt underbart galet.

Haha vad tusan?! Vem eller vilka står bakom detta? Hittar inget organisationsnummer eller namn på person.

Känns verkligen som de lever i en kristen bubbla där endast de minsann förstår hur man ska tänka, och alla andra bara sprider meningslöshet omkring sig trots att allt har mening, och man ska kunna diskutera om allt (men något säger mig att det absolut inte skulle gå att diskutera något med dem). Och så poängterade i början av infotexten att man kan hyra lokalen för drogfritt barnkalas/fest. För alla andra människor är ju så syndiga och vanligtvis brukar folk ringa upp lokaler och fråga om de får ha ett drog-barnkalas där.

Nä inget för mig, men lite lustigt att gå in på hemsidan iaf. Tack för det!

Tycker de flesta museum är tråkiga och och mitt bidrag till kufigaste museum är nog ett påhittat: Sveriges största och kufigaste museum. Tänk om man smällde upp en stor lokal på en åker någonstans i Sverige, med typ 100 olika rum/dellokaler. Sen kunde alla som har någon samling få hyra in sig där, och så kunde man resa dit och gå runt en hel weekend och kolla på strykjärn, golfbollar, citronpressar, glödlampor från 50-talet, skosnören eller vad nu folk samlar på. Prata med kuferna bakom som förklarar hur man ser att myran i fossilen är en hone eller hane, hur man renoverar en spinnrock eller något annat man aldrig undrat över.
Citera
2024-02-07, 00:10
  #23
Medlem
Lill-Anns avatar
Nu var detta sex år sedan - 2018 - och vet inte hur det ser ut idag.

Sjukhusmuseet på Borås sjukhus. Låg en trappa ned i en källare. Gamla undersökningsinstrument låg på hyllor och såg skräckinjagande ut. Det var mörkt och skumt i lokalen och luktade skunk.

Olika skyltdockor var utplacerade och skulle bära upp olika munderingar. De såg ut som lik.

Skräckkammare.

Hujedamej.🙀
Citera
2024-02-07, 00:11
  #24
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Säkert värt ett besök, men minst är det ju knappast då det snarare är gigantiskt i jämförelse med Hasse & Tage-museet som jag nämnt tidigare i tråden.
Jo du har rätt; jag tänkte just det när jag avlämnat min replik då jag själv varit där på H&T.
Men det ser större ut på bild än vad det är och är man ointresserad tar det väl bara två minuter att gå igenom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback