Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2024-03-04, 17:28
  #85
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elekensa
Så hur ska man göra smidigast med mat egentligen? Att hålla nere kostnaderna blir svårt

Käka ute, det blir absolut smidigast. Övernattning kostar ju inget om du sover i bilen, då behöver du inte vara så snål att du måste laga mat själv på campingkök. Gör lite research på internet efter bra lunchställen i städerna/byarna längs din väg.

Till frukost kan du köpa nån liten yoghurt eller färdig macka. Kaffe kan du göra själv dock, koka upp vatten och blanda med frystorkat kaffe.

Du behöver alltså inte ha en massa mat i bilen som behöver kylas.

Om detta blir för dyrt under några dagar kanske du inte ska åka iväg alls? Har du råd med bensin till din roadtrip förresten?
Citera
2024-03-04, 17:44
  #86
Medlem
killdozer666s avatar
Sov en natt sittande med halvfällt framsäte (en kompis i baksätet och en i förarstolen) Fy fan vad man hade ont när man vaknade, främst för att man inte kunnat sträcka ut benen från sittande under natten.

En annan gång som jag liggande i baksätet och eftersom jag är kort funkade det mycket bättre.

Så vad som blir bäst beror nog på din bil, din kroppsbyggnad och din längd. Ett par nätter med dålig sömn klarar man ju normalt också men sen ska man tänka på att det du reser för ska vara en rolig upplevelse också. Hade jag behövt sova 3 dygn i bilen före tex en festival eller ett bröllop hade jag nog inte åkt, eller tältat (fast det var ju inget alternativ för dig).

En sak att tänka på, det blir svinkallt i bilen pga fukten det blir. Så om du kan sova i bilen beror också delvis på när du ska åka och vart. Man brukar för luftcirkulationen behöva ha nån cm glipa i fönster, och är det då minusgrader och snöstorm ute kan jag lova att det som gör att du inte kan sova inte är om du ligger/sitter bekvämt utan att du fryser så det gör ont.
Citera
2024-03-04, 19:28
  #87
Medlem
Elekensas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Käka ute, det blir absolut smidigast. Övernattning kostar ju inget om du sover i bilen, då behöver du inte vara så snål att du måste laga mat själv på campingkök. Gör lite research på internet efter bra lunchställen i städerna/byarna längs din väg.

Till frukost kan du köpa nån liten yoghurt eller färdig macka. Kaffe kan du göra själv dock, koka upp vatten och blanda med frystorkat kaffe.

Du behöver alltså inte ha en massa mat i bilen som behöver kylas.

Om detta blir för dyrt under några dagar kanske du inte ska åka iväg alls? Har du råd med bensin till din roadtrip förresten?

Ja, du har nog rätt. Är inte det att jag inte har råd, men tänkte prova att leva lite "off the grid". Men får bli att jag käkar på trevliga ställen på vägen.
Citera
2024-03-04, 21:50
  #88
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elekensa
Ja, du har nog rätt. Är inte det att jag inte har råd, men tänkte prova att leva lite "off the grid". Men får bli att jag käkar på trevliga ställen på vägen.
Så länge du inte har extremvarmt i bilen så håller ett sexpack ägg några dagar. Men diska kan vara lite jobbigt så jag skulle nog nöja mig med att koka ägg och göra pulverkaffe/te till frukost.
Citera
  • 7
  • 8
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3589654

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback