• 2
  • 3
2024-02-11, 11:47
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Nu är ju OneDrive en privat-sfär.. och OneDrive finns till av en anledning... BACKUP!

DU bestämmer ju vad du sparar i din dator.. Dessutom loggar du in med en tillverkares konto på t.ex. din mobil och din surfplatta/smartTV.
Och de flesta accepterar att dessa tillverkare får tillgång till allt data du har sparat där...
Men huxflux är det fel när din dator gör exakt samma sak som din mobil/surfplatta/SmartTV gör?? Förklara den logiken för mig..

Precis som din mobil säkerhetskopierar uppgifter till "sitt molm" så gör OneDrive det samma, dvs. säkerhetskopierar dina filer till din privata del av OneDrive..
Plus att om du även laddar ner OneDrive-appen till din telefon så har du alltid tillgång till alla dina filer var du än befinner dig i världen (så länge du har tillgång till internet).

OneDrive är en livräddare när den används på rätt sätt (även ssd-hårddiskar kraschar)
Men folk verkar alldeles för okunniga för att se nyttan eller så har dom för många foliehattar på sig..
Citera
2024-02-11, 14:46
Medlem
3Godisars avatar
Haha....
Blev varse detta för ett tag sen, fick massa varningsmeddelande från "one drive" både till min mail och på datorn att utrymmet var fullt. Fattade fan ingenting på en bra stund där.
Citera
2024-02-11, 17:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tokismatte
Ursäkta min stendumma fråga men jag kan inget om det här, jag vet inte ens om jag lagt frågan i rätt avdelning. Sparar min dator saker i något moln utan att jag vet om det eller är det något jag måste göra aktivt?

Om du har onedriver aktiverat så sparas det i onedrive. Men för att göra upplevesen för onedriver lite trevligare så har finns en cache på lokalt på din hårddisk, den här cache kan ta upp diskyta.
Citera
2024-04-15, 17:11
Medlem
Trollmias avatar
Hej,

Jag har också börjat få meddelanden om att mitt "moln" snart är fullt och jag måste uppdatera vilket jag inte har nån lust att göra.

Vad händer om det blir fullt?
Kan jag inte spara hem saker längre till min egen dator eller ladda upp till t.ex. Facebook?
Citera
2024-04-15, 18:48
Bannlyst
Ladda upp en dublett flera gånger, upprepa processen flera tusen gånger om nödvändigt. Det enklaste sättet är att duplicera en så stor fil som möjligt, då går det snabbare om du inte har hur mycket tid som helst i världen och vill prova.
Citera
2024-04-16, 22:50
Medlem
StoraPoopLillaPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokismatte
Ursäkta min stendumma fråga men jag kan inget om det här, jag vet inte ens om jag lagt frågan i rätt avdelning. Sparar min dator saker i något moln utan att jag vet om det eller är det något jag måste göra aktivt?

Ja, OneDrive sparar i molnet och du bör avinstallera OneDrive om du inte gillar det.

Glöm inte att OneDrive även sparar filer lokalt på din dator i mappen "C:\Users\x\OneDrive", där "x" är ditt användarnamn.

Innan du avinstallerar OneDrive så bör du först flytta / radera filerna från "C:\Users\x\OneDrive", annars kan du inte komma åt dessa filer om du har avinstallerat OneDrive.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in