Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-03-06, 11:34
  #25
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cotte163
Ja du får gärna dela med dig.

Jag läser allt och uppskattar alla svar

Min största insikt är att man inte skall anpassa sig för att göra andra nöjda, utan man skall leva för sig själv. Det är egentligen ganska små saker för det mesta. Man ska t.ex. inte nervärdera sig själv genom att skynda sig över ett övergångsställe för att någon bilist kanske har bråttom. Man ska inte heller gå med på att låna ut pengar/saker till folk eller göra saker för dem om man egentligen inte vill det, utan man har faktiskt rätt att säga "nej". Du behöver inte heller tillstånd av oss andra i tråden för att börja trycka testosteron, utan det valet ligger helt i dina händer. Om någon tycker att du är en idiot är det faktiskt helt irrelevant.

Sedan är inte ens personlighet statisk. Du har ingen skyldighet att vara på ett visst sätt för att du alltid har varit så och för att din omgivning förväntar sig att det skall förbli så. Bara för att du har blivit mobbad, betyder inte att du ska förstöra ditt liv genom att se dig själv som ett mobboffer för all framtid. Förlåt ditt tidigare jag för att du var svag och bestäm dig för att bli en ny människa som du kan känna dig själv nöjd med. Om det är nödvändigt kan du intala dig att du är en ny människa redan nu och att du inte har någonting att göra med ditt gamla jag. Det viktiga är att du bryter negativa tankemönster och inte låter gammal skit förstöra för dig. Du kanske t.o.m. har vänner som känner sig överlägsna dig för att du har varit ett offer och (ofta undermedvetet) vill behålla en relationsdynamik där du befinner dig i underläge. Om någon vän eller t.o.m. familjemedlem försöker hålla tillbaka din personliga utveckling för att själv känna sig nöjd, bör du bryta med honom/henne.

För att ta ett personligt exempel från mitt eget liv använde jag länge glasögon. Jag gillade egentligen aldrig att använda glasögon för att jag kände mig som en oattraktiv nörd, men jag använde dem för att jag undermedvetet upplevde att min omgivning förväntade sig det av mig. Dessutom var jag orolig för att jag inte skulle känna igen folk på avstånd och kunna hälsa på dem. Men när jag började trycka testosteron insåg jag att det är skitsamma och att det faktiskt inte spelar någon roll. Det kändes som att jag kom ut från ett mentalt fängelse när jag slutade använda glasögonen och slutade bry mig om omgivningen.

Det här kanske låter flummigt. Förhoppningsvis kan någon del av min text vara till hjälp för dig.

Redigering: Sedan kan jag tillägga att jag med stor sannolikhet har paranoid personlighetsstörning sedan barndomen eller den tidiga tonåren. I vilket fall har jag alltid haft svårt att lita på folk och jag har aldrig gått till en psykolog p.g.a. detta. Men idag är min paranoia mer rationell då jag har insett att de allra flesta människor är motiverade av själviska begär, och de flesta kommer inte försöka skada mig om det inte ligger i deras intresse. Mobbning handlar om att någon vill öka sin sociala status på din bekostnad, men de flesta människor är inte mobbare. Så man ska vara försiktig med att anta att ens omgivning är fientlig. Att anta att människor i ens omgivning vill en illa kan påverka ens självförtroende och självkänsla negativt, så det är bättre att anta att folk har en positiv eller neutral inställning till dig tills motsatsen bevisas.

/Mvh Robert
__________________
Senast redigerad av Roidbert 2024-03-06 kl. 12:01.
Citera
2024-03-06, 13:36
  #26
Medlem
Du har inte ett utvecklat konsekvenstänk på långa vägar och vet därför inte vad du ger dig in på. Vänta tills du är minst 25 och kan stå för dina val. En låg dos kommer inte ge dig som är 18 år nånting. Du stänger ner dig själv, begår ett brott, riskerar körkort osv för väldigt lite eller ingen belöning. Att du inte förstår det bevisar att du inte är redo.
Citera
2024-03-06, 20:56
  #27
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Du har inte ett utvecklat konsekvenstänk på långa vägar och vet därför inte vad du ger dig in på. Vänta tills du är minst 25 och kan stå för dina val. En låg dos kommer inte ge dig som är 18 år nånting. Du stänger ner dig själv, begår ett brott, riskerar körkort osv för väldigt lite eller ingen belöning. Att du inte förstår det bevisar att du inte är redo.

Dessa risker tar man oavsett ålder. Men visst kan jag hålla med om att risk-reward förhållandet är mycket ofördelaktigt om han kör på en för låg dos. En annan risk som är värd att nämna är att det testo han får tag på kan vara underdoserat, och då är det mycket möjligt att en 250mg e5d kur i praktiken blir TRT.

Därför föreslår jag att han kollar upp sina naturliga värden innan han fattar några förhastade beslut.
Citera
2024-03-06, 21:28
  #28
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Dessa risker tar man oavsett ålder. Men visst kan jag hålla med om att risk-reward förhållandet är mycket ofördelaktigt om han kör på en för låg dos. En annan risk som är värd att nämna är att det testo han får tag på kan vara underdoserat, och då är det mycket möjligt att en 250mg e5d kur i praktiken blir TRT.

Därför föreslår jag att han kollar upp sina naturliga värden innan han fattar några förhastade beslut.



Ja precis han bör inte ta testo som 18 åring om han inte har LÅGT testo som fan och redan provat allting för att höja det.

Vad fan vilken 18åring som helst för grova resultat om man bara ägnar sig åt att lyfta skrot. Dedikera 1 år på gymmet så lovar jag dig feta resultat! Komigen du är 18 år.

Ingen normal 18åring som inte är sjuk ska ta testo, vill du ta testo när du är lite äldre fine. Men hold your horses son
Citera
2024-03-06, 21:45
  #29
Medlem
Du kommer ha lågt till ingen testosteron produktion i pct. Om du nu har dåligt välmående ska du känna hur de e då. Vissa får aldrig tillbaka sin naturliga produktion. Ska du verkligen ta den risken. Att inte bara bära på din mentala hälsa utan även lägga till nedstängd produktion av testo?
Du letar efter en quick fix. Sluta med de
Citera
2024-03-08, 09:42
  #30
Medlem
CuckoosNests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssimon1111
Hej, jag är en kille på 18 bast som har planer på att börja med testo.
Just nu har jag gymmat kontinuerligt i 1 år. Väger 64kg nu och helt ok kropp för att vara nybliven 18år, har lite tuttar och lite löst fett efter min viktnedgång då jag vägde 104kg för 3 år sedan och valde att svälta mig själv då jag var utsatt för mobbning etc.

Hade även en hel del självmordstankar och alltid varit osäker på mig själv.

Tänkte börja med min första kur nästa år innan sommaren, och tänkte köra väldigt låg.

Har läst på lite om testo och biverkningar, men vill lära mig mer innan jag börjar.

Ni som har erfarenhet får gärna berätta lite om eran första kur samt vart ni läste på om testo innan ni började.

Mvh

Som terapeut så råder jag dig att gå en annan väg, testo kommer inte bota din psykiska ohälsa, kanske snarare har motsatt effekt, iaf när du kliver av.
En annan sak är att du bara är 18år, köp en gainer/protein för pengarna istället och kötta på med träningen utan AAS, du ska se att du kommer växa bra utan AAS.

Lycka till med träningen iaf och hoppas du mår bättre
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback