Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2024-02-23, 23:05
  #61
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Kan man inte nöja sig med att projecera bilden i taket?
Glöm inte att sådana där strålmaskiner är dyra saker, så det ses nog inte med blida ögon att man vinglar runt på en stege i behandlingsrummet.

Absolut. Finns projektorer för 300 kr som bör duga. Men då hade det väl blivit ramaskri om det istället.
Citera
2024-02-23, 23:24
  #62
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Absolut. Finns projektorer för 300 kr som bör duga. Men då hade det väl blivit ramaskri om det istället.
Har själv suttit i den där förbannade strålmaskinen men jag vet också att sjuksyrrorna där är värda sin vikt i guld. Det är mao vårdpersonalen du skall tala om och undvika byråkraterna.


Varför inte be sjuksystern på avdelningen snällt om lov och samtidigt sidesteppa alla byråkrater.
Fråga sedan snällt hur hon tycker att du skall göra rent praktiskt, så bör det fixa sig.

Ps
Hälsa min HD diggande kollega!
Citera
2024-02-23, 23:29
  #63
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Har själv suttit i den där förbannade strålmaskinen men jag vet också att sjuksyrrorna där är värda sin vikt i guld. Det är mao vårdpersonalen du skall tala om och undvika byråkraterna.


Varför inte be sjuksystern på avdelningen snällt om lov och samtidigt sidesteppa alla byråkrater.
Fråga sedan snällt hur hon tycker att du skall göra rent praktiskt, så bör det fixa sig.

Ps
Hälsa min HD diggande kollega!

Jo visst kan man fråga den nära personalen. Poängen var att inte blanda in byråkratin.
Citera
2024-02-24, 07:49
  #64
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jo visst kan man fråga den nära personalen. Poängen var att inte blanda in byråkratin.
Just det vårdpersonalen har patientens bästa för ögonen och skiter i det övriga!
Tänk bara på att sjukhuset är ett hierarkiskt system med patienten i botten.
Börja med att fråga sjuksyrrorna som är vid maskinen och får du nej här, så fråga den behandlande läkaren. Gå sedan uppåt i läkarhierarkin tills du får ett ja.
Citera
2024-02-25, 13:33
  #65
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ppen
En patient som genomgick strålbehandling ville ha något fint att titta på i taket under den trista behandlingen och slippa tänka på sin sjukdom: En affisch med t ex Harley Davidsson skulle dessutom inte kosta en massa pengar

” Ringde till dåvarande konstansvarig och berättade om mitt förslag. Till svar fick jag att det kunde man minsann inte kalla konst, så det skulle man verkligen inte sätta upp. Jag kontrade med att vi som patienter kunde väl få bestämma vad som vi tyckte var konst eller att hon kunde lägga sig på britsen och titta i taket för att få en känsla av hur vi som blev strålade hade det. Svaret var blankt nej.”

Konstenheten svarar bl a:

” Konstenheten försöker på bästa sätt utföra uppdraget att gestalta regionens lokaler med konst. Arbetet med den offentliga konsten har lång tradition i svensk offentlig sektor och bidrar till demokratisk, social och ekonomisk utveckling.”

https://www.nwt.se/2024/01/23/cancer...a-konst-de744/

”Eftersom olikheterna vad gäller personlig smak är så stor, ska de offentliga rummens gestaltning i stället utgöras av professionalism ”

Rätt eller fel? Kan man inte få titta på nåt man själv gillar när man har cancer?
Om det nu är strålbehandling vi talar om så kan rummen se lite olika ut beroende på vilken klinik man nu är på. Många kliniker har så kallade naturmotiv i form av trädkronor och himmel i taket. Vissa har bara de där klassiska vita takplattorna.

Dessutom ligger man ingen längre stund i det behandlingsrummet. Normalt behandlas 25-40 patienter per rum och det gör att att varje patient har ca 15 minuter på sig att klä av sig, lägga sig på bordet, personalen ställer in och verifierar läge och ger behandlingen, patienten tas ner och får klä på sig.

Visst är gubbarna och kärringarna som håller på med konst i det "offentliga rummet" jävligt trista och jag tycker inte man ska ha konst alls på sjukhus. Man kan ha generiska saker, som skog och hav men fan inte någon abstrakt skit. Jag skulle i o f kunna uppskatta en snygg motorcykel.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback