Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-03-11, 23:59
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller7
Ok. Kul!

Kan folk kanske jämföras med ädelstenar eller metaller. Jag har väl hört jämförelser "bibliska" som andra liknelser.

Kanske finns några tankeväckande anekdoter.

Vad liknas gallerna vid tro?

Vissa är bärnstenar andra guldstenar. Sen finns det rubiner och vanliga stenar

Det är poetiskt och vackert denna världshistoria.

Jag hittade Almandin, Almandit.
Almandin, namn introducerat av Plinius den äldre tillämpat på en viss typ av röd granat funnet i Alabanda, en antik stad i Mindre Asien.

Känt som Garnet.

Alemanerna är kanske något sammansatt då, eftersom de är en så utpräglad federation Medan gallerna kanske är någonting som är en grundsten eller en ursprunglig grundkomponent i någonting som byggts ovanpå dem
Citera
2024-03-12, 00:19
  #26
Medlem
Eoppoyzs avatar
Fransmännen består historiskt av kelter, germaner och medelhavsfolk. Trots dessa grupper har de fått en gemensam kultur, men även språk och religion.
Citera
2024-03-12, 11:40
  #27
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
Alemanerna är kanske något sammansatt då, eftersom de är en så utpräglad federation Medan gallerna kanske är någonting som är en grundsten eller en ursprunglig grundkomponent i någonting som byggts ovanpå dem
Ah
Citera
2024-03-12, 12:35
  #28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimpCuck2000
Har läst på lite om Galliska kriget mot Rom. Gallerna kan väl bäst beskrivas som dagens fransmän.
Min fråga. Är Fransmän en egen etnicitet rent genetiskt? Jag tycker att man kan se på någon om de är fransk. Vissa av kvinnorna är väldigt snygga. Många inte. Männen har ofta stora näsor och klen benstruktur. Kan vara mycket trevliga dock.
Skiljer de sig från ex. italienare. Jag tycker de ser annorlunda ut.

Om du ser på kartan på slutet här så är det en stor geografisk skillnad från norr till söder i Frankrike. Germanskt i norr och "galliskt" i söder. Med vissa delar med medelhavsinfluens från romarna.
https://www.eupedia.com/europe/benel...t.shtml#France
Citera
2024-03-12, 13:00
  #29
Avstängd
CarlvonRosens avatar
Har själv intresse i detta. Kelter har ju varit på Balkan och härjat en gång i tiden, sedan hamnat på Brittiska Öarna och slutligen Irland. Men är väldigt spekulativ historia, finns få källor, osv. Vissa forskare tror att Kelter var ngn stam under Skyter, som är ett Indoeuropeiskt folk under forntida Persiska Imperiet.

Rimligtvis borde de ju korsat via Germanien och Frankrike, med alla hundra år av våldtäkter och plundring så lär nog den ”rena” rasen blandats något extremt,

Galler är nog ett hybridfolk men mer kända för strid än jordbruk och statsbildning, Kelter är väl detsamma är väl därför proto-England kunde ta över dessa vilda stammar så enkelt. Både klippa norra Irland och Skottland. Som ju Romarna total misslyckades med.
__________________
Senast redigerad av CarlvonRosen 2024-03-12 kl. 13:03.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback