Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-26, 08:04
  #1
Medlem
Blivit erbjuden att hyra en form av skyddsplats till min familj.
Hittade ingen information kring detta när jag sökt runder. Måste höra mig för om detta är utbrett fenomen för oss som kanske inte vill vara kvar i storstan när bomber börjar falla.

En fastighetsägare kontaktade mig och erbjöd helt enkelt ett rum i ett "skyddsrum" med 4 platser.
I rummet eller fastigheten som då ska vara konstruerad som ett skyddsrum finns även tillgång till ett matförråd på 1 månad, wc, dusch, reservkraft, Cbrn filter och lite andra uppehållsrum så som gym/bibliotek.
Tror man bodde ca 100 person eller 25-30 familjer i detta och alla hade egna 6-9m2 rum.
Skulle finnas ca 1,5 bilfärd från Stockholm och man får tillgång till rummet några gånger om året för att själv kunna bekanta sig med fastigheten och inreda sitt egna rum.

Någon som hört något liknande, är detta vanligt kanske? Och vad som kan vara bra och dåligt med detta?
Jag känner spontant att det är skönt för oss som bor i ett nybyggt hyres kvarter utan skyddsrum och begränsad plats för mat att ha någonstans att bo i när det blir kris/krig.


Alla tips mottages gärna.
Citera
2024-02-26, 08:07
  #2
Medlem
Så det får byggas nytt utan att man behöver bygga skyddsrum? Låter galet.

Har icke hört nåt om uthyrning av skyddsrum men börjar det fällas bomber lär man väl inte hinna sätta igång att köra bil en timme?! Då gäller det att rusa till ett skyddsrum fortast möjligt.

Hur mycket kostar rummet?
Citera
2024-02-26, 09:07
  #3
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bivacken23
Blivit erbjuden att hyra en form av skyddsplats till min familj.
Hittade ingen information kring detta när jag sökt runder. Måste höra mig för om detta är utbrett fenomen för oss som kanske inte vill vara kvar i storstan när bomber börjar falla.

En fastighetsägare kontaktade mig och erbjöd helt enkelt ett rum i ett "skyddsrum" med 4 platser.
I rummet eller fastigheten som då ska vara konstruerad som ett skyddsrum finns även tillgång till ett matförråd på 1 månad, wc, dusch, reservkraft, Cbrn filter och lite andra uppehållsrum så som gym/bibliotek.
Tror man bodde ca 100 person eller 25-30 familjer i detta och alla hade egna 6-9m2 rum.
Skulle finnas ca 1,5 bilfärd från Stockholm och man får tillgång till rummet några gånger om året för att själv kunna bekanta sig med fastigheten och inreda sitt egna rum.

Någon som hört något liknande, är detta vanligt kanske? Och vad som kan vara bra och dåligt med detta?
Jag känner spontant att det är skönt för oss som bor i ett nybyggt hyres kvarter utan skyddsrum och begränsad plats för mat att ha någonstans att bo i när det blir kris/krig.


Alla tips mottages gärna.

Hur mycket kommer ditt hyreskontrakt vara värt om det faktiskt blir krig eller en riktig kris? Hyresvärden bjuder väl in sin familj, släkt och vänner och låser medan ni sitter fast i bilkö för att ta er till stället.
Citera
2024-02-26, 09:18
  #4
Avstängd
Lailatjejs avatar
I alla tider oavsett vad som händer kommer det alltid finnas; 1, Folk som hittar på nya listiga sätt att lura av andra deras pengar och 2; Idioter som gärna tillmötesgår dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Bivacken23
Skulle finnas ca 1,5 bilfärd från Stockholm


1,5 vad? Mil? Timme? Rätt stor skillnad när det regnar bomb.
__________________
Senast redigerad av Lailatjej 2024-02-26 kl. 09:21.
Citera
2024-02-26, 09:59
  #5
Avstängd
Hyra? Fan vad du är korkad. Varje dag blir man så jävla arg över dumheten hos befolkningen.

Hur tänker du att du ska hyra ett BEREDSKAPSRUM? Vad tror du händer när krisen kommer? KOMMER DU FORTSÄTTA HYRA? Eller kommer personen i fråga ta det istället?

Jösses.
Citera
2024-02-26, 10:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bivacken23
Blivit erbjuden att hyra en form av skyddsplats till min familj.
Hittade ingen information kring detta när jag sökt runder. Måste höra mig för om detta är utbrett fenomen för oss som kanske inte vill vara kvar i storstan när bomber börjar falla.

En fastighetsägare kontaktade mig och erbjöd helt enkelt ett rum i ett "skyddsrum" med 4 platser.
I rummet eller fastigheten som då ska vara konstruerad som ett skyddsrum finns även tillgång till ett matförråd på 1 månad, wc, dusch, reservkraft, Cbrn filter och lite andra uppehållsrum så som gym/bibliotek.
Tror man bodde ca 100 person eller 25-30 familjer i detta och alla hade egna 6-9m2 rum.
Skulle finnas ca 1,5 bilfärd från Stockholm och man får tillgång till rummet några gånger om året för att själv kunna bekanta sig med fastigheten och inreda sitt egna rum.

Någon som hört något liknande, är detta vanligt kanske? Och vad som kan vara bra och dåligt med detta?
Jag känner spontant att det är skönt för oss som bor i ett nybyggt hyres kvarter utan skyddsrum och begränsad plats för mat att ha någonstans att bo i när det blir kris/krig.


Alla tips mottages gärna.

Man bor inte i skyddsrum, man går ner i skyddsrummet när det är fiender i luften. Flyglarmet går väl när ryssens plan är över östersjön och då kan du ju fundera på vad det betyder i tid tills det eventuellt börjar regna bomber. Där är nog ingen tid för att sitta och köra vare sig 1.5mil eller 1.5tim eller vad du nu menar med "1,5 bilfärd".

I övrigt så är det ju rätt mycket bondfångeri det där låter som.
Citera
2024-02-26, 10:53
  #7
Medlem
1,5h ska det stå.

Tanken var väl att ha det som ett ställe att ta i bruk vid förhöjt beredskap inte när väl bomberna faller.
Behöver ju inte vara bomber heller, finns ju andra kriser i vår värld.
Citera
2024-02-26, 11:27
  #8
Medlem
Låter för osannolikt för att vara sant.
Tänk dig ett matförråd för 100 personer i en månad, det är ju
en hel jäkla mataffär.
__________________
Senast redigerad av Ulricehamnare 2024-02-26 kl. 11:28. Anledning: Vill lägga till lite mer.
Citera
2024-02-26, 11:27
  #9
Avstängd
Lailatjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bivacken23
1,5h ska det stå.


Grattis, det gjorde det hela ännu dummare.

Varför ser jag en bild av Sid Fernwilter i mitt huvud när jag läser trådstarten?
Citera
2024-02-26, 22:50
  #10
Avstängd
Jango-fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lailatjej
I alla tider oavsett vad som händer kommer det alltid finnas; 1, Folk som hittar på nya listiga sätt att lura av andra deras pengar och 2; Idioter som gärna tillmötesgår dem.



1,5 vad? Mil? Timme? Rätt stor skillnad när det regnar bomb.

En och en halv bilfärd skrev han. Han måste köra sönder bilen en och en halv gång innan han når skyddsrummet i norra norge.
Citera
2024-02-27, 21:39
  #11
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bivacken23
1,5h ska det stå.

Tanken var väl att ha det som ett ställe att ta i bruk vid förhöjt beredskap inte när väl bomberna faller.
Behöver ju inte vara bomber heller, finns ju andra kriser i vår värld.
Så vid förhöjd beredskap ska du och din familj flytta till en annan ort och där ska ni bo i ett pansarkollektiv där ni har ett eget rum på max 9 kvadratmeter?
Ska du jobba på distans från det där rummet?
Skyddsrum är inte tänkta att användas som bostäder, det är ställen man besöker vid flyglarm.
Har/bygger man en villa så kan man däremot tänka sig att källaren anpassas så att den både har skyddande effekt och bostadsfunktion.
Citera
2024-02-28, 18:40
  #12
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Spontant känns det som att någon håller på att scamma folk på pengar.

Men jag är å andra sidan en ganska synisk person.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback