• 1
  • 2
2024-02-14, 04:36
Medlem
Hur ser risken ut om man har pengar på ett Wise konto från oskattat online-jobb och handlar på typ amazon uk/tyskland?
Mer riskigt om man handlar något på svensk nätbutik även om det är en liten butik och inte kedja?
Fysisk liten privatägd butik?
Wise har virtuellt kort som man kan byta efter använding, hjälper det något?
Senast redigerad av mindgimmet 2024-02-14 kl. 04:53.
Citera
2024-02-14, 04:59
Medlem
Enligt vem skickas alla siffror till skatteverket. Var det inte polisen själva som skrev en rapport om att "neobanker" inte alltid delar med sig av uppgifter till svenska myndigheter?
Är Wise en bank eller enbart ett finansiellt insitut?
Citera
2024-02-14, 05:06
Medlem
Finansinspektionen har inte någon tillsyn över neobanker som inte har en filial
i Sverige men som istället erbjuder sina tjänster via ”passporting”. Neobanker som inte har en filial i Sverige är även undantagna den periodiska rapporteringsplikten som ska göras till Finansinspektionen. Detta medför att
kvalitén och omfattningen på tillsynen är beroende av den utländska tillsynsmyndighetens förmåga.

Detta var ett stycke från polisens rapport, sök på neo banker polisen rapport så kommer den upp.
Den är på 28 sidor
Citera
2024-02-14, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skattensmysterie33
Enligt vem skickas alla siffror till skatteverket. Var det inte polisen själva som skrev en rapport om att "neobanker" inte alltid delar med sig av uppgifter till svenska myndigheter?
Är Wise en bank eller enbart ett finansiellt insitut?

Precis, såg också den PDF:en.

Nej, Wise är inte en bank. Wise isn't a bank (it's a Money Service Business or MSB),

Som du skrev i ett annat inlägg så har de inte en filial i sverige och måste inte rapportera något till sverige (om de inte frågas direkt). Dock förstår jag, som den här Flashback tråden pratar om att om du spenderar inom sverige så kan skatteverket få reda på det.

Genom att samla på sig loggar från butiker (en person nämner att de t.ex. gjort det med ikea) och kolla vilka kort är från utlandet osv.

Men att handla på t.ex. amazon DE borde väl de inte kunna se?

Sen undrar jag hur risken ser ut inom sverige. Typ om en liten privatägd butik/second hand butik/osv är säkrare än att gå in på Coop, ikea osv. Har för mig att risken också är låg om det är små summor.

sen har skatteverkat granskat typ foodora men verkar handla om folk som jobbar där och inte betalar skatt, inte kunder.
Senast redigerad av mindgimmet 2024-02-14 kl. 05:20.
Citera
2024-02-14, 05:21
Medlem
Om vi bara visste hur de svenska myndigheterna arbetade hade de varit lättare. Tror att risken är väldigt låg att du åker fast så länge dom inte har ögonen på dig
Citera
2024-02-14, 05:22
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mindgimmet
Betalning från utländsk bank (wise) till utländsk butik (t.ex. amazon tyskland) t.o.m? Måste väl ändå vara mycket lägre risk än att köpa från ikea typ
Det är insättningarna på kontot dom bryr sig om, och saldot, och som rapporteras till Skatteverket. Vad och var du köper med kortet spelar inte någon roll.
Citera
2024-02-14, 05:23
Medlem
Har du möjlighet och det funkar lika bra att handla från tyska amazon så skulle jag tipsa dig att göra det. Speciellt om det får dig att sova bättre om nätterna. Måste vara mängder med människor, skuldsatta eller inte som har odeklarerade inkomster från utlandet och som dessutom har ett utländskt bankkort. Hör nästan aldrig om någon som åker fast för det
Citera
2024-02-14, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Det är insättningarna på kontot dom bryr sig om, och saldot, och som rapporteras till Skatteverket. Vad och var du köper med kortet spelar inte någon roll.

Men pengarna har inte rört en svensk bank, så de borde inte ha någon koll på det.
Hade det varit svenskt bankkonto och tysk amazon förstår jag men det gäller amerikanskt konto och tyskt amazon (som ett exempel)
Citera
2024-02-14, 05:26
Medlem
Jahbrahs avatar
Som jag förstår det kan de skickas inte siffror automatiskt på ditt innehav, men om Skratteverket frågar Wise så skulle de kunna få ut siffrorna. Jag skulle inte handla i svenska butiker, men utländska handlar jag på titt som tätt. Som sagt, använd gärna s.k. virtuella kort.

Sen ska man aldrig ha alla ägg i en korg. För över ibland, gärna offshore, använd 5+ banker.
Citera
2024-02-14, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Som jag förstår det kan de skickas inte siffror automatiskt på ditt innehav, men om Skratteverket frågar Wise så skulle de kunna få ut siffrorna. Jag skulle inte handla i svenska butiker, men utländska handlar jag på titt som tätt. Som sagt, använd gärna s.k. virtuella kort.

Sen ska man aldrig ha alla ägg i en korg. För över ibland, gärna offshore, använd 5+ banker.

Finns det något bra sätt att spendera inom sverige nån enstaka gång?
Paypal går att skapa med fejk info och länka virtuella wise kortet. Som jag förstår så kan inte sidan man köper av se kort info. Och Paypal ber inte om KYS info förrän man nått 2500 euro tror jag. Eller något annat sätt.
Citera
2024-02-14, 07:00
Medlem
Zenabs avatar
Citat:
Paypal går att skapa med fejk info och länka virtuella wise kortet. Som jag förstår så kan inte sidan man köper av se kort info. Och Paypal ber inte om KYS info förrän man nått 2500 euro tror jag. Eller något annat sätt.
Ta ut det i cash och spendera på vad du vill?
Citera
2024-02-14, 07:00
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:

Jag handlar ytterst sällan i Sverige,försöker använda kontanter så mycket som möjligt, men det börjar bli svårare och svårare. Använder då ett Swedbankkort, där har jag småskvättar insatta innan jag planerar att använda kortet i Sverige. Skvättarna kommer helst från svenskt aktiesparande eller CSN, så man inte behöver föra dit stålar från andra banker man använder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in