Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-17, 19:28
  #1
Medlem
Bartman777s avatar
Jag söker gangsterfilmer från 30-50-talet.
Jag har länge sökt efter dem bland film-noir-genren, men aldrig riktigt hittat vad jag egentligen söker där. Woman on the Run (1950) var väl lite med någon gangster, men det kändes ändå inte tillräckligt. Genren film-noir är lite för mjäkig ändå och för mycket fokus på kärlek i många fall.

Jag vill ha mer gangsteruppgörelser, tommy guns osv. Lite mörkare, lite råare.
Förstår ni vad jag suktar lite efter? Vad finns det för sådana filmer från 30-50-talet?
Jag såg Scarface (1932) och den var väl lite åt det hållet ändå, men jag vill ha mer av allt.
Citera
2024-02-17, 19:39
  #2
Avstängd
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Förstår ni vad jag suktar lite efter? Vad finns det för sådana filmer från 30-50-talet?

Jag har inte sett den själv, men kom direkt att tänka på Angels With Dirty Faces (1938)

Den inspirerade den fiktiva film som Kevin McCallister kollar på i Home Alone
Citera
2024-02-17, 20:01
  #3
Medlem
Little Caesar (1931)
The Public Enemy (1931)
Angels with Dirty Faces (1938)
The Petrified Forest (1936)
Monkey Business (1931)

https://www.imdb.com/list/ls080666716/

Amerikanska filmer från 1934 till 1968 var reglerade i vad de kunde visa gällande våld, skräck, sexualitet och språk p.g.a. Hays-koden. Därför kan filmer från den tiden med dagens standard ses som väldigt putsade.
Citera
2024-02-17, 20:11
  #4
Avstängd
BOMB-CPs avatar
"The Public Enemy" (1931) - En klassisk gangsterfilm från den tidiga eran av Hollywood, som följer en ung man som stiger i makt inom den organiserade brottsligheten.

"Little Caesar" (1931) - En annan tidig gangsterfilm som följer en maktlysten gangster som kämpar för att uppnå sin plats i den undre världen.

"Scarface" (1932) - En ikonisk film om en brutalt våldsam gangster som kämpar för att uppnå dominans inom Chicago's maffiavärld.

"The Roaring Twenties" (1939) - En film som följer tre män från första världskriget till förbudstidens Chicago, där de blir involverade i brottsligheten och maffiakrig.

"White Heat" (1949) - En intensiv film om en psykopatisk gangster, spelad av James Cagney, som går till extrema längder för att nå toppen av den kriminella världen.

"Key Largo" (1948) - En spännande film som utspelar sig på en isolerad ö där en grupp gangstrar tar gisslan på ett hotell, med Humphrey Bogart och Edward G. Robinson i huvudrollerna.

"The Killing" (1956) - En tidig film av regissören Stanley Kubrick som följer en planerad rån av ett hästkapplöpningsbana som går fruktansvärt fel.
Citera
2024-02-17, 20:24
  #5
Avstängd
The Big Shot med Irene Manning jävlar vad snygg hon var

Riffifi

den är vi alla Lemmy Caution/Eddie Constantine
Citera
2024-02-17, 21:26
  #6
Medlem
Hollywood hade strikta lagar, regler vad som fick visas. Kanske se på Jean Gabin och andra franska filmer
https://m.imdb.com/list/ls073987401/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback