Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-02-23, 09:49
  #25
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Köpte ni färdiga?
Pris till Sverige?
Hur löste ni fallhöjden?
Ja.
Minns inte, över tio år sedan, det var inte jag som betalade.
Det fanns redan en damm tillhörande en kraftstation. Elen behövdes för att förse dammövervakningsutrustningen med el.

Men grejerna funkar fint än idag.
Citera
2024-02-23, 09:52
  #26
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Ja.
Minns inte, över tio år sedan, det var inte jag som betalade.
Det fanns redan en damm tillhörande en kraftstation. Elen behövdes för att förse dammövervakningsutrustningen med el.

Men grejerna funkar fint än idag.

Jo men vad jag sett från videos på youtube så behövs en ganska extrem fallhöjd för att turbinen ska leverera, typ uppemot 50 meter fallhöjd. Dom låter ju väldigt högt också.
Citera
2024-02-23, 10:01
  #27
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Jo men vad jag sett från videos på youtube så behövs en ganska extrem fallhöjd för att turbinen ska leverera, typ uppemot 50 meter fallhöjd. Dom låter ju väldigt högt också.
TS har dessutom inte tillgång till flödande vatten så hela det lösningsförslaget är oanvändbart i detta fall.
Citera
2024-02-23, 10:13
  #28
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Vill du inte använda ett dieselaggregat så behövs en naturlig energikälla i rörelse eller som avger värme eller tar emot solljus. Finns inget annat sätt.
Citera
2024-02-23, 10:27
  #29
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Jo men vad jag sett från videos på youtube så behövs en ganska extrem fallhöjd för att turbinen ska leverera, typ uppemot 50 meter fallhöjd. Dom låter ju väldigt högt också.
De finns utlagda för olika fallhöjder och flöden. Kom ihåg att man inte behöver många kontinuerliga watt om man har lite batterier.

Vill minnas typ 8m fallhöjd.
Citera
2024-02-23, 12:10
  #30
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det finns solcellsladdare till mobilen. Sedan kan man skaffa solcellsladdade lampor också.

Detta här minivindkraftverket verkar fungera hyfsat för småhus odyl, samt är inte så stort.
Tror inte det ska behövas något bygglov på den.
Inte alls dyrt heller.
Den där vindsnurran anges ha en effekt av 600W. Det är orimlig.

Den är snarare i storleksordningen 10W en dag med normal blåst. I bästa fall kanske den kan ge 100W, när vinden börjar närma sig kulingstyrka.
Citera
2024-02-23, 13:44
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Den där vindsnurran anges ha en effekt av 600W. Det är orimlig.

Den är snarare i storleksordningen 10W en dag med normal blåst. I bästa fall kanske den kan ge 100W, när vinden börjar närma sig kulingstyrka.

Förr brukade man ju i Hifi världen tala om glädjewatt när det var kinaproducerat, så det är väl kanske samma sak med den. Nu är det visserligen en annan typ av vingkonstruktion än vanliga vindsnurror, så det är möjligt att dem är mer effektiv. Frågan är väl dock när det kommer till Sverige om man får ha dem utan bygglov. Här ger de ivarjefall avslag till exakt allt när det kommer till vindsnurror för villor, men den storleken och vingkonstruktionen kan jag tänka mig om möjligt skulle gå igenom. Främst de där snurrorna med gigantiska vingar kan ju göra vem som helst galen att behöva titta på.
Citera
2024-02-23, 15:29
  #32
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Förr brukade man ju i Hifi världen tala om glädjewatt när det var kinaproducerat, så det är väl kanske samma sak med den. Nu är det visserligen en annan typ av vingkonstruktion än vanliga vindsnurror, så det är möjligt att dem är mer effektiv. Frågan är väl dock när det kommer till Sverige om man får ha dem utan bygglov. Här ger de ivarjefall avslag till exakt allt när det kommer till vindsnurror för villor, men den storleken och vingkonstruktionen kan jag tänka mig om möjligt skulle gå igenom. Främst de där snurrorna med gigantiska vingar kan ju göra vem som helst galen att behöva titta på.
Glädjewatt är det helt säkert.

Det finns ett visst energiinnehåll i vinden och mer än det kan man aldrig få ut, hur man än konstruerar vingarna. Eller rättare, mer än 60% av energin kan man aldrig få ut.

600 watt, det är ju som en moppe. Den effekten måste föras över från vingarna in till generatorn. Kommer de där plastbitarna ens att hålla för den effekten? Jämför hur man överför effekten från mopedmotorn till hjulet. Drev och kedja av stål.
Citera
2024-02-23, 19:16
  #33
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Jag hade kört solpanel, ~200Ah AGM, inverter på 5-600W (min 300W), en bra batteriladdare på ca 25A, ett litet Honda bensinelverk att ladda på med när solen inte skiner.

10km utan väg har ju både sina fördelar och nackdelar. Jag hade köpt en fyrhjuling.
__________________
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2024-02-23 kl. 19:19.
Citera
2024-02-24, 11:31
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Nåt sånt här kanske:
https://www.tegmart.com/thermoelectr...ooled-100w-teg

Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Alltså det är mest när mörkret infaller som jag behöver ström.
1-2 lampor så det lyser i rummet bara skulle duga fint.
Men även för att ladda mobilen.
Är väl dessa två saker jag verkligen behöver.

Sen hade det ju såklart varit kul med en liten tv och kanske kunna ladda datorn också men det är inget måste.

På sommaren
Solpanel och batteri allt på 12 volt

På vintern
Thermogenerator det finns många olika modeller

När det inte räcker
powerbank till mobil och div (mobil behövs kanske inte då det vanligtvis inte finns någon täckning?)

Ljus fotogenlampa
https://www.moory.se/p/stormlykta-fo...UaArsWEALw_wcB

mer ljus
https://rodastjarnan.com/-40146?gad_...AaAle7EALw_wcB
Citera
2024-02-24, 11:34
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Nåt sånt här kanske:
https://www.tegmart.com/thermoelectr...ooled-100w-teg

Normalt sett har man inte tillgång till rinnande vatten och så höga temperaturer så de har ofta mindre effekt än vad som anges
Citera
2024-02-25, 20:28
  #36
Medlem
Om du vill komma billigt undan så verkar det gå att bygga mobilladdare av sådana där Peltier-generatorer.

Du skulle ju tillexempel kunna ladda en powerbank på spisen när du ändå eldar. Och med den sedan ladda mobilen och lanternor som kan USB laddas. Typ https://www.biltema.se/fritid/lampor...-lm-2000046270

Det finns ett par olika filmer på youtube hur du bygger din egen laddare. Jag har tyvärr inte lyckats hitta någon färdig enhet att köpa. Se t.ex denna film https://www.youtube.com/watch?v=gxyhLdAGmQY
Dock tror jag det är bäst att seriekoppla några sådana där Peltier moduler. De är väldigt billiga på ebay/aliexpress/wish.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback