Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-02-22, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Saudiliknelsen skjuter väl helt vid sidan om målet och för inte denna diskussion framåt. Snowflakenationerna har ju inga gigantiska pengar att satsa i sitt egna tävlingskoncept om det skulle gå så långt att de bryter sig ur FIS.

Min fundering är mest bara hur nationerna ens ska klara av att finansiera en egen tävlingscirkus utan utomstående hjälp. Vi vet ju att både Norge och Sveriges förbund har haft ekonomiska problem senaste åren och det lär väl inte bli tjockare på kontot heller. Därav saudispåret.
Citera
2024-02-22, 21:05
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Jag skrev nödvändigtvis. Alltså att man kan skräddasy vad som känns lämpligast, t ex en tremil för herrarna kan vara en tvåmil för damerna vid tillfälle.

Med risk att det resonemanget gör att man håller tillbaka damerna på kortare distanser.
Citera
2024-02-22, 21:07
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Min fundering är mest bara hur nationerna ens ska klara av att finansiera en egen tävlingscirkus utan utomstående hjälp. Vi vet ju att både Norge och Sveriges förbund har haft ekonomiska problem senaste åren och det lär väl inte bli tjockare på kontot heller. Därav saudispåret.

Fast du var ju inte den som gjorde saudiliknelsen först.

En egen tävlingscirkus får väl i så fall finansieras av sponsorer och egna tv-avtal, inte av nationsförbunden.
Citera
2024-02-22, 21:22
Avstängd
FNLSs avatar
Jag tror inte sporten är stor nog att ha en utbrytarliga. Så jag hoppas det fortsätter hänga samman. Däremot kan flingan användas för att tvinga fram någon förbättring
Citera
2024-02-22, 22:18
Medlem
Jag gillar inte förslaghet, inte för att jag gillar FIS och jag tycker det nuvarande poängsystemet är kasst, alldeles för lite belöning att vinna ett lopp.

Men man kan inte bortse från traditionen. Världscuppen har körts i 43 år nu. Det är en lång tradition vars namn väger tungt. Att vinna den har med sig en status av historiken. Och den kommer fortsätta att köras, Snöflingautbrytare eller inte.

I den nya ligan kommer (kanske) de bästa åka. Men att vinna den vad säger det? Att vinna världscuppen eller VM, det kan alla relatera till. Och om snöflingecuppen läggs ner, blir vinsten ännu mer diffus.

Man kan jämföra med MTG, ett av världens kändaste kortspel som hade Pro Touren, en serie med 3-4 turneringar varje år där de bästa var med. Den kördes från 1996 till 2018 och att vinna den var mäktigt både i prispengar och status.

2018 bestämde sig dock några att det var dags för förnyelse. Man döpte om den till Mythic Championship och bjöd in de 16 bästa där de spelade mot varandra i ett ligaformat. Man fick dem med på tåget p.g.a garanterade prispengar. Det blev en katastrof. Nästan ingen utanför de 16 brydde sig, för det var diffust vad det var, namnet var konstigt och man var inte säker på att de bästa var med. Efter ett par år las Mythic Championship ner och man gick tillbaka till Pro Tour, med vissa ändringar. Nu kommer ingen ihåg vilka som vann Mythic Championship.
Senast redigerad av Dr.skalmanski 2024-02-22 kl. 22:23.
Citera
2024-02-22, 22:29
Medlem
Citat:
Saudiliknelsen skjuter väl helt vid sidan om målet och för inte denna diskussion framåt. Snowflakenationerna har ju inga gigantiska pengar att satsa i sitt egna tävlingskoncept om det skulle gå så långt att de bryter sig ur FIS.
Om du *bara* ser till pengarna så har du troligtvis rätt på ett sätt och det är att en ny skidorganisation inte har dom pengarna som det handlar om i andra sporter men.........

"Tappar" FIS dom största och bästa nationerna i skidåkning gissar jag att det påverkar även FIS inkomster.

Sedan tror jag att bara tanken på att dom 8 stora nationerna funderar i dessa banor gör att FIS kanske funderar på vad man måste göra för att behålla dom 8 nationerna.

Jag har inte sett vilka krav eller önskemål som snowflake har framfört.
Tar gärna del av det så man har *något* att ta ställning till.

I nuläget känns det mest som ett sätt att sätta press på FIS att vissa förändringar bör ske.
Citera
2024-02-22, 22:34
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Om du *bara* ser till pengarna så har du troligtvis rätt på ett sätt och det är att en ny skidorganisation inte har dom pengarna som det handlar om i andra sporter men.........

"Tappar" FIS dom största och bästa nationerna i skidåkning gissar jag att det påverkar även FIS inkomster.

