Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-27, 22:55
  #1
Medlem
Finbns det nån heltäckande matris över kungligheternas incest i frågan vad avser europa sedan säg 1500.?
Citera
2024-02-28, 02:15
  #2
Medlem
Rebiselles avatar
Att dom ansåg sitt blod som heligt och ville hålla det inom familjen?
Citera
2024-02-28, 03:45
  #3
Moderator
Jeckes avatar
Rubrik ändrad. Ursprunglig rubrik: "Kunkkigheters incest".

/Moderator
Citera
2024-02-28, 05:13
  #4
Medlem
Heltäckande och på svenska är jag tveksam till. Det fanns så många småriken i främst blivande Tyskland och Italien som hade lokala kungliga släkter.
TS får börja från Habsburgarna och arbets sig mot drottning Viktorias barnaskara för att ha mest kända exemplen för att sedan bygga ut i sidled och bakåt ?

..och angående "inofficiell" incest lär en del barn från prinsessor som åkt till släktingar för att studera i ett halvår haft äldre helbröder som fäder m m.
Citera
2024-02-28, 07:46
  #5
Medlem
Chilpericuss avatar
I denna wikipedia-artikel finns det listat exempel på kungligheter med stora anförluster. Listan kanske ska ses som en verifierad topplista? Hur som helst så toppas den av Alfons XII av Spanien (1857–1885). Istället för 256 anor i åttonde släktled så hade Alfons endast 48.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Anf%C3%B6rlust
Citera
2024-02-28, 14:25
  #6
Medlem
Sverighiztans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilpericus
I denna wikipedia-artikel finns det listat exempel på kungligheter med stora anförluster. Listan kanske ska ses som en verifierad topplista? Hur som helst så toppas den av Alfons XII av Spanien (1857–1885). Istället för 256 anor i åttonde släktled så hade Alfons endast 48.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Anf%C3%B6rlust

Satt precis och funderade på Spanien, har för mig att jag läst någonstans att var det rätt extremt vad det gällde äktenskap inom familjen osv, men det var typ 1500-talet? Kan ha fel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback