Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-26, 02:21
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westgoethe
Hej tänker ta mig en riktigt lång välförtjänt roadtrip i höst, bila upp till Skottland och klippa Irland på väg hem, kanske södra Englands landsbygd.

Jag är helt ointresserad av storstäder.

Kan man betala med kort överallt? Kontanter alltid bäst?

Ska man ha med sig dubbla bankkort om ett går sönder eller bli stulet, trist att bli stående utan pengar. Har ingen familj som kan skicka mig något heller om jag är borta, så det är liksom bara jag. Var i Tyskland för några år sedan och då "snodde" en bankomat mitt kort, som tur var kunde min polare låna ut pengar och vi fick ut kortet tre dagar senare från banken, men man blir ju väldigt handikappad. Funkar det ha kortet i mobilen? Blir det stulet vill man ju spärra det ändå å då står man väl utan iaf?

Hur gör man, hur gör ni? Ha med sig kontanter nog för att ta sig hem utan bankkort oavsett var man befinner sig?

Ha det gött!

Finns många barer och matställen i england som endast tar riktiga pengar och inte är bankslavar att betala massa kortköpsavgifter till banken från sitt hårda arbete för ingenting.

Om du kör genom tyskland så vill många inte ta emot dyra svenska kort för bensinen(kreditkort än värre då de kan gå back på att sälja till dig)och många matställen och andra serviceinrättningar. men bankomater finns överallt i tyskland.

Kommer ihåg en båtterminal där en dum svensk turist försökte betala med kort för båtresan och blev pekad till en bankomat för att kunna köpa resan.

Och kontanter funkar alltid oavsett om det blir strömavbrott eller om kortet går sönder eller annat sker och hjälper till att bibehålla mindre företag överallt.


Cash is king ute i världen.
__________________
Senast redigerad av Blatteman 2024-02-26 kl. 03:03.
Citera
2024-02-26, 02:53
  #14
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Jag kunde inte hålla mig, fann det så lustigt att en sådan här trådstart kunde skapas år 2024.

Sällan jag går på sånt. Men du fick mig.
Citera
2024-02-26, 04:58
  #15
Medlem
Anschlusss avatar
Enda branschen på de brittiska öarna där jag upplevt det svårt, för att inte säga omöjligt, att betala med kort är taxibranschen. Nu har jag inte varit där sedan innan pandemin så det kan ju ha ändrat sig. Nu ska ju TS bila vilket inte gör detta till något problem.
Citera
2024-02-26, 06:52
  #16
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Jag kunde inte hålla mig, fann det så lustigt att en sådan här trådstart kunde skapas år 2024.

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Sällan jag går på sånt. Men du fick mig.
Det är inte så konstigt. Ironi fungerar bara om både mottagare och avsändare känner till de verkliga förhållandena.

Om man tycker att en fråga är dum kan man inte ironisera över den genom att ge fel svar. Den som ställer frågan känner ju inte till det verkliga förhållandet och kan omöjligtvis förstå att det är ironi.

Annars plågas forumet av användare som inte har en aning men ändå går in och svarar på frågor med Dunning-Krugersk självsäkerhet. Det går inte heller att skilja från ironi.
Citera
2024-02-26, 08:48
  #17
Moderator
HelgeBuks avatar
Man bör alltid ha minst två olika kort, speciellt på resa. Skaffa ett valfritt kreditkort, kolla i tråden om de bästa kreditkorten. Gärna nåt med hyrbilsförsäkring (självriskeliminering) men kolla villkoren. Har för mig att nåt kort bara ersätter självrisken om man kommer upp i maxsumman, annars inte alls.
Citera
2024-02-26, 23:51
  #18
Medlem
Westgoethes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Jag kunde inte hålla mig, fann det så lustigt att en sådan här trådstart kunde skapas år 2024.

Tack du är verkligen hjälpsam och tillför massor till min fråga om man skulle ha med dubbla kort och/eller kontanter på engelska landsbygden. Du gör ju skäl för ditt nick iaf.

Övriga tackar jag för svaren. Jag har bara varit i London en gång och aldrig ute på landet i England, Skottland eller Irland, därav min fråga, ska vara borta en månad hade jag tänkt.
__________________
Senast redigerad av Westgoethe 2024-02-26 kl. 23:54.
Citera
2024-02-27, 04:13
  #19
Medlem
Negercps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westgoethe
Tack du är verkligen hjälpsam och tillför massor till min fråga om man skulle ha med dubbla kort och/eller kontanter på engelska landsbygden. Du gör ju skäl för ditt nick iaf.

Övriga tackar jag för svaren. Jag har bara varit i London en gång och aldrig ute på landet i England, Skottland eller Irland, därav min fråga, ska vara borta en månad hade jag tänkt.
Som sagt år 2024. Tror du att saker och ting skulle vara som the shire in sagan om ringen? Det är fan inte tredje världen du ska besöka, jisses.
Citera
2024-03-02, 13:19
  #20
Medlem
Som andra sagt ska du naturligtvis alltid ha kontanter med dig för du vet aldrig vad som kan hända. I ditt fall både euro och pund. Det land som är mest avogt mot kort är faktiskt Tyskland som du ju måste passera. Har själv gjort liknande resor till UK flera gånger. Glöm inte att du kommer behöva pundmynt för att betala vid några motorvägsstationer. Skapade själv en lång kö utanför London en gång och jävlar vad jag skämdes, hade endast pundsedlar och kort.

Båtresan mellan Dover Calais går fort och är schysst men är du stadd vid kassa kan du ju testa tunneln ena vägen. Jag tyckte det var ganska lätt att anpassa mig till vänstertrafiken, det är faktiskt svårare när man ska börja köra på höger sida igen, en erfarenhet många delar.
Citera
2024-03-02, 16:10
  #21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westgoethe
Hej tänker ta mig en riktigt lång välförtjänt roadtrip i höst, bila upp till Skottland och klippa Irland på väg hem, kanske södra Englands landsbygd.

Jag är helt ointresserad av storstäder.

Kan man betala med kort överallt? Kontanter alltid bäst?

Ska man ha med sig dubbla bankkort om ett går sönder eller bli stulet, trist att bli stående utan pengar. Har ingen familj som kan skicka mig något heller om jag är borta, så det är liksom bara jag. Var i Tyskland för några år sedan och då "snodde" en bankomat mitt kort, som tur var kunde min polare låna ut pengar och vi fick ut kortet tre dagar senare från banken, men man blir ju väldigt handikappad. Funkar det ha kortet i mobilen? Blir det stulet vill man ju spärra det ändå å då står man väl utan iaf?

Hur gör man, hur gör ni? Ha med sig kontanter nog för att ta sig hem utan bankkort oavsett var man befinner sig?

Ha det gött!
Jag och maken bilade till GB och åkte genom England och sedan Skottland runt. Det var 2013 och vi betalade med kort i princip överallt.
Undantaget var några mindre ställen i Norra Skottland.
Mitt råd är att du tar med dig pund så att du klarar ett par dagar med mat och vad du behöver, om utifall att - och i övrigt förlitar dig på ditt kort.
Citera
2024-03-02, 19:21
  #22
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westgoethe
Hej tänker ta mig en riktigt lång välförtjänt roadtrip i höst, bila upp till Skottland och klippa Irland på väg hem, kanske södra Englands landsbygd.

Jag är helt ointresserad av storstäder.

Kan man betala med kort överallt? Kontanter alltid bäst?

Ska man ha med sig dubbla bankkort om ett går sönder eller bli stulet, trist att bli stående utan pengar. Har ingen familj som kan skicka mig något heller om jag är borta, så det är liksom bara jag. Var i Tyskland för några år sedan och då "snodde" en bankomat mitt kort, som tur var kunde min polare låna ut pengar och vi fick ut kortet tre dagar senare från banken, men man blir ju väldigt handikappad. Funkar det ha kortet i mobilen? Blir det stulet vill man ju spärra det ändå å då står man väl utan iaf?

Hur gör man, hur gör ni? Ha med sig kontanter nog för att ta sig hem utan bankkort oavsett var man befinner sig?

Ha det gött!
Vad kul! Har själv gjort ett par såna resor i både Skottland och England. Min absoluta uppfattning är att det finns bankomater i nästan varenda litet samhälle med några få undantag. När jag reser har jag tre kort, mitt vanliga debitkort och två kreditkort. Nu har jag aldrig blivit av med mina kort utomlands men det är alltid bra att ha en säkerhet.

I UK har jag alltid tagit ut pengar under resans gång i ATM:s och det har alltid funkat klockrent. Skulle i o f säga att de flesta ställen tar kort, men jag föredrar att betala kontant på många ställen.

Ska du hyra bil så kan jag rekommendera Arnold Clark som uthyrare, har alltid funkat perfekt, nya fräscha bilar, inget krångel, billigare än Hertz och Sixt.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3590862

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback