Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-12, 19:35
  #13
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Blev förundrad när jag köpte potatis på Ica häromdagen, 45:- för 2 kilo. Men, med någon grön märkning.

På gårdsbutiken kostade de 19:-/kilot, utan besprutning etc.

Potatis har blivit lyxmat, tydligen.

Potatis är dyrt i vanliga matbutiker numera och kvaliteten är inte top-notch direkt, tycker den blir dålig ganska snabbt. Köper ibland i färdig plastpåse, men oftast lösvikt. Den i lösvikt är i regel bättre, den i plastpåse tycker jag förfaller snabbt väl påsen är öppnad.
Citera
2024-03-12, 20:00
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Potatis är dyrt i vanliga matbutiker numera och kvaliteten är inte top-notch direkt, tycker den blir dålig ganska snabbt. Köper ibland i färdig plastpåse, men oftast lösvikt. Den i lösvikt är i regel bättre, den i plastpåse tycker jag förfaller snabbt väl påsen är öppnad.
22,50/kilo låter väl inte så mycket om det är bra klass på den.
Citera
2024-03-12, 20:09
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddekadens
Det här kan vara i skolmatsalar också. Potatis som inte kan vara kokad på plats av köket. De är alltid mycket mindre och har en konstig besk smak och inte sällan helt blöta inuti. Man kan nästan tro att det är potatis på konserv. Varför smakar det så oerhört äckligt?
Ni skriver i rubriken "sämre lunchrestauranger". Vad är de sämre än?
Att konserverad potatis fungerar bra endast stekta borde vara bekant för de flesta. Därmed inte sagt att de är utmärkta, men dock ätliga.
Citera
2024-03-12, 21:20
  #16
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
22,50/kilo låter väl inte så mycket om det är bra klass på den.

För min del syftade jag mer på de där plastpåsarna med typ 800g potatis för 35 spänn som säljs överallt. Antar att poängen är att den ska vara bättre än lösvikten, men det tycker jag inte. Min uppfattning är att de har ökat en hel del i pris senaste året.
Citera
2024-03-12, 22:25
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
För min del syftade jag mer på de där plastpåsarna med typ 800g potatis för 35 spänn som säljs överallt. Antar att poängen är att den ska vara bättre än lösvikten, men det tycker jag inte. Min uppfattning är att de har ökat en hel del i pris senaste året.
Något av en säsongsvara, vissa tider på året finns ortens färskpotatis, andra så kommer det från mellaneuropa.
Citera
2024-03-15, 14:44
  #18
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddekadens
Det här kan vara i skolmatsalar också. Potatis som inte kan vara kokad på plats av köket. De är alltid mycket mindre och har en konstig besk smak och inte sällan helt blöta inuti. Man kan nästan tro att det är potatis på konserv. Varför smakar det så oerhört äckligt?

Är väl för att de förvaras så länge under lock, kantiner
Antingen blir de kruttorra och bara rasar sönder eller slemmiga (pga stärkelsen och vattenångan som stängs in bildar ett skikt) eller ev tom återvärmda som smakar gammalt och härsket med en liten yta på som är hårdare. Dvs skalad kokt potatis överlag
Citera
2024-03-15, 14:47
  #19
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
För min del syftade jag mer på de där plastpåsarna med typ 800g potatis för 35 spänn som säljs överallt. Antar att poängen är att den ska vara bättre än lösvikten, men det tycker jag inte. Min uppfattning är att de har ökat en hel del i pris senaste året.

Tror att både konsistensen och smaken tar märkbar skada av dessa potatisplastpåsar, men inte orkat
leta info om det. Potatisen blir "instängd" och kvävd på nåt sätt som inte är shysst mot dess kvalité. Köper lösvikt alla ggr helst
Citera
2024-03-15, 18:24
  #20
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Tror att både konsistensen och smaken tar märkbar skada av dessa potatisplastpåsar, men inte orkat
leta info om det. Potatisen blir "instängd" och kvävd på nåt sätt som inte är shysst mot dess kvalité. Köper lösvikt alla ggr helst

Ja, den ser ju ofta okej ut i plastpåsen och den är i regel bra när man först öppnar påsen, men sen när man väl öppnat så förfaller den snabbt. Det är som att den skyddande plastpåsen gör att de håller bra där, men att sen när man väl öppnas så tål de inte det. Lösviktspotatis kan ofta hålla länge tycker jag.
Citera
2024-03-15, 21:29
  #21
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Ja, den ser ju ofta okej ut i plastpåsen och den är i regel bra när man först öppnar påsen, men sen när man väl öppnat så förfaller den snabbt. Det är som att den skyddande plastpåsen gör att de håller bra där, men att sen när man väl öppnas så tål de inte det. Lösviktspotatis kan ofta hålla länge tycker jag.

Känns som din observation du har nosat upp är nåt på spåren av sanningen ..
Tycker man eller vi får följa upp detta, leta fram svaret ? Men just nu så var jag bara in en snabbis :-)
Men det ska utredas tills facit kommer fram och hur priserna ligger i förhållande till varann av lösvikt
Citera
2024-03-15, 22:15
  #22
Medlem
0A0As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddekadens
Det här kan vara i skolmatsalar också. Potatis som inte kan vara kokad på plats av köket. De är alltid mycket mindre och har en konstig besk smak och inte sällan helt blöta inuti. Man kan nästan tro att det är potatis på konserv. Varför smakar det så oerhört äckligt?

För att potatisen kanske är kokad dagen innan. Potatisen i min matlåda från gårdagens middag smakade precis som du beskrev.
Citera
2024-03-16, 01:34
  #23
Medlem
Vem0ths avatar
Jobbar i storkök, nej det är inga konservpotatisar som serveras som "kokta potatisar" däremot kommer potatisen in som färdigskalad och förmodligen legat i vakummförpackad i flera dagar innan den når storköket.

När jag kontrollerar produkten innan servering så är det ordentlig skillnad på potatisen varenda gång, ibland smakar den rätt och ibland fel. När den smakar fel så dumpar man ned en extra näve salt och peppar eller två och hoppas att kunden inte klagar.
Citera
2024-03-16, 03:50
  #24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ddekadens
Det här kan vara i skolmatsalar också. Potatis som inte kan vara kokad på plats av köket. De är alltid mycket mindre och har en konstig besk smak och inte sällan helt blöta inuti. Man kan nästan tro att det är potatis på konserv. Varför smakar det så oerhört äckligt?


Det hade inte varit något problem om du inte hade varit så snål att du äter på ställen som bara värmer färdigmat
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback