2024-02-28, 00:07
Medlem
Jag vill kunna vara p andra sidan av vardagsrummet, ligga i soffan och lsa vad som str p displayen p min radio eller stereo. Det knns som en rimlig funktion, som borde finnas, i synnerhet eftersom nstan allt r utrustat med fjrrkontroller nufrtiden. I synnerhet vill jag kunna lsa FM-radions RDS-RT-info som kommer med t.ex. P3/P4-signalerna (dvs artist/ltnamn).
Men det var baske mig inte ltt att hitta det jag letar. Inkpen jag gjort efter nyr:

a) Sangean PR-D5 radio. Skrmen i sig r inte stor men p bilderna syntes text i stort typsnitt, s jag trodde det var det jag skte. Frvisso syns texten bra, men det r backlight:ad LCD-skrm som gr ner i grtonslge efter 30sekunder. Texten syns skitdligt i grtonslget. Inte det jag skte. Men jag vill betona att ljudet r riktigt bra. Den fr bli sovrumsradio istllet.

b) Nsta sak jag kpte var en Albrecht DR 53, en liten radio adapter som jag pluggade in i frstrkaren. Den lilla prylen har hela 4-tums TFT frgdisplay, vilket r den strsta display som jag hittat p en radio/stereo med FM-mottagare. Det r det bsta alternativet jag hittat hittills, men jag r nd inte njd. Jag tycker dom har slsat bort skrmutrymme p ondiga ikoner som istllet kunde ha gtt till att visa texten i strre format. Jag ser inte texten, s det blev en en liten kompromiss att jag satte radioadaptern p en fnsterbrda, nrmre soffan, och anslt med extra lnga RCA-kablar till frstrkaren. Men det r inte s jag helst vill ha det.

Jag tycker det r sjukt att marknaden kryllar av radio/stereos/streamers och andra hifiprylar som har sm fjuttiga skrmar som r 2.6-3.2 tum. Snlbyggda prylar.
Albrecht har f.. fler radios/kompaktstereos med 4-tumsskrm men dom verkar vara rtt ensamma med det.
Och hur fasen kommer det sig att det r hur ltt som helst att hitta bilstereos som har 7-tums display, men fr hemmaprylar dr man normalt r betydligt lngre ifrn skrmen, dr r den snla standarden 2.6-3.2 tum??

Eller vet nn av nn tillverkare som har strre displayer? Eller nn annan id om hur det skulle g lsa det jag sker.
Citera
2024-03-01, 09:18
Moderator
Hemelektronik, ljud och bild --> Ljud och ljudutrustning
/Moderator
Citera
2024-03-01, 09:23
Avstngd
Saknar visserligen en radio men hyfsad display dock...
Annars kanske det gr att synka en projektor till informationen, men stor display var det ju dock.

https://images.app.goo.gl/GdimUFzVXGPEKbDT9
Citera
2024-03-01, 10:31
Medlem
BackToHegels avatar
Min kompis byggde sig en kksradio baserat p en Raspberry Pi med en display till. Finns mnga guider dr ute, ett exempel:
https://www.headphonesty.com/2021/04...h-touchscreen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in