• 1
  • 2
2024-02-17, 15:30
Medlem
Hej,
jag vill resa till Nordkorea i sommar och hittade en hemsida vid namn "Korea konsult AB". Av naturliga sjl r jag lite fundersam kring trovrdigheten med hemsidan. Vid kontakt och frgor knns, det som om man behver fylla i ovanligt mycket uppgifter om sig sjlv.

Drfr undrar jag ifall det finns ngon som har erfarenhet av "Korea konsult AB", som kan intyga p att det r en fullt legit resebyr. Hr grna av era erfarenheter av att resa till DPRK ocks.
Citera
2024-02-17, 15:34
Medlem
Fullt legit. Man behver verkligen fylla i mnga uppgifter.

Som ensam resenr blir man inte beviljad inresa i Nord Korea. S stlls resan in str du dr. Jag skulle rekommendera Peking som utgngspunkt, landa, ta det lugnt ngra dagar och kp sedan en paketresa, med tg eller flyg till Nord Korea.
Citera
2024-02-17, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Fullt legit. Man behver verkligen fylla i mnga uppgifter.

Som ensam resenr blir man inte beviljad inresa i Nord Korea. S stlls resan in str du dr. Jag skulle rekommendera Peking som utgngspunkt, landa, ta det lugnt ngra dagar och kp sedan en paketresa, med tg eller flyg till Nord Korea.

Tack ska du ha!
Tnkte boka en gruppresa med en polare i slutet av juli!
Citera
2024-02-17, 15:44
Medlem
sebastian66s avatar
Vad gr att man vljer att ka till ett av vrldens mest konstiga land r man nyfiken p.
Du vet att du kommer att bli kontrollerad och kan inte bara vlja hostel eller vilket hotell du vill.
Man kommer att ha ledsagare som fljer dig och ser dina rrelser. Du fr inte ta vilka bilder du vill d blir det en massa tjafs.
Citera
2024-02-17, 15:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Vad gr att man vljer att ka till ett av vrldens mest konstiga land r man nyfiken p.
Du vet att du kommer att bli kontrollerad och kan inte bara vlja hostel eller vilket hotell du vill.
Man kommer att ha ledsagare som fljer dig och ser dina rrelser. Du fr inte ta vilka bilder du vill d blir det en massa tjafs.

Det r vl det som lockar folk dit antar jag. Just att det r ett av vrldens mest konstiga stllen. Lite spnnande, udda, eventuellt lskigt men nd intressant. Jag skulle kunna tnka mig ka i framtiden just fr att man skulle vilja uppleva det, med fingrarna i kors att inget dligt hnder d man hrt och lst mycket skrckhistorier.
Citera
2024-02-17, 16:13
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag har sjlv sneglat p Korea Konsult i flera r och varit i kontakt med de.
Det gr helt fint att resa ensam. S lyssna inte p ngot annat.
Citera
2024-02-17, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle

Ja det gr det, men man r ALLTID del av en gruppresa. Skrpning.
Citera
2024-02-17, 17:16
Medlem
Du och din resegrupp kommer f se en begrnsad del av landet som nmnts av andra i trden. De visar bara sdant de r bekvma med att visa turister. Vad intresserar dig med att f se Nordkorea? Spel fr gallerian s det sjunger om det. r det trots allt av intresse att f se Pyongyang br jag som svensk broder ge ett par aktsamma rd.

Vad du n gr ven om du tror ingen ser eller vet, ta stjl INGENTING ens det minsta lilla med dig. Det r kraftig vervakning verallt och de har satt turister i livstidsstraff som avtjnas till dds fr exakt detta. Vad du skulle anse vara vrdelst typ ett litet minne av landet kan allts kosta livet s det r inte vrt risken.

Lnkar hr en dokumentr om en ung man som togs p bar grning nr han tog det dumma beslutet att ta en mindre affisch frn en vgg. En liten propaganda affisch. Finns skerligen uppsatta lite verallt p vggar men turister som blir sugna att f med sig ett s "coolt" autentiskt minne br veta att Nordkoreaner de ser sin propaganda som helig skrift d den rr deras gudomliga ledare s det r symboliskt vldigt respektlst anser de att stjla eller p ngot vis beflcka hedern.
https://youtu.be/-rZkdPXP6H4?feature=shared

Samma gller att inte bete dig respektlst gentemot ngon av alla monument som rests fr deras ledare Kim Jong Un. Inga fula gester, grimaser el dyl. Frga din gruppledare om regler kring fotande.

Vad vill du f ut av din resa?
Bara frgar i all nyfikenhet
Citera
2024-02-17, 17:22
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ja det gr det, men man r ALLTID del av en gruppresa. Skrpning.

Skrpning? Vad pratar du om? Ha belgg fr det du sger, eller hll kften.
Du kan resa helt ensam till Nordkorea genom Korea Konsult. Gr hur bra som helst. Men du fr alltid tv guider med dig.
http://www.koreakonsult.com/Individual_tours_sve.html
Citera
2024-02-17, 17:25
Medlem
Citat:
Skrpning? Vad pratar du om? Ha belgg fr det du sger, eller hll kften.
Du kan resa helt ensam till Nordkorea genom Korea Konsult. Gr hur bra som helst. Men du fr alltid tv guider med dig.
http://www.koreakonsult.com/Individual_tours_sve.html
Tv guider (vervakare) och en sjlv. Det r ju en gruppresa och inte resande p egen hand.
Citera
2024-02-17, 17:38
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalDisaster
Tv guider (vervakare) och en sjlv. Det r ju en gruppresa och inte resande p egen hand.

Givetvis r det inte en gruppresa. Du reser p egenhand.
En gruppresa r antingen en organiserad resa med buss/tg/flyg. Eller en grupp personer som reser tillsammans. Du reser ensam.

Citera
2024-02-17, 18:17
Medlem
Citat:
Snlla? det finns absolut ingenting dr att se! Fult land,fula byggnader. Gr himmel varje dag. Vidrig mat. Konstant vervakad. Tiden gr lngsamt. Har man sikter kan man rka ut fr ddsolycka. M.m och detta vill ni tom betala fr? Har foton och videofilmer drifrn nska jag var frisk s jag kunde fra ver dessa digitalt och ladda upp fr rcker se elndet p film
Citera
  • 1
  • 2
Denna trd visas ven p Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3589007

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här