Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-02, 16:10
  #145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-hasse
Har du upplevt magsmärtor eller svår halsbränna?
Något som rapporteras som vanliga biverkningar i fass

Nej, inga biverkningar åt det hållet. Möjligtvis att jag känt mig lite trög i magen någon gång.

Min uppfattning är att de som upplever kraftiga biverkningar i form av magsmärtor, kräkningar, diarré och liknande ofta har ätit alldeles för mycket eller fel sorts mat.

Om du trycker i dig en hel pizza eller en massa friterad mat utan att gå på Ozempic kanske du känner dig lite däst och trött. Om du försöker dig på att äta på det sättet när du går på Ozempic kommer du garanterat att få rejäla biverkningar - kroppen accepterar helt enkelt inte så mycket dålig mat längre.

Det är väl egentligen inte en biverkning utan utgör grunden i hur GLP-1-receptoragonister fungerar - de fördröjer magsäckens tömning.
Citera
2024-04-03, 09:57
  #146
Medlem
Invägning 3/4 2024: 85,8 kg
Startvikt 14/1 2024: 96,5 kg
Målvikt: 76,5 kg
Total viktnedgång sedan starten är alltså 10,7 kg - äntligen mer än halvvägs där! Just nu visar trenden på att jag når mitt mål i mitten av juni.

Jag har känt att jag varit på en liten platå sedan påsken startade, där jag inte gått ner i vikt på en dryg vecka. Varje dag var det något litet "fusk", med god påskmat och godis eller någon som bjöd på kakor eller tårta. Därför kändes det skönt att vågen återigen visade några hekto nedåt imorse.
Citera
2024-04-06, 17:20
  #147
Medlem
Så intressant att följa din resa. Sakligt och nyanserat.
Några frågor:
Hur mår du rent allmänt med glädje i livet osv?
Hur får du tag på ozempic på apoteken, jag har utskrivet recept men det är ju slut överallt? Jag har fått min första spruta nu men är rädd för att inte få tag på nästa receptbelagda medicin
Citera
2024-04-08, 11:12
  #148
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den27maj
Så intressant att följa din resa. Sakligt och nyanserat.
Några frågor:
Hur mår du rent allmänt med glädje i livet osv?
Hur får du tag på ozempic på apoteken, jag har utskrivet recept men det är ju slut överallt? Jag har fått min första spruta nu men är rädd för att inte få tag på nästa receptbelagda medicin

Tack för det!

Jag känner inte att Ozempic eller min viktminskningsresa påverkar mig negativt - snarare tvärtom. Det känns bra att ta tag i sin hälsa och jag kan bli glad när jag tänker på vad jag lyckats med hittills, och vad målet är.

Jag har gått in på FASS.se och tittat på mitt utskrivna recept och var det finns att få tag på någonstans. Första gången fick jag åka två mil till ett apotek som hade det inne, andra gången hittade jag Ozempic på ett apotek på promenadavstånd. Som tur var hade min läkare skrivit ut två pennor så det räcker ganska länge.
Citera
2024-04-08, 11:49
  #149
Medlem
Finns ju annars viktväktarna. Ta inte medicin av de som behöver den.
Citera
2024-04-10, 01:12
  #150
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinmamma
Finns ju annars viktväktarna. Ta inte medicin av de som behöver den.

Att man bara orkar skriva sånt svammel. Alla vi som har fått den behöver den. Annars hade vi inte fått den utskriven.
Citera
2024-04-10, 22:42
  #151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onewalker
Nej, inga biverkningar åt det hållet. Möjligtvis att jag känt mig lite trög i magen någon gång.

Min uppfattning är att de som upplever kraftiga biverkningar i form av magsmärtor, kräkningar, diarré och liknande ofta har ätit alldeles för mycket eller fel sorts mat.

Jag står i valet och kvalet att börja med Ozempic (har fått recept, men ej hämtat ut). Oroar mig för biverkningar då jag inte har "tid" att bli illamående och kräkas och vill slippa få frågor om det, särskilt från familjen som jag inte vill ska veta om min medicinering av olika anledningar. Har du fått uppfattningen om biverkningar från andra personers berättelser eller andra källor, eller är det mer av en (förvisso rimlig) gissning?

Vad ligger du på för dos idag och har du varit lika fri från biverkningar hela vägen?

Injicerade du på egen hand från första dos, eller fick du hjälp? (DrVikt gav mig rådet att vända mig till vårdcentral för att få hjälp med första dosen, men jag tänker lite att "hur svårt kan det vara?")
Citera
2024-04-10, 23:04
  #152
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loreth
Jag står i valet och kvalet att börja med Ozempic (har fått recept, men ej hämtat ut). Oroar mig för biverkningar då jag inte har "tid" att bli illamående och kräkas och vill slippa få frågor om det, särskilt från familjen som jag inte vill ska veta om min medicinering av olika anledningar. Har du fått uppfattningen om biverkningar från andra personers berättelser eller andra källor, eller är det mer av en (förvisso rimlig) gissning?
Det är mer en gissning då jag bara har direkt data från mig själv och en annan person som går på Ozempic.

Jag har läst en del på Reddit (Ozempic, Semaglutide) och det finns helt klart folk som får biverkningar. Man får väl helt enkelt väga risken för biverkningar mot vad det skulle innebära för ens liv att faktiskt, på riktigt, komma ner till normalvikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Loreth
Vad ligger du på för dos idag och har du varit lika fri från biverkningar hela vägen?
Idag ligger jag på 0,75 mg och har varit fri från biverkningar hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Loreth
Injicerade du på egen hand från första dos, eller fick du hjälp? (DrVikt gav mig rådet att vända mig till vårdcentral för att få hjälp med första dosen, men jag tänker lite att "hur svårt kan det vara?")
Jag injicerade själv även första gången. Det är lite läskigt men det finns bra instruktioner och videos att titta på. Det är inte jättesvårt och när man väl gjort det tänker man: varför oroade jag mig ens?
Citera
2024-04-11, 09:42
  #153
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyr123
Att man bara orkar skriva sånt svammel. Alla vi som har fått den behöver den. Annars hade vi inte fått den utskriven.

Har 2 vänner som fått den utskrivet. Båda två behöver den inte. En sa att hon endast vill ha den för att hon själv inte har karaktär att sluta äta. Så "alla" behöver den inte.
Citera
2024-04-11, 11:26
  #154
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinmamma
Har 2 vänner som fått den utskrivet. Båda två behöver den inte. En sa att hon endast vill ha den för att hon själv inte har karaktär att sluta äta. Så "alla" behöver den inte.

Finns människor som missbrukar allt här i världen.

Det betyder inte att du måste klaga på alla
Citera
2024-04-18, 11:22
  #155
Medlem
Imorse tog jag spruta nr 11 med Ozempic.

Vecka 1-2: 0,25 mg.
Vecka 3-4: 0,5 mg.
Vecka 4-11: 0,75 mg.

Invägning 18/4 2024: 85,3 kg
Startvikt 14/1 2024: 96,5 kg
Målvikt: 76,5 kg
Total viktnedgång sedan starten är alltså 11,2 kg.

De senaste två veckorna har jag bara gått ned 0,5 kg. Jag ska kolla med doktorn om det kanske är dags att gå upp till 1,0 mg nästa vecka.
Citera
2024-04-23, 14:57
  #156
Medlem
Invägning 23/3: 84,5 kg.
Total viktnedgång sedan 15/1: 12,0 kg.

Det är exakt 60% av de 20 kg jag tänkt mig att gå ner i vikt.

Jag har också gått från runt 32% kroppsfett till 25%. Förhoppningsvis kan jag komma ner till 20%.

Nästa spruta jag tar kommer att vara 1,0 mg.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback