Citat:
Ursprungligen postat av
RadioGaGa
Hur funkar det om man installerar en cpu-kylare, typ denna:
https://www.inet.se/produkt/6308950/noctua-nh-d15s , kan man ta bort cpu-fläkten då eller varför ska den vara kvar om man har en mycket bättre cpu-kylare?
Det är meningslöst och dumt att köra utan cpu-kylarens fläk(ar); om det är något du skall behålla så är det cpu-kylning och bäst resultat får du med minst en fläkt på kylaren.
Sedan behöver du transportera bort den varma luften från ditt chassi också, så en till fläkt för att dra in luft, och en där bak för att dra ut den. Det räcker och är rekommenderat.
Förstår inte varför du vill köra utan fläktar; om du köper bra grejer, som den du länkade till, och bra fläktar som är tysta till ditt chassi, så räcker det att du med hjälp av fläktstyrning drar ner hastigheten på fläktarna för att du ska få ett tyst system.
Jag har ganska många fläktar; 3 st 120mm till min vattenkylning; sitter på kylaren. På CPU sitter ingen utan bara ett kylblock till vattenkylningen, sedan har jag en större fläkt baktill för att dra ur den varma luften. Det är allt.