• 7
  • 8
2024-06-17, 17:39
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Hade varit underbart om man fortfarande fick det!
Inte lika underbart för icke-rökare som fick sitta och dra in sig röken.
Citera
2024-06-17, 17:43
Medlem
Har inte åkt tåg sedan mitten på 1990-talet. Finns det fortfarande rök-kupéer på tågen i Sverige?
Citera
2024-06-17, 17:59
Medlem
Devinivillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palle-Kuling-
Har inte åkt tåg sedan mitten på 1990-talet. Finns det fortfarande rök-kupéer på tågen i Sverige?

Kupé finns men rökfritt såklart, åkte tåg senast för 10år sen eller nåt sånt då fanns det,,,
Citera
2024-06-17, 18:55
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palle-Kuling-
Nej rökningen på tågen förvann totalt i början av 00-talet. Nattåget till övre Norrland var det sista tåget att ta bort rökningen.
Citera
2024-06-18, 00:08
Medlem
MrFolds avatar
Så här såg skyltarna ut på tågen som visade om det var en kupé för bolmare eller icke-bolmare. På fyra språk för säkerhets skull!

https://img.tradera.net/medium/135/5...8cb1192e32.jpg

Som jag minns det från barn- och uppväxtåren på 70- och 80-talen så var det en hel del rökare som satt i kupéerna för icke-rökare. Men de sprang in i rökkupén titt som tätt för ett bloss, så där måste röken ha legat väldigt tät. Sen drog de naturligtvis med sig cigarettröklukten tillbaka in i icke-rökarnas kupé.
Citera
2024-06-18, 00:27
Medlem
Devinivillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Så här såg skyltarna ut på tågen som visade om det var en kupé för bolmare eller icke-bolmare. På fyra språk för säkerhets skull!

https://img.tradera.net/medium/135/5...8cb1192e32.jpg

Som jag minns det från barn- och uppväxtåren på 70- och 80-talen så var det en hel del rökare som satt i kupéerna för icke-rökare. Men de sprang in i rökkupén titt som tätt för ett bloss, så där måste röken ha legat väldigt tät. Sen drog de naturligtvis med sig cigarettröklukten tillbaka in i icke-rökarnas kupé.

Övertydlighet verkade vara dåtidens motto, om inte ens rökarna själva ville sitta i dom där kupéerna så föreställer jag mig att dom var som ett krematorium sprängfyllda med tjock äcklig rök .
Citera
2024-08-28, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devinivilla
Övertydlighet verkade vara dåtidens motto, om inte ens rökarna själva ville sitta i dom där kupéerna så föreställer jag mig att dom var som ett krematorium sprängfyllda med tjock äcklig rök .

Så var det ju på flyget ochså.

Rökare satt på icke-rökar platser men efter maten serverats och brickorna var borttagna så
stod det 30-40 personer i gången och bak vid toaletten och rökte.
Citera
  • 7
  • 8
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3593077

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här