2024-02-13, 15:10
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
ok det förklarar saken, bästa är nog att koppla ut det helt enkelt.

Koppla ut grafikkortet? CPUn har Intel HD Graphics 4600. Vet inte om det är så mycket bättre faktiskt.
Citera
2024-02-13, 15:52
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Automatvapen
Man ska absolut inte dammsuga inne i datorn.
Väldigt stor risk för statisk elektricitet från dammsugarmunstycket.

Luft på burk eller kompressor skall användas

Ser du till att ha strömmen till datorn urkopplad och låter den stå ett tag så är det inga problem. Jag har gjort så på alla mina datorer sedan jag fick min första PC på 90-talet utan att någonting har hänt.

Att blåsa bort dammet med luft på burk gör ju visserligen att du får bort dammet från fläktar och heatsink, men sen ska du ha bort det ur burken också, annars får du tillbaks skiten inom kort.

En combo på luft på burk och dammsugare är kanon.
Citera
2024-02-13, 17:04
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Koppla ut grafikkortet? CPUn har Intel HD Graphics 4600. Vet inte om det är så mycket bättre faktiskt.

Om du inte ska spela spel är det meningslöst med ett grafikkort som blir varmt, då klarar du dig med intel hd graphics.
Citera
2024-02-13, 17:50
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Om du inte ska spela spel är det meningslöst med ett grafikkort som blir varmt, då klarar du dig med intel hd graphics.

Jag tar nog bort grafikkortet och stockkylaren och sätter dit en be Quiet! CPU-kylare och byter ut båda fläktarna fram och bak. Då borde väl datorn bli knäpptyst.

Är det bara att ta ut grafikkortet så kommer den inbyggda grafiken igång automatiskt eller är det inställningar jag ska göra?
Citera
2024-02-13, 20:06
Medlem
RadioGaGas avatar
Är den här fläkten för utblås eller inblås?

https://www.inet.se/produkt/6308863/...1200-140mm-pwm
Citera
2024-02-13, 22:26
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Är den här fläkten för utblås eller inblås?

https://www.inet.se/produkt/6308863/...1200-140mm-pwm

Du bestämmer väl själv åt vilket håll du vill sätta fläkten?

Edit: För att förtydliga, du avgör själv om fläkten ska blåsa ut eller suga in genom att vända på den vid montering.
Citera
2024-02-17, 16:37
Medlem
GlennGBGs avatar
Citat:
Hur funkar det om man installerar en cpu-kylare, typ denna: https://www.inet.se/produkt/6308950/noctua-nh-d15s , kan man ta bort cpu-fläkten då eller varför ska den vara kvar om man har en mycket bättre cpu-kylare?

Det är meningslöst och dumt att köra utan cpu-kylarens fläk(ar); om det är något du skall behålla så är det cpu-kylning och bäst resultat får du med minst en fläkt på kylaren.
Sedan behöver du transportera bort den varma luften från ditt chassi också, så en till fläkt för att dra in luft, och en där bak för att dra ut den. Det räcker och är rekommenderat.

Förstår inte varför du vill köra utan fläktar; om du köper bra grejer, som den du länkade till, och bra fläktar som är tysta till ditt chassi, så räcker det att du med hjälp av fläktstyrning drar ner hastigheten på fläktarna för att du ska få ett tyst system.
Jag har ganska många fläktar; 3 st 120mm till min vattenkylning; sitter på kylaren. På CPU sitter ingen utan bara ett kylblock till vattenkylningen, sedan har jag en större fläkt baktill för att dra ur den varma luften. Det är allt.
Citera
2024-02-17, 20:29
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennGBG
Det är meningslöst och dumt att köra utan cpu-kylarens fläk(ar); om det är något du skall behålla så är det cpu-kylning och bäst resultat får du med minst en fläkt på kylaren.
Sedan behöver du transportera bort den varma luften från ditt chassi också, så en till fläkt för att dra in luft, och en där bak för att dra ut den. Det räcker och är rekommenderat.

Förstår inte varför du vill köra utan fläktar; om du köper bra grejer, som den du länkade till, och bra fläktar som är tysta till ditt chassi, så räcker det att du med hjälp av fläktstyrning drar ner hastigheten på fläktarna för att du ska få ett tyst system.
Jag har ganska många fläktar; 3 st 120mm till min vattenkylning; sitter på kylaren. På CPU sitter ingen utan bara ett kylblock till vattenkylningen, sedan har jag en större fläkt baktill för att dra ur den varma luften. Det är allt.

Räcker det inte med en fläkt som drar ut värmen och en liten fläkt på CPU-kylaren? Så har jag nu med stock-kylaren och den låter lite grann. Jag kopplade bort framfläkten och det blev tyst som i graven. Helt underbart.

Funderar på att investera i en kompakt kylare som jag kan använda i ett framtida mini-bygge. Dessa är väl bättre och tystare än Intels stockkylare?
https://www.inet.se/produkt/5322446/noctua-nh-l12s
https://www.inet.se/produkt/5323843/noctua-nh-l9i-17xx
Citera
2024-02-17, 20:40
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Räcker det inte med en fläkt som drar ut värmen och en liten fläkt på CPU-kylaren? Så har jag nu med stock-kylaren och den låter lite grann. Jag kopplade bort framfläkten och det blev tyst som i graven. Helt underbart.

Funderar på att investera i en kompakt kylare som jag kan använda i ett framtida mini-bygge. Dessa är väl bättre och tystare än Intels stockkylare?
https://www.inet.se/produkt/5322446/noctua-nh-l12s
https://www.inet.se/produkt/5323843/noctua-nh-l9i-17xx
Större fläktar kommer att flytta mer luft än en liten fläkt på samma varvtal. Så stora fläktar, 120mm eller 140mm är att rekommendera. Oavsett vilka fläktar du använder kan du reglera varvtalet, ibland efter behov.

Mindre storlek på fläkt och kylare kommer att "kosta" i ljudnivå, men Noctua gör bra grejor som säkert är hyfsat tysta ändå.

Innan du köper en massa nya saker, kan du inte göra dina nuvarande grejor tystare? En 120mm-fläkt på under 500 RPM låter inte så mycket. Du bör kunna justera varvtalet på i princip alla fläktar du har i datorn. Du kan göra mer än att koppa in eller koppla ur en fläkt med andra ord.
Senast redigerad av BackToHegel 2024-02-17 kl. 20:42.
Citera
2024-02-17, 20:44
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Större fläktar kommer att flytta mer luft än en liten fläkt på samma varvtal. Så stora fläktar, 120mm eller 140mm är att rekommendera. Oavsett vilka fläktar du använder kan du reglera varvtalet, ibland efter behov.

Mindre storlek på fläkt och kylare kommer att "kosta" i ljudnivå, men Noctua gör bra grejor som säkert är hyfsat tysta ändå.

Innan du köper en massa nya saker, kan du inte göra dina nuvarande grejor tystare? En 120mm-fläkt på under 500 RPM låter inte så mycket. Du bör kunna justera varvtalet på i princip alla fläktar du har i datorn. Du kan göra mer än att koppa in eller koppla ur en fläkt med andra ord.

Jag vet inte hur jag kan styra varvtalen. Jag har provat ladda hem mjukvara från nätet för fläktstyrning men det funkar inte.
Citera
2024-02-17, 21:31
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Jag vet inte hur jag kan styra varvtalen. Jag har provat ladda hem mjukvara från nätet för fläktstyrning men det funkar inte.
Jag brukar i första hand styra fläktarna via BIOS. CPU-fläkt och chassifläktar kan du ofta styra där, men inte fläktarna på grafikkortet. Lite olika hur avancerad styrningen är, på vissa moderkort kan man ställa avancerade kurvor och styra fläkten väldigt exakt beroende på temperatur, på vissa är inställningarna mindre avancerade. Kolla manualen till ditt moderkort.
Citera
2024-02-25, 08:25
Medlem
Sikkans avatar
För justering av gpuns fläktar brukar msi afterburner funka i 99 av 100 fall. Klockren mjukvara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in