Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-18, 11:13
  #1
Medlem
movingmads avatar
Redigeringar mycket video, börjar tröttna på min nuvarande (Lenovo Ideapad). Det kraschar jämt och hänger sig. Spenderar helst inte jättemycket och jag spelar inte heller. Tror det bara är processor med power i och ev gott med RAM jag behöver.

Förslag?
Citera
2024-02-18, 11:52
  #2
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av movingmad
Redigeringar mycket video, börjar tröttna på min nuvarande (Lenovo Ideapad). Det kraschar jämt och hänger sig. Spenderar helst inte jättemycket och jag spelar inte heller. Tror det bara är processor med power i och ev gott med RAM jag behöver.

Förslag?

Ideapad är ett varumärke riktat mot konsumenter och modellprogrammet omfattar allt från supertröga laptops med 2GB internminne till riktiga maskiner med proffsnivå. Det är en fråga om pris helt enkelt.

För videoredigering så är internminnet viktigast. 16Gb är minimum men jag skulle satsa på en med 32Gb. Med mycket minne så är CPUn inte riktigt lika viktig, men man skall inte satsa på någon strömsnål variant och då är spelmaskinerna i regel bättre prismässigt.

Om den maskin du har idag bara har 8Gb minne så skall du överväga att se om det går att sätta i mer minne i den för det kan lösa de problem du har då 8Gb inte funkar så bra att redigera video i windows 10/11.
Citera
2024-02-18, 13:25
  #3
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av movingmad
Redigeringar mycket video, börjar tröttna på min nuvarande (Lenovo Ideapad). Det kraschar jämt och hänger sig. Spenderar helst inte jättemycket och jag spelar inte heller. Tror det bara är processor med power i och ev gott med RAM jag behöver.

Förslag?

Budget?

Är det avancerade, tunga, redigeringar så är det nog minnet annars brukar det mesta enklare klara sig med 8GB ooch då är det bättre processor som behövs.

Vad har du nu för specs?
Citera
2024-02-19, 02:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av movingmad
Redigeringar mycket video, börjar tröttna på min nuvarande (Lenovo Ideapad). Det kraschar jämt och hänger sig. Spenderar helst inte jättemycket och jag spelar inte heller. Tror det bara är processor med power i och ev gott med RAM jag behöver.

Förslag?

Hur mycket vill du ge max?
Citera
2024-02-19, 09:12
  #5
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av movingmad
Redigeringar mycket video, börjar tröttna på min nuvarande (Lenovo Ideapad). Det kraschar jämt och hänger sig. Spenderar helst inte jättemycket och jag spelar inte heller. Tror det bara är processor med power i och ev gott med RAM jag behöver.
Vilken specifikation har din nuvarande dator? Utan att veta detta är det svårt att ge ett vettigt råd.
Citera
2024-02-19, 18:07
  #6
Avstängd
53280s avatar
Den här tyckte jag vara väldig prisvärd. Annars verka dom vilja sälja på folk celeron skräp.

Dell Vostro 3520 - 15.6" | Core i5 | 16GB | 512GB

Cpu bechmark är helt ok för den prisklassen

https://www.cpubenchmark.net/cpu.php...-1235U&id=4765


https://www.proshop.se/Baerbar-dator...-512GB/3208469
Citera
2024-02-21, 08:43
  #7
Medlem
movingmads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Budget?

Är det avancerade, tunga, redigeringar så är det nog minnet annars brukar det mesta enklare klara sig med 8GB ooch då är det bättre processor som behövs.

Vad har du nu för specs?
10k ungefär men helst lite mindre Den den måste bara vara bärbar, reser hela tiden. Förstår att det begränsar alternativen.

Min nuvarande har 8gb och säger morsning goodbye så fort jag försöker ladda in ett par GB råvideon
Citera
2024-02-21, 08:44
  #8
Medlem
movingmads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 181kjh2
Hur mycket vill du ge max?
10 ungefär
Citera
2024-02-21, 08:45
  #9
Medlem
movingmads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Den här tyckte jag vara väldig prisvärd. Annars verka dom vilja sälja på folk celeron skräp.

Dell Vostro 3520 - 15.6" | Core i5 | 16GB | 512GB

Cpu bechmark är helt ok för den prisklassen

https://www.cpubenchmark.net/cpu.php...-1235U&id=4765


https://www.proshop.se/Baerbar-dator...-512GB/3208469
Mycket bra tips, tackar!
Citera
2024-02-21, 12:32
  #10
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av movingmad
10k ungefär men helst lite mindre Den den måste bara vara bärbar, reser hela tiden. Förstår att det begränsar alternativen.

Min nuvarande har 8gb och säger morsning goodbye så fort jag försöker ladda in ett par GB råvideon


Fler specs är nödvändiga för att förstå vad du behöver baserat på vad du har och dess problem.
Processorn, eller än bättre, datormodell.
Citera
2024-02-26, 02:27
  #11
Medlem
movingmads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Fler specs är nödvändiga för att förstå vad du behöver baserat på vad du har och dess problem.
Processorn, eller än bättre, datormodell.
nu har jag datorn som rekommenderades ovan, och är skitnöjd
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback