2024-02-24, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Själv tänkte jag satsa på tomater och vinbärsbuskar. Bor i våning med en stor balkong i söderläge. Några tips för att det ska bli bra?

Tomater är alltid tacksamma att odla. Sol och mycket vatten så växer de! Så tomaterna nu om du inte redan gjort det.

Jag ska odla tomater, potatis, morötter, basilika, dill, mynta och lite andra örter.
Citera
2024-02-24, 15:22
Medlem
Stark-Senaps avatar
För mig blir det bara blommor. Kanske en kruka basilika. Har lägenhet med balkong. Stor, men ändå.
I år tänkte jag äntligen dra igång opiumproduktion. Mycket vallmo och sedan ännu mera vanliga blommor, för att det det inte skall se konstigt ut. Har sett de säljer fröpåsar med typ ”ängsblandning”. Det blir bra kamouflage. Men huvudsyftet är slutprodukten opium.

Sedan har jag en glasburk full med cannabisfrön. Tänkte köra lite ”overgrow” ute i samhället. Visserligen är det ingen som bryr sig i det land jag lever, men det ser fint ut med dessa små gynnare ute i stadens parker och rabatter.

Tja, det var väl mina odlingsplaner för 2024.
Citera
2024-02-24, 16:06
Medlem
Tomater, gurka, squash, jordgubbar, smultron om de tar sig, två olika chiliplantor, några kryddor, ärter och lite blommor och blombuskar. Några saker jag satt för nån vecka sen har dock tagit sig lite för fort så är oroligt för att de ska bli för rangliga längre fram.
Citera
2024-02-24, 16:23
Medlem
liten.igelkotts avatar
Jag har verkligen inte några gröna fingrar men odlar ibland basilika och mynta på balkongen. Ibland lite andra örter med.
Citera
2024-02-24, 16:33
Medlem
Har dåligt med sol på balkongen och våren de senaste åren här har varit kalla, så jag kör på det som fungerade bra förra året dvs. sallad. Det växer som tusan hos mig och det är ju hur gott som helst med färsk sallad till maten. Något jag med tänker ha detta året och som med växte som tusan förra året är ängsblommor. Tycker det ger en trevlig sommarkänsla att se bina och fjärilarna bland blommorna på balkongen.
Citera
2024-02-24, 16:36
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Jag tänkte prova vattenmelon i år, för skojs skull.
Citera
2024-02-24, 17:20
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Tack för påminnelsen. En kruka rosmarin brukar jag ha och det ska jag ha också i vår. Bara att plocka ifrån när man lagar mat.

Kanske prova med vitlök också. Några tips om hur man bäst gör det?
Vitlök skulle du planterat redan i höstas för få fina vitlökar i år, sätter du klyftor nu till våren kan du äta blasten som kommer upp, smakar vitlök den med. Men se till peta ner klyftor i kruka som räcker till i höst.
Citera
2024-02-24, 17:22
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trotsaldern
Tomater, gurka, squash, jordgubbar, smultron om de tar sig, två olika chiliplantor, några kryddor, ärter och lite blommor och blombuskar. Några saker jag satt för nån vecka sen har dock tagit sig lite för fort så är oroligt för att de ska bli för rangliga längre fram.
Om det är chilli kan du trimma ner den lite så slipper du att den blir så ranglig samt får mer frukt. Annars är klassikern att när plantor kommit upp ställer du dem svalare, då drar de inte iväg lika snabbt.
Citera
2024-02-24, 19:23
Medlem
fittslems avatar
Tänkte börja odla tobak. Långsiktiga målet är snus.
Citera
2024-02-24, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell
Jag tänkte prova vattenmelon i år, för skojs skull.
Vilken sort?
Citera
2024-02-24, 19:32
Medlem
jackednstackeds avatar
Förhoppningsvis flytt i år så det blir inte mycket. Har övervintrat chili, satte romat och physalis. Basilika i kruka är ett måste.
Citera
2024-02-24, 19:40
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MY-SOUL-IS-ON-FIRE
Vilken sort?

Jag vet tyvärr inte mer än så, fick fröna av en godvän..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in