Sedan tror jag att bara tanken på att dom 8 stora nationerna funderar i dessa banor gör att FIS kanske funderar på vad man måste göra för att behålla dom 8 nationerna.

Jag har inte sett vilka krav eller önskemål som snowflake har framfört.
Tar gärna del av det så man har *något* att ta ställning till.

I nuläget känns det mest som ett sätt att sätta press på FIS att vissa förändringar bör ske.

Det har väl handlat om makten över marknadsrättigheter. FIS vill centralisera makten över marknadsrättigheterna medan de nationella förbunden vill behålla makten över marknadsrättigheterna för de egna arrangemangen.
Citera
2024-02-22, 22:50
Medlem
Citat:
Det har väl handlat om makten över marknadsrättigheter. FIS vill centralisera makten över marknadsrättigheterna medan de nationella förbunden vill behålla makten över marknadsrättigheterna för de egna arrangemangen.
Ja, det är ju vad jag också har hört men funderar på om det finns fler saker som "gnager"?

Då tänker jag mest på sådana saker som diskuteras här i forat tex tävlingsschema, var tävlingar ska genomföras, vilka typer av lopp, hur långa dom ska vara, poängfördelning mm.
Citera
2024-02-23, 05:31
Avstängd
Märkligt när folk här håller på och diskuterar längdåkning, när allt handlar om alpin åkning, det är det som drar in pengar till FIS!
Citera
2024-02-23, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Jag gillar inte förslaghet, inte för att jag gillar FIS och jag tycker det nuvarande poängsystemet är kasst, alldeles för lite belöning att vinna ett lopp.

Men man kan inte bortse från traditionen. Världscuppen har körts i 43 år nu. Det är en lång tradition vars namn väger tungt. Att vinna den har med sig en status av historiken. Och den kommer fortsätta att köras, Snöflingautbrytare eller inte.

En världscup som inte har åkare från Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Österrike, Schweiz, Slovenien och Italien består av typ Polen, Tjeckien, Kazakstan, Frankrike, USA och Kanada. Det blir en diger uppgift för dem att arrangera tävlingar eftersom de knappt gör det alls idag. En utbrytar-liga innebär också att dessa 8 länder både geografiskt och ekonomiskt försvinner för FIS.

Övriga länder är blåbärsnationer som lutar sig på de etablerade. Mer sannolikt att de ansluter till de åtta än att de lyckas hålla en världscup levande inom FIS enligt mig.

Om en utbrytar-liga däremot har förmåga och uthållighet att etablera sig och vinna finansiering är den stora frågan? Likt skidskyttet måste längdskidåkningen i så fall bilda sitt egna, fristående internationella förbund med medlemskap i nationernas RF, IOK osv och därmed överta den legitima rätten att arrangera mästerskap.
Citera
2024-02-23, 08:17
Medlem
Alkibiadess avatar
SVT rapporterar att den svenska VM-arrangören/svenska förbundet inte har skrivit på något avtal med FIS om skid-VM 2027. Inte heller arrangören av alpina VM i Schweiz 2027 har skrivit på något avtal med FIS (och där verkar det finnas en mer djupgående konflikt mellan FIS och den schweiziska arrangören).

https://www.svt.se/sport/langdskidor...raktet-med-fis
Senast redigerad av Alkibiades 2024-02-23 kl. 08:20.
Citera
2024-02-23, 10:07
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Ja, jeg gjør det. Den stadige banaliseringen av idretten vi elsker, som leder til at t.ex. Holund ikke gidder mer, og at Ebba og Krüger blir statister i verdenscupen totalt, er ikke noe jeg ønsker å se. Ser mye heller et VC-program basert på idrettens mangeårige tradisjon og sjel, med intervallstarter i lange sløyfer og renodlede sprintrenn som hovedfokus.

En alpin-fokusert FIS-president, som tvinger et program med nesten bare clowne-øvelser ned i halsen på oss her nord (vi som jo kan det her), vil jeg rett og slett ikke ha. Om han i tillegg gjemmer seg bak IOC, og passer seg nøye for å svare på spørsmål om sitt personlige forhold til Putin, og har hovedfokus på sentral makt til seg selv, så er svaret gitt. Bedre å bryte.

Tar heller en smal idrett som beholder sin sjel, enn en kommersialisert kvasi-idrett, som det blir vanskeligere og vanskeligere å kjenne seg igjen i.
Synspunkter ?

Urusel trådstart. Du har Snowflake i rubriken men nämner dem sedan inte en enda gång i texten. Om du ska starta en sådan tråd vore det kanske lämpligt att presentera vilka de är och vad deras, enligt egen utsago deras viktigaste punkter är. Eller var tråden bara menat att klanka ner på FIS?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in