Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-07, 10:44
  #1
Avstängd
Jag tänkte baka bröd, och efter alla tidigare magbesvär som jag kopplar till bekämpningsmedel som glyfofsat undrar jag ifall någon vet hur man får tag på konditorimjöl utan glyfosfat som lantmännen cerealia säljer, fast för hushåll (d.v.s. inte i 10kg bulk säckar).

https://www.lantmannencerealia.se/pr...emjol-ua-n-se/

Annars så räknas nog(?) mjöl fortfarande 'ekologiskt/kravmärkt' ifall glyfosfat används 'efter' skörningen.

Jag förstår inte varför inte 'rent mjöl' även säljs för hushåll.

Ska man behöva ringa något konditori och fråga om man kan köpa en skopa / ett kilo av deras rena mjöl?
__________________
Senast redigerad av bovelen 2024-03-07 kl. 10:49.
Citera
2024-03-07, 10:59
  #2
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bovelen
Jag tänkte baka bröd, och efter alla tidigare magbesvär som jag kopplar till bekämpningsmedel som glyfofsat undrar jag ifall någon vet hur man får tag på konditorimjöl utan glyfosfat som lantmännen cerealia säljer, fast för hushåll (d.v.s. inte i 10kg bulk säckar).

https://www.lantmannencerealia.se/pr...emjol-ua-n-se/

Annars så räknas nog(?) mjöl fortfarande 'ekologiskt/kravmärkt' ifall glyfosfat används 'efter' skörningen.

Jag förstår inte varför inte 'rent mjöl' även säljs för hushåll.

Ska man behöva ringa något konditori och fråga om man kan köpa en skopa / ett kilo av deras rena mjöl?

De flesta eko-bönder använder inte alls glyfosfat efter skörd när de skiftar växtföljd.

Natur+ mjöl har jag sett vid några tillfällen på Lidl när de tagit in sådant i sitt tillfälliga sortiment.
Citera
2024-03-07, 11:03
  #3
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bovelen
Jag tänkte baka bröd, och efter alla tidigare magbesvär som jag kopplar till bekämpningsmedel som glyfofsat undrar jag ifall någon vet hur man får tag på konditorimjöl utan glyfosfat som lantmännen cerealia säljer, fast för hushåll (d.v.s. inte i 10kg bulk säckar).

https://www.lantmannencerealia.se/pr...emjol-ua-n-se/

Annars så räknas nog(?) mjöl fortfarande 'ekologiskt/kravmärkt' ifall glyfosfat används 'efter' skörningen.

Jag förstår inte varför inte 'rent mjöl' även säljs för hushåll.

Ska man behöva ringa något konditori och fråga om man kan köpa en skopa / ett kilo av deras rena mjöl?

En ekobonde får inte använda Glyfosat alls.
Vad har du fått det ifrån.

Givetvis kan det blåsa in från grannen som använder det eller liknande kontaminering.
Citera
2024-03-07, 11:59
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
De flesta eko-bönder använder inte alls glyfosfat efter skörd när de skiftar växtföljd.

Natur+ mjöl har jag sett vid några tillfällen på Lidl när de tagit in sådant i sitt tillfälliga sortiment.

Citat:
Ursprungligen postat av tnem
En ekobonde får inte använda Glyfosat alls.
Vad har du fått det ifrån.

Givetvis kan det blåsa in från grannen som använder det eller liknande kontaminering.
tackar för svaren!

Jag har inte ätit bröd regelbundet på kanske 10 år i förbindelse med lchf och glyfosfat/celiac problemen men jag hade verkligen tyckt det var schysst med eget nybakat bröd dagligen och detta är en väg i den riktningen.
Citera
2024-03-07, 12:02
  #5
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bovelen
Jag tänkte baka bröd, och efter alla tidigare magbesvär som jag kopplar till bekämpningsmedel som glyfofsat undrar jag ifall någon vet hur man får tag på konditorimjöl utan glyfosfat som lantmännen cerealia säljer, fast för hushåll (d.v.s. inte i 10kg bulk säckar).

https://www.lantmannencerealia.se/pr...emjol-ua-n-se/

Annars så räknas nog(?) mjöl fortfarande 'ekologiskt/kravmärkt' ifall glyfosfat används 'efter' skörningen.

Jag förstår inte varför inte 'rent mjöl' även säljs för hushåll.

Ska man behöva ringa något konditori och fråga om man kan köpa en skopa / ett kilo av deras rena mjöl?
Är det ekologiskt/Krav-märkt så får inga bekämpningsmedel användas i något steg på gården. Så det ska nog vara lugnt.

För övrigt används glyfosat bara efter skörd av alla konventionella bönder då det annars dödar spannmålen.
__________________
Senast redigerad av Hobbybonde 2024-03-07 kl. 12:04.
Citera
2024-03-07, 12:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Är det ekologiskt/Krav-märkt så får inga bekämpningsmedel användas i något steg på gården. Så det ska nog vara lugnt.
Är det inte så att inte heller konstgödning får användas av KRAV-bönder?
Citera
2024-03-07, 12:22
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bovelen
tackar för svaren!

Jag har inte ätit bröd regelbundet på kanske 10 år i förbindelse med lchf och glyfosfat/celiac problemen men jag hade verkligen tyckt det var schysst med eget nybakat bröd dagligen och detta är en väg i den riktningen.


Menar du att du i 10 års tid har ätit nötkött fullproppat med glyfosfat?
Citera
2024-03-07, 12:35
  #8
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Är det inte så att inte heller konstgödning får användas av KRAV-bönder?
Stämmer, inget konstgödsel är tillåtet om det är KRAV-märkt. Och stallgödsel får inte komma från gårdar med konventionell odling
Citera
2024-03-07, 12:37
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Stämmer, inget konstgödsel är tillåtet om det är KRAV-märkt. Och stallgödsel får inte komma från gårdar med konventionell odling
Ja så var det ja. (Lämnade aktivt lantbruk på 1980-talet.) Tack för bra svar!
Citera
2024-03-07, 16:35
  #10
Medlem
Man reagerar när man läser tråden: de som vet vad dom talar om vet också vad ämnet heter och klarar av att stava till det.

Folk som kacklar utan att själva förstå vad dom säger stirrar om "glyfosfat."
Självmarkerande.
Citera
2024-03-08, 00:21
  #11
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Är det ekologiskt/Krav-märkt så får inga bekämpningsmedel användas i något steg på gården. Så det ska nog vara lugnt.

För övrigt används glyfosat bara efter skörd av alla konventionella bönder då det annars dödar spannmålen.

Glyfosat dödar inte växterna direkt, det är tillväxtstoppande så växterna gror och växer helt enkelt inte. Om glyfosat får verka längre tid så svälts växten ihjäl, vissa växter påverkas dock inte så mycket eftersom de klarar vintervila etc. Ogräs brukar vissna rätt fort då de hela tiden är i tillväxt och tål inte vila.

Personer som inte tål antibiotika typ penicillin kan vara väldigt känsliga för glyfosat eftersom man då har en känslig tarmflora.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback