Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.skalmanski
Jag gillar inte förslaghet, inte för att jag gillar FIS och jag tycker det nuvarande poängsystemet är kasst, alldeles för lite belöning att vinna ett lopp.
Men man kan inte bortse från traditionen. Världscuppen har körts i 43 år nu. Det är en lång tradition vars namn väger tungt. Att vinna den har med sig en status av historiken. Och den kommer fortsätta att köras, Snöflingautbrytare eller inte.
En världscup som inte har åkare från Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Österrike, Schweiz, Slovenien och Italien består av typ Polen, Tjeckien, Kazakstan, Frankrike, USA och Kanada. Det blir en diger uppgift för dem att arrangera tävlingar eftersom de knappt gör det alls idag. En utbrytar-liga innebär också att dessa 8 länder både geografiskt och ekonomiskt försvinner för FIS.
Övriga länder är blåbärsnationer som lutar sig på de etablerade. Mer sannolikt att de ansluter till de åtta än att de lyckas hålla en världscup levande inom FIS enligt mig.
Om en utbrytar-liga däremot har förmåga och uthållighet att etablera sig och vinna finansiering är den stora frågan? Likt skidskyttet måste längdskidåkningen i så fall bilda sitt egna, fristående internationella förbund med medlemskap i nationernas RF, IOK osv och därmed överta den legitima rätten att arrangera mästerskap.