Citat:
Ursprungligen postat av
-Wasteland-
Libertarianer viftar nog inte bort kulturella frgor, man menar bara att kultur r ngot som individer och folkgrupper skapar.
Man motstter sig ptvingad, subventionerad och skattefinansierad statlig kultur. Mngkultur r ett exempel. Det blir ju bisarrt om staten ska brja utbilda konstnrer eller starta rockband.
Ingen har sagt ngot om att finansiera konst eller kultur, men jag talar om kultur som en egen maktfaktor av vrde. Mnniskor r inte bara tabula rasa i vntan p att visa sin ekonomiska vrde, mnniskor br p en kultur som just r grunden ofta till deras produktionsvrde, men det vill aldrig libertarianer tala om, eller hur vrdefullt det r att ha en kulturell gemenskap. Lgg mrke att sjlva gemenskapen kan vara grunden till att du gr helt fri frn att ens vara svensk p alla stt och vis, fr svenskar r otroligt respektabla kring iden att man lever livet efter egna villkor. Man lgger sig heltenkelt inte i dina angelgenheter. Sharia-muslimer ger inte sina grannar den grundlggande friheten. Du kan inte heller vandra fritt i Kongos djungel som du kan i Sveriges skogar.
Libertarianer som vill framlyfta Hong Kongs ekonomiska modell, kan ju exempelvis inte glmma att framgngen ocks vilar p en kulturell vrde i den hankinesiska kulturen. S vi ser att kineser utmrker sig ven i mindre marknadsstyrda system runtom i vrlden, inklusive USA. Ett lands framgng kan bero p hur kulturen ser p familjedynamiken, hur de ser p barns uppfostran, hur mycket vrdnad de har fr kunskap.
Anarkokapitalistisk Somalia och Hong Kong ger ju inte liknande resultat kan du ju sjlv frst. Men libertarianer envisas ofta att bara se p ekonomiska dimensionen och talar aldrig om kultur som en frklaring bakom framgng.
Sedan tycker jag att du inte ska kunna bygga en shoppingcenter ver en 700 r gammal vergiven kyrka och liknande grejer, och att det finns saker som har ett vrde bortom vad marknaden kan utvrdera. Jag skulle aldrig gra marknaden till min religion. Ifall du talar som om marknaden r din religion s blir folk p riktigt skrmda av ditt tal, ngra libertarianer kan inte frst hur mycket det avskrcker vanliga mnniskor.
Citat:
Sedan har ju staten och kommunerna varit ganska bra p att utradera olika kulturvrden, exempelvis bebyggelsen i mnga svenska stder. Man rev mot invnarnas vilja hela omrden och smllde upp ohyggliga sovjetliknande bostadshus istllet.
Jo, givetvis! Anslut er till arkitektupproret och tala om saker som sknhet, make sweden beautiful again! Det r sdant som fr folks hjrtan att bulta, och inte bara hjrnan att frst. Det finns mycket som r svrfrsteligt fr vanliga mnniskor, vem ska de tro ifall de lyssnar p Krugman mot Milton? S mycket prat som ingen kan frst till att brja med. Men att vra stder blivit allt fulare kan vem som helst se.
Citat:
Dremot hller jag med om att frihetliga r usla p att vinna ver strre mngder mnniskor p sin sida. Men det krvs trots allt ganska mycket intellektuell energi och kapacitet fr att ta sig ur matrix och brja se vrlden bortom stater. Det r en indoktrinering man inte bryter p fem minuter nr man fikar p jobbet.
Men vi som lever idag r inte heller slutpunkten p mnsklighetens moraliska utveckling. Om det tog tusen r att avskaffa trldom och slaveri s tar det vl tusen r till att brja decentralisera nationer och samhllen. Just nu gr det sklart t fel hll med EU och NWO och kad verstatlighet. Men det finansiella luftslottet spricker frr eller senare och d fr mnniskor brja grva dr dom str igen.
Men ta goda exempel d: se Thomas Sowell som s duktigt tillmpar en djupare historieanalys om kulturer och mycket annat och se hur hans popularitet blivit enorm i USA i och med youtube, hur han i princip har skapat en svart libertarian/konservativ rrelse. Det r sdant som libertarianer mste bli bttre p. Tala om annat n ekonomi, intressera er fr andra dimensioner som frklarar mnsklighetens historia.
ven Henrik Jnsson har varit duktig p att tillmpa djupare analyser som inte alltid bara handlar om ekonomi, och s r han en god historieberttare dessutom. Jag hller inte alltid med honom, men det r p rtt spr.
Vi lever i kulturkrigens dagar, en utav de videon frn Trumps valkampanj som slog igenom mest hos vljarna var hans "transforbiska" video dr han talar om Kamala Harris r fr att transkvinnor r med i kvinnliga sporter och hur barn gr igenom hormonterapi som steriliserar dem. Frgor som inte har enkla svar av formen "det r varje individs frihetliga val", fick mig att undra hur ngra inbitna libertarianer skulle se p sdana frgor. Individens frihet r inte s simpel tillslut som ni ibland fr det att verka. Att st p den sidan som har folklig sund frnuft bakom sig knns smart i alla fall, och d att verkligen lyfta fram sdana frgor ocks.