Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-26, 09:42
  #1
Medlem
Hej,
Hur kan det komma sig att statslåneräntan ökar för varje vecka under 2024? Den har gått från 2,01 vid årsskiftet till denna vecka 2,41.
Framförallt är jag nyfiken på om man spår att denna ökning kommer mattas av. Google ger mig inte mycket svar på prognos...

Vi har en lånemöjlighet via min arbetsgivare där man utgår från statslåneräntan + ett mindre fast påslag.
Citera
2024-02-26, 09:51
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tejphelvete
Hej,
Hur kan det komma sig att statslåneräntan ökar för varje vecka under 2024? Den har gått från 2,01 vid årsskiftet till denna vecka 2,41.
Framförallt är jag nyfiken på om man spår att denna ökning kommer mattas av. Google ger mig inte mycket svar på prognos...

Vi har en lånemöjlighet via min arbetsgivare där man utgår från statslåneräntan + ett mindre fast påslag.

Marknadsprognos ges i längre räntorna. Har man en bättre prognos än så så tar man väl och tjänar pengar på den istället för att kabla ut det här kan man anta.

Värt att vara medveten om: om lån via arbetsgivaren sker till betydligt bättre vilkor än marknadsmässiga så är det att betraktas som en löneförmån som skall beskattas.
Citera
2024-02-26, 10:51
  #3
Medlem
Ja, visst är det lite intressant hur media med sina experter varje dag pratar om hur mycket räntorna ska sänkas snart och så ser man hur räntorna så smått tickar på uppåt, om inte varje dag så varje vecka.



Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Marknadsprognos ges i längre räntorna. Har man en bättre prognos än så så tar man väl och tjänar pengar på den istället för att kabla ut det här kan man anta.

Värt att vara medveten om: om lån via arbetsgivaren sker till betydligt bättre vilkor än marknadsmässiga så är det att betraktas som en löneförmån som skall beskattas.

Ja, 5- och 10-åriga obligationsräntan har också gått upp ungefär 0,5 procentenheter på 2 månader.
__________________
Senast redigerad av 4shoshin 2024-02-26 kl. 10:53.
Citera
2024-02-26, 15:08
  #4
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik justerad (tidigare "Statslåneränta - fråga").

Mod.
Citera
2024-02-27, 23:04
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tejphelvete
Hej,
Hur kan det komma sig att statslåneräntan ökar för varje vecka under 2024? Den har gått från 2,01 vid årsskiftet till denna vecka 2,41.
Framförallt är jag nyfiken på om man spår att denna ökning kommer mattas av. Google ger mig inte mycket svar på prognos...

Vi har en lånemöjlighet via min arbetsgivare där man utgår från statslåneräntan + ett mindre fast påslag.


Du får börja med att lära dig hur statslåneräntan beräknas.

I övrigt gick de långa räntorna ner väldigt kraftigt i december förra året för att nu ha gått upp igen. Tror att slr fortfarande är lägre nu än i november förra året, men det kan du kolla upp på Riksgäldens hemsida.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback