Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-02, 15:26
  #13
Medlem
Pojkekorvs avatar
Vilket dravel.

Men en sak som Svenska Jägarförbundet har är ju ett rätt märklig position som en förening med ett "allmänt uppdrag" istället för en myndighet. Bra eller dåligt, så är det ganska konstigt och unikt. Ungefär som om LRF skulle överta uppgifter från Jordbruksverket eller för den delen rovdjursföreningen ta uppdrag från naturvårdsverket.
Citera
2024-03-02, 23:18
  #14
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Ca. 88-90% av Sveriges befolkning ställer sig bakom Sveriges jägare och den jakt dessa bedriver.

Skulle gärna fråga dig varifrån du fått siffran, men tyvärr vågar jag inte fråga dig i denna del av FlashBack. Det har fått oanande följder att ställa frågor här så jag avstår.
Vill du dock svara utan att jag frågar så skull jag dock uppskatta det.
Tack på förhand!

/VV
Citera
2024-03-02, 23:54
  #15
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Skulle gärna fråga dig varifrån du fått siffran, men tyvärr vågar jag inte fråga dig i denna del av FlashBack. Det har fått oanande följder att ställa frågor här så jag avstår.
Vill du dock svara utan att jag frågar så skull jag dock uppskatta det.
Tack på förhand!

/VV

Varför frågar du om du inte vågar fråga?

Citera
2024-03-03, 00:33
  #16
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Varför frågar du om du inte vågar fråga?

För att en moderator i denna avdelning har berättat för mig följande, jag citerar:

Frågan i ditt inlägg handlade inte om trådens ämne utan om den andra användaren. Därför är frågan OT...

Då ligger ju din fråga här uppe ganska risigt till tyvärr, eftersom det är precis vad moderatorn tycker är OffTopic (en fråga som handlar om mig och vad jag anser), men du är ju moderator, så kanske inte ändå att detta gäller dig.
(Frågan för övrigt som moderatorn ogillade var i den stora vargtråden.
-:"Handlar din utbildning om vargar?"
till en som just berättat om sin gedigna utbildning.)


Tillbaka till tråden.
Sådana där undersökningar gjorda av Jägareförbundet om sin egen verksamhet, är jag lite skeptisk till.
Det är naturligtvis fullt möjligt att den är helt OK och att en så stor mängd människor verkligen är så positiva till jakten. Tydligen, enl den ena texten, var SIFO inblandade också, och då får man ju hoppas att den är tillförlitlig.

Jag själv är det till stor del också, tro det eller ej, men till viss del är jag det inte.
Om man frågade om tex jakten som pågår nu (väl?) på lodjur har jag lite svårt att tro att 85 av 100 människor i landet skulle se positivt på den.
Men kanske har jag fel. Jag tror heller inte att 9/10 står bakom jakten på varg, men mina misstankar är ju egentligen tämligen ointressanta.

Jag läser i texten du länkade till, följande:

När siffrorna bryts ner på kön och ålder består den höga acceptansen. Skillnaderna är marginella, som att 89 procent av männen och 86 procent av de tillfrågade kvinnorna accepterar jakt.

Accepterar jakt???
Den formuleringen är ju en helt annan än att 85-90% står bakom densamma.
Två helt olika formuleringar och det får mig att undra rejält faktiskt.

Accepterar jakten.
Står bakom jakten.

Detta ser konstigt ut.

/VV

EDIT: Stavfel.
__________________
Senast redigerad av Vänlige Viktor 2024-03-03 kl. 00:39.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback