Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-02-25, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Får du upp vattnet utan el? Är det en öppen brunn eller bara ett rör i marken?

Själv har jag ivf gasspis då jag ofta campar och är van vid lite primitivt liv. Man får ju även bra värme med samma grejor som man lagar mat på. Vatten behöver jag hämta men har dunk. Men nog skulle det bli stora problem.
Får upp vatten utan el
Citera
2024-03-08, 10:07
Medlem
cacas avatar
Komplext problem då de hänger ihop, el behövs för pumpa/rena vatten så utan el slutar vatten att komma i kranen rätt fort.
Hämta vatten i sjö och sen ingen kok möjlighet kan leda till nästa problem som toalett. Inget vatten kan man inte spola och slå på en hink kanske fungerar som spolning ett tag men sen när pumpstationer står stilla och reningsverk. Reningsverk kan förvisso släppa igenom allt orenat men de flesta avloppsnät involverar flertal pumpstationer och står de stilla stannar skiten så att säga.

Sen i städer kommer vatten finnas, tankbilar kommer leverera så man kan gå och hämta på anvisade platser.
El större bekymmer, ta en miljon i Stockholm som inte kan laga mat längre, är ju inte så vedspisar står i varje lägenhet nuförtiden.

På landet kanske lättare, många har grävd brunn och bara bort med lock och ner med en hink så är problemet löst, även avlopp och slå på en hink då det oftast rinner till egen brunn kommer fungera. Värre för de som borrat sin brunn då de inte får upp vatten ur den. Vedspis finns hos en del men gissar flertalet hus moderna på landsbygden och vedspis utslängda för åratal sen så även här många som får bekymmer med både värme och laga mat.

Den som är lite förutseende har givetvis preppat för detta. Kanske stockholmaren har gasol/spritkök och balkong. Dunkar för vatten och beredd skita i påse eller i hink och sen tömma så klarar man både vatten och mat. Värme blir givetvis problem men man klarar sova i minusgrader även längre tid så man kommer nog överleva.

Den på landet kan ha bättre förutsättningar men inte säkert. Djupborrad brunn och modernt avlopp och värmepump som står still ger egentligen samma förutsättningar som i stan, kanske sämre om man ska hämta vatten i närmsta stad.

Den förberedde har redan tänkt på sånt här, har vatten, toa som går använda eller ett ute dass. Värme från kamin och vedspis som man kan laga mat på.
Kan tipsa om en vedspis kan man även ha ute och använda ifall skorsten saknas på huset.
12 v pump i brunn underlättar för få upp vatten, ett batteri eller kör fram bilen och den pumpar på. Är man nörd ser man till dra in i huset också från denna anordning. Vatten i kran i kök och till en toalett och man har värsta lyxen. Även belysning går fixa via 12v, man behöver inte ha ljus i varje rum men i 2 kanske som kök och vardagsrum/sovrum.
Citera
2024-03-16, 07:31
Medlem
Informationen nedan är ganska gammal. Jag har inte bott I Sverige sen 90 talet. Denna information ansågs på 80-90 talet som "Hemlig" men det är inte så svårt att lista ut vad som infattas. Antagligen gäller det mesta fortfarande.

Hitta sjöar i din närhet som har förbud mot motordrivna båtar. Eller till och med totalförbud för båtar kanoter osv. Oftast motiveras sådana förbud för att de ska skydda någon obskyr djurart från organismer som sitter på botten av båtar som kommer från andra vatten... (detta kallas i vanligt ordbruk för skitnack)

Det handlar om att man inte ska få in en massa gifter från eventuell bottenfärg, (mindre problem idag) men mest om att man inte ska röra upp bottenslammet så mycket eftersom det frigör tungmetaller. Ofta ligger dessa i Konstiga placerade naturreservat och annat. Om man har lite kritiskt tänkande kan man snabbt lista ut vilka sjöar som är inblandade.

Dessa Sjöar är designerade nödvattenreserver.

De ska enligt totalförsvars planeringen hållas rena, och mäts mycket oftare för bakterier, kemikalier osv. De har mycket lägre toleransnivåer innan insats görs än "vanliga" vatten.

De besöktes på den tiden ofta av "Fältbiologer" och andra trädkramare... som I själva verket arbetar för totalförsvaret att ta in prover. Vad som var lustigt for 30 år sen var att ju hemligare sjön var, desto extremare var hippie utstyrseln de hade på sig. Det räckte inte med gummistövlar och kånken, det var palestina sjalar, manchesterbyxor och batiksjorta. På sommaren gärna jesus sandaler om det var varmt. Alla som är över 45 vet precis vilka jag menar. (idag har de antagligen toppknut .. men jag misstänker att rundglasögonen fortfarande är standardutrustning)

Om du har nära till en sådan sjö har du tur.

En sjö som var den sämst bevarade hemligheten är Kottlasjön på lidingö. Hade alla kriterier, naturreservat mitt i bebyggelsen. Hade båtförbud, artskyddade musslor... gammalt “el och vattenverk” som vart öde I 30 år, men I förvånansvärt bra skick… de kastade hela regelverket på den. Vet inte hur det är nuförtiden.

Googla på, använd skallen. Resurser finns överallt.
Citera
2024-04-18, 22:46
Medlem
Lasbond3000s avatar
Enligt MSB behöver en person mellan tre till fem liter vatten per dag.
Om man har tre stycken 10-litersdunkar och man förbrukar tre liter per dag så kommer detta räcka i max 10 dagar.
Man förstår då att vatten är det som fortast kommer att ta slut och det är svårt att lagra också eftersom det är tungt och skrymmande.

I mitt fall har jag tre stycken sådana dunkar plus ett tolvpack med flaskvatten (33cl per flaska) och ett sexpack med folköl.
Med välvilja skulle jag nog klara mig i max 12 dagar.
Sen är det slut och jag måste iväg.
Helst innan allt vatten är slut eftersom jag måste dricka på vägen också.
Citera
2024-04-19, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Enligt MSB behöver en person mellan tre till fem liter vatten per dag.
Om man har tre stycken 10-litersdunkar och man förbrukar tre liter per dag så kommer detta räcka i max 10 dagar.
Man förstår då att vatten är det som fortast kommer att ta slut och det är svårt att lagra också eftersom det är tungt och skrymmande.

I mitt fall har jag tre stycken sådana dunkar plus ett tolvpack med flaskvatten (33cl per flaska) och ett sexpack med folköl.
Med välvilja skulle jag nog klara mig i max 12 dagar.
Sen är det slut och jag måste iväg.
Helst innan allt vatten är slut eftersom jag måste dricka på vägen också.
varför måste du iväg?
är det inte bättre att gå till en tankbil och fylla på dunkarna? Är väl jävligt korkat att träsks iväg utan vatten och utan att veta var du får tag i vatten?
Citera
2024-04-19, 23:18
Medlem
GreenBastards avatar
Tror det skulle fungera väldigt dåligt, jag bor själv på landsbyggden fast med kommunalt vatten, när huvudorten blev utan vatten så blev det nästan slagsmål om vem som skulle få fylla på sina dunkar först vid kommunens utställda tankar. Tänk då i krig när det är mer än vatten som fattas, hur kommer människor börja vara mot varandra?
Citera
2024-04-20, 03:46
Medlem
Säljs inte vattenfilter i Sverige?
Citera
2024-04-20, 06:54
Medlem
Muppetys avatar
Räddningstjänsten kommer att tillhandahålla med vatten som man kan få. Hur länge de klarar av att göra det är oklart. Man får ju räkna med att bensinpumpar o sånt kommer att lägga av.

Men jo, vattenfilter finns, jag har ett sånt här; https://www.fjallsport.se/mini-water-filter-system.html Ska tydligen kunna rena 378 540 liter vatten. Vatten kan jag då hämta här i ån som rinner utanför mig.
Citera
2024-04-22, 19:54
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
varför måste du iväg?
är det inte bättre att gå till en tankbil och fylla på dunkarna? Är väl jävligt korkat att träsks iväg utan vatten och utan att veta var du får tag i vatten?

I mitt fall är det för att jag har en BOL där det finns tillgång till vatten.
Jag utgår från ett scenario där tankbilar inte finns.
Man ska inte ge sig iväg (bug out) utan att ha en plan först.
Citera
2024-04-23, 17:10
Medlem
hus med gammal eldstad borde ju klara sig tämligen bra även i vintern.
Hur tror du folk överlevde på 1700-tal?
Citera
2024-04-24, 15:25
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Problemet är inte vatten tror jag, problemet är värmen som också försvinner.

Även om du inte får vatten i kranen så går det ju hur bra som helst att ta vatten från en sjö och sen koka det.

Elda med ved och koka vattnet är det som skulle gälla för alla förutom dom som bor nära en kallkälla där vattnet är drickbart som det är.

Vatnet går säkert att dricka direkt från en sjö eller älv men bero lite på var i sverige man är.
Risken finns att man blir sjuk och kanske får mask och parasiter i sig.
Folk som bor i lägenhet har svårt att elda med ved. Där lär de väl dock köra ut tankbilar med vatten som folk får hämta från.
Citera
2024-05-02, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Om någon spränger stamnätet på 10 viktiga knutpunkter så blir typ hela Sverige utan el. Och utan el sluter väl vattnet komma ganska snart. Det här skulle säkert ta minst ett par veckor, kanske månader, att göra något åt. Hur stor del av befolkningen skulle klara en sådan situation i praktiken?

Som boende på landet med egen brunn utedass och eldstäder i stugan så klarar jag mig helt ok, kanske lite mindre trivsamt men det funkar👌
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in