Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-03-06, 15:10
  #25
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Länder som ip numren kommit från är
Albanien, Litauen, Förenade Arabemiraten, Storbritanien. Inlogging har försökt via chrome, via andoid telefon varav de flesta försök från Albanien.
Skönt att det löste sig men hur har ni det med säkerheten hemma så som virusskydd och router m.m.?
Citera
2024-03-09, 15:32
  #26
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Skönt att det löste sig men hur har ni det med säkerheten hemma så som virusskydd och router m.m.?

Ny router, vanliga inställningar på skydd och brandvägg.

Frågan kvarstår ju var läckan varit

Fysiskt. Ja, chans på det i och med utlandsresa och möjligheter när hon lämnat plånbok och mobil utan uppsikt helt öppet.
Restaurangbesök där någon smartservitör tagit ett foto på kortet kanske.

Att köpet är ett internetköp i landet IE irland möjligtvis och dragits från ett stort företag där ett abonnemang funnits på och dragits månadsvis på kortet gör att det inte finns så många chanser kreditkortsinformationrn kan ha fiskats upp ifrån. (exakt hur det går till vet jag inte och de har inte skett på det dummaste sättet där man skriver in all information till en falsk hemsida)
Citera
2024-03-09, 17:14
  #27
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Frågan kvarstår ju var läckan varit
Bra att ha skydd för virus / spionprogram också, vill du inte betala så är Adware Removal Tool rätt bra https://www.techsupportall.com/adware-removal-tool/

När jag blev drabbad så gick jag en utbildning och lånade wifi ganska ofta så misstänker att det hade dålig säkerhet ...det behöver inte heller vara just kortet som läckt om man redan haft det registrerat hos Microsoft, Google m.m. så räcker det att någon kommit in på ditt konto.
Fick också Facebook kapat under samma period där jag såg spår från Turkiet efteråt men bedragaren kan ju haft VPN också.

Har din router senaste firmware? Man brukar behöva uppdatera detta manuellt själv genom att logga in på routern.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback