Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-29, 14:59
  #37
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Tråkigt för både Ica och kunderna.

Men det är bra att sånt här händer. Kryllar ju av idioter som skriker sig hesa och vill ha ett kontantfritt samhälle. Inte minst på flashback.
Det blir kontantfritt förr eller senare i alla fall och i de flesta fall vid systemfel så hjälper inte kontanter heller.
Citera
2024-02-29, 15:15
  #38
Medlem
Jag satt och utredde sånt för 25 år sen!!!!
Citera
2024-02-29, 15:16
  #39
Medlem
Q-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Nu har du nog drömt ihop något. Mekaniska klockor för flera hundra år sedan räknade inte med skottår.

Världens första armbandsur med så kallad "Perpetual Calendar" funktion som räknar med skottår tillverkades sent 1800-tal av Patek Philippe. Men själva funktion fanns redan på större klockor långt innan det. Men visst, jag levde ju inte då så jag kanske har drömt ihop det.
Citera
2024-02-29, 16:06
  #40
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q-
Världens första armbandsur med så kallad "Perpetual Calendar" funktion som räknar med skottår tillverkades sent 1800-tal av Patek Philippe. Men själva funktion fanns redan på större klockor långt innan det. Men visst, jag levde ju inte då så jag kanske har drömt ihop det.
Läs mitt inlägg där jag svarade åt dig 1925 kom världen första armbandsur med perpetual calendar. Rätt ska vara rätt, inte slutet på 1800-talet. Från just Patek som du skriver. Men tekniken har funnits sen 1762 och användes i fickur för som du skrev "hundratals år sen". Anledningen till att de inte användes i armbandsur var dels för att armbandsur inte var särskilt populära, särskilt inte bland män förrän de fick stor användning i världskrigen och för att armbandsur är mindre än fickur så Patek lyckades klämma ner det i ett armbandsur för 99år sen. Men tekniken har alltså funnits sen 1762. Dock är det "bara" fram till år 2100 det kommer funka om jag minns rätt. För just dessa klockor, idag finns det kanske nån kvartsklocka som räcker längre.

Men ja för att vara on topic så är det rätt pinsamt med en sån miss. Hur var det förra gången det var skottår för ICA? Min lokala ICA-butik verkar inte haft problemet alls, hörde nån fråga om det och kassörskan sa att de hade klarat sig.
Citera
2024-02-29, 16:07
  #41
Medlem
Är nog ännu en hackerattack som vanligt.

Men Inga problem.

Kontanter har alltid funkat utan problem.

Ingen som kan hacka ner kontanter.
Citera
2024-02-29, 16:17
  #42
Medlem
GrillTeknikers avatar
Det är uppenbarligen indier eller s.k. "fullstackutvecklare" (som blivit "fullärda" på en tremånaders "code camp" eller ett halvårs YH-utbildning) som varit i farten igen...

Visst, det kan hända den bästa att man inte tänker på skottår eller den kritiska omställningstimmen mellan sommar/vintertid. Men det är väl knappast Apu's "Kwik-e-code" som utvecklat detta hemma i garaget, så någon någonstans i kedjan borde ju ha tänkt på/testat detta...
Citera
2024-02-29, 16:22
  #43
Medlem
explorerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Tror de sa ” såg det inte komma ”

Få se nu tills nästa skottår dyker upp vad det blir.

"Skottårsbuggen" gjorde slag i saken

("Millenniebuggen")
Citera
2024-02-29, 16:23
  #44
Medlem
Tror det bara var dom butiker som har bytt till nya kassasystemet som hade problem.
Citera
2024-02-29, 16:55
  #45
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KuKluxKlan
De har missat i kassasystemet att det är skottår. Blir konflikt med datorns egna program då.

Nej.
Kassasystemet är ju den datorns egna program.
Citera
2024-02-29, 17:00
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Det blir kontantfritt förr eller senare i alla fall och i de flesta fall vid systemfel så hjälper inte kontanter heller.

Jodå .
Med kontanter finns det alltid butiker man kan köpa mat och annat även när man hackat ner kortsystemen.

Finns nödöppningsknapp på en hel del kassor så att det går att använda även vid strömavbrott.

låda med växel och block och penna,miniräknare tills krisen,strömavbrottet är över har även det alltid funkat.

korttöntarna fick suga på sina fingrar när kortsystemet var nere på välkänd kedja medans vi med riktiga pengar kunde köpa nåt att äta.

Med riktiga pengar kan man även köpa ägg,grönsaker och annat från bönderna.
Citera
2024-02-29, 17:09
  #47
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Jodå .
Med kontanter finns det alltid butiker man kan köpa mat och annat även när man hackat ner kortsystemen.

Finns nödöppningsknapp på en hel del kassor så att det går att använda även vid strömavbrott.

låda med växel och block och penna,miniräknare tills krisen,strömavbrottet är över har även det alltid funkat.

korttöntarna fick suga på sina fingrar när kortsystemet var nere på välkänd kedja medans vi med riktiga pengar kunde köpa nåt att äta.

Med riktiga pengar kan man även köpa ägg,grönsaker och annat från bönderna.
Det är väl blattelivs då men ICA skulle stänga enligt de handlare jag känner.
Citera
2024-02-29, 17:16
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Det är väl blattelivs då men ICA skulle stänga enligt de handlare jag känner.

Nja kortsystemen har hackats många gånger på willys,citygross,shell,hemköp och massa andra kedjor och de har fortsatt sälja mat och bensin till alla som har riktiga pengar.

Vid långvarig kris där vissa skulle hålla stängt några dagar till en vecka som du sa skulle de öppna upp rätt så snabbt igen.


De går inte ner och dör och går i konkurs eller vill slänga färskvaror för hundratals miljoner.

De skulle ta in all personalstyrka och plocka upp prismärkningsapparaterna från källaren eller åka in till grossisten och köpa nya och eventuellt nya fristående kassor som många har och personalen skulle märka upp varenda vara med prislappar som på 90-talet och man skulle vara back in business again.
__________________
Senast redigerad av Blatteman 2024-02-29 kl. 17:27.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback