Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-07, 20:36
  #1
Medlem
grischs avatar
En polare, som bor i Bergsjön sade "jag stannar och bor här nere i slummen" när vi pratade om flytt från Göteborg. Blev nyfiken på detta med just slum, jag var med och rev slumområden i Stockholm, däribland Klarakvarteren i min ungdom, då snackade man ju mycket om "Sanering av slum" och "en rening av slummen", av dessa kvarter som tillhörde en svunnen epok. Det första var faktiskt vad vi internt kallade dessa operationer. Vad definierar ett slumområde? Vilka områden i Sverige är slum? Hur sanerar och förbättrar vi dessa slumområden? Hur/varför skapas ett slumområde? Vad har man gjort tidigare för att förbättra slumområden? Bor du i slummen, isåfall hur är det? Jag själv har bara erfarenhet från den äldre typen utan slum, som man rev på 60 och 70 talet.
__________________
Senast redigerad av grisch 2024-03-07 kl. 20:39.
Citera
2024-03-07, 20:40
  #2
Medlem
3Godisars avatar
Slum, då tänker jag mer på trasiga hus där allting håller på att falla samman och inte en spänn finns extra till övers. Jag vet att jag såg en dpkumentär en gång om social dumpning på nån liten ort.
Tänk elen är trasig, det är svartmögel, folk saknar tänder, alla är alkisar.

Bergsjön är inte en slum, jag tycker det är lite äcklande att folk som bor där kallar det för det. Det är absolut ett område med en del socioekonomiska problem, men en slum... nix.
Citera
2024-03-07, 21:41
  #3
Medlem
grischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
Slum, då tänker jag mer på trasiga hus där allting håller på att falla samman och inte en spänn finns extra till övers. Jag vet att jag såg en dpkumentär en gång om social dumpning på nån liten ort.
Tänk elen är trasig, det är svartmögel, folk saknar tänder, alla är alkisar.

Bergsjön är inte en slum, jag tycker det är lite äcklande att folk som bor där kallar det för det. Det är absolut ett område med en del socioekonomiska problem, men en slum... nix.
Håller med. Jag var med och byggde stora delar av Bergsjön, tycker helt ärligt det är ett ganska så schysst område, trots att jag bor i Vasastan och har en lägenhet på Avenyn, väldigt nära, men ändå.
Citera
2024-03-07, 22:27
  #4
Medlem
indianapoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisch
En polare, som bor i Bergsjön sade "jag stannar och bor här nere i slummen" när vi pratade om flytt från Göteborg. Blev nyfiken på detta med just slum, jag var med och rev slumområden i Stockholm, däribland Klarakvarteren i min ungdom, då snackade man ju mycket om "Sanering av slum" och "en rening av slummen", av dessa kvarter som tillhörde en svunnen epok. Det första var faktiskt vad vi internt kallade dessa operationer. Vad definierar ett slumområde? Vilka områden i Sverige är slum? Hur sanerar och förbättrar vi dessa slumområden? Hur/varför skapas ett slumområde? Vad har man gjort tidigare för att förbättra slumområden? Bor du i slummen, isåfall hur är det? Jag själv har bara erfarenhet från den äldre typen utan slum, som man rev på 60 och 70 talet.
Slum har vi gott om i USA, är underutvecklade, trångbodda och ofta omoderna områden som råder under dåliga sanitära förhållanden. Jag är född i dåtidens slum, men bodde där under väldigt begränsad tid, det krisade sig lite med bostad för päronen.
Citera
2024-03-07, 23:24
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av grisch
En polare, som bor i Bergsjön sade "jag stannar och bor här nere i slummen" när vi pratade om flytt från Göteborg. Blev nyfiken på detta med just slum, jag var med och rev slumområden i Stockholm, däribland Klarakvarteren i min ungdom, då snackade man ju mycket om "Sanering av slum" och "en rening av slummen", av dessa kvarter som tillhörde en svunnen epok. Det första var faktiskt vad vi internt kallade dessa operationer. Vad definierar ett slumområde? Vilka områden i Sverige är slum? Hur sanerar och förbättrar vi dessa slumområden? Hur/varför skapas ett slumområde? Vad har man gjort tidigare för att förbättra slumområden? Bor du i slummen, isåfall hur är det? Jag själv har bara erfarenhet från den äldre typen utan slum, som man rev på 60 och 70 talet.
Slummen förr var områden med misskötta byggnader. Slummen nu är överallt där blattar bor mer än typ 10%
Citera
2024-03-08, 14:51
  #6
Medlem
grischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorGorm
Slummen förr var områden med misskötta byggnader. Slummen nu är överallt där blattar bor mer än typ 10%
Är det så alltså? Vilka är dagens slumområden?
Citera
2024-03-08, 17:59
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av grisch
Är det så alltså? Vilka är dagens slumområden?
Tex i Malmö så är allting mer eller mindre slum nu
Citera
2024-03-08, 18:01
  #8
Avstängd
Slackoffs avatar
som sagt överallt där babbar slår sig ner annars har vi övergivna bruksorter men de genomgår alltid ett stadium där de infantila kommunalpolitikerna försöker rädda orten med invandring vilket får den sista skolan och affären att gå under och samtliga svenskar lämnar orten.
Citera
2024-03-08, 18:48
  #9
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisch
En polare, som bor i Bergsjön sade "jag stannar och bor här nere i slummen" när vi pratade om flytt från Göteborg. Blev nyfiken på detta med just slum, jag var med och rev slumområden i Stockholm, däribland Klarakvarteren i min ungdom, då snackade man ju mycket om "Sanering av slum" och "en rening av slummen", av dessa kvarter som tillhörde en svunnen epok. Det första var faktiskt vad vi internt kallade dessa operationer. Vad definierar ett slumområde? Vilka områden i Sverige är slum? Hur sanerar och förbättrar vi dessa slumområden? Hur/varför skapas ett slumområde? Vad har man gjort tidigare för att förbättra slumområden? Bor du i slummen, isåfall hur är det? Jag själv har bara erfarenhet från den äldre typen utan slum, som man rev på 60 och 70 talet.

Känner bara igen mig i delar av det du beskrev när jag började jobba inom fastighetsområdet så fanns det en hel del kåkar från före andra världskriget som var rejäl slum, nergångna , smutsiga, trasiga, där inget underhåll överhuvudtaget hade gjorts på säkert 25-35 år.
Gick man in i trapphuset var det mörkt och smutsigt , trasiga lampor, färgen sedan länge bleknat av all smuts och avlagring.
Lägenheterna var inte mycket bättre , nergångna , mörka , inte målat eller tapetserat på årtionden, gamla spis och kylskåp bara med frysfack, flott överallt i köket pga obefintlig ventilation dragiga , englasfönster oftast.
Just mörkheten i lägenheter och trapphus, källare , samt ingrott smuts överallt är det man minns mest.
Var som regel socialfall som bodde i dessa , folk med grava spritmissbruk , och psykiska sjukdomar .
Sedan revs dessa eller när senare förstod att bevara gamla att husen renoverades desa till modern standard istället för rivas

Idag finns det ingen slum i kommunala fastigheter om man bortser från privata s.k slumvärdar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback