Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-01, 22:49
  #1
Medlem
Någon som kan tipsa om en globalfond med mindra fokus på USA. Alla jag hittat har 50% eller mer i USA. Tack!
Citera
2024-03-02, 00:47
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lukoboy
Någon som kan tipsa om en globalfond med mindra fokus på USA. Alla jag hittat har 50% eller mer i USA. Tack!
Indexfonder tror jag du får svårt att hitta. Det finns förvisso globala index som t.ex. "MSCI World/ACWI ex USA" och "FTSE All-World ex US" som är helt utan USA-exponering men det verkar mest vara amerikanska ETF:er som följer dem och de är svåra att köpa som svensk privatperson.

Dyra aktivt förvaltade finns det säkert ett antal som har lägre än < 50 % USA, t.ex. https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1276726/ men det är ju inget jag skulle rekommendera.

Enklast är nog att du väljer en vanlig global indexfond som bas och sen fyller på med några regionsfonder/ETF:er för de regionerna du vill vikta upp i förhållande till USA.

Historiskt har dock de amerikanska börserna tillhört de börserna som gett bäst avkastning så på lång sikt är det inte så troligt att det är en bra strategi att vikta ner USA.
Citera
2024-03-02, 02:45
  #3
Medlem
OtherBarrys avatar
Kolla in K0MR ETF:en.
Citera
2024-03-02, 23:09
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo

Enklast är nog att du väljer en vanlig global indexfond som bas och sen fyller på med några regionsfonder/ETF:er för de regionerna du vill vikta upp i förhållande till USA.


Tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback