Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2024-09-29, 10:15
Medlem
Sladdarens avatar
Dela falukorven i 2 i mitten 800 gr

Bryn delarna i stekpanna s det blir fin yta runt om
Skr snitt som ni brukar rtt ver ca 0.5 cm
Sen skr ni ett snitt i mitten p korvarna till ca 2 cm frn botten av korv till bda ndarna
Sen flker ni upp korven i ett ganska stort V
Lgg delade korvringen i en gratngform

Fyllning.. =

Blanda majons och sweetchiliss lika delar. Sen 2-3 olika senaper, bostongurka, lite ketchup, lite curry, soja, och citron, samt frska rter persilja mm och blanda allt i en skl

P med fyllningen i korvens V:et och s det tcker liksom hela korven, bara blaffa p
Tck ver med ett lager ost p korven som ett tcke och dra in osten under korven ochs
blanda sen resten av ssen med lite riven och och lgg det p korven

Kr in i ugnen
Majonsen kommer spricka men ni kommer sa korven med det minst 3-4 i gratngformen under tillagningen. Klart nr korven r mr och osten brynt
Citera
2024-09-29, 15:38
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Korv i ugn var ngot vi syskon hotades med f till middag om vi slogs och hrjade fr mycket som sm

Med det sagt r det skert inget fel p rtten!
Citera
2024-09-29, 16:48
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Korv i ugn var ngot vi syskon hotades med f till middag om vi slogs och hrjade fr mycket som sm

Med det sagt r det skert inget fel p rtten!

Konstigt.. Falukorv i ugn r bland det godaste man kan gra med en falukorv
Sen ter man det ju inte speciellt ofta som nn lpande rtt utan att det gr tid emellan till
en lngtan fr rtten precis som mnga fr andra rtter

Ni kanske gjorde den trkig helt enkelt ;-)

Ovan serveringfrslag gr bra att ta till lk i olika former och tomatskivor samt anvnda skurna
majonsen i ett potatismos som ett verfld av fett

Man ska flka ut korven ordentligt s man kan ha toppings p som ett V.. emellan skarvarna behvs inget frutom ev tomatskivor

Finns mnga bottennapp av falukorv som man kan lika grna slnga som farligt avfall

Testa tex den hr : https://d1ax460061ulao.cloudfront.ne...c4cab7562.webp

Citera
2024-09-29, 21:20
Avstngd
ResanTillMelonias avatar
Sdant hr gjorde morsan p 90-talet fortfarande.

Testa pplen kanske?
Citera
2024-09-30, 15:06
Medlem
zBr9s avatar
Fasen t detta i lrdags men visste inte att det fanns en trd fr det.

I alla fall, nr man ter det hos Mamma brukar det vara lkskivor, tomatskivor, ppelskivor och ostskivor i snitten, men sjlv tycker jag det r fr meckligt att stoppa in allting, srskilt pple och lk brukar vara skivat s brett att korvstackarn gr av nr jag str och pular in dom. S njer mig med att stta tomatskivor och ost i snitten, och sen lgger jag ordentligt med skivad lk och tomat omkring korven i formen s att dom ocks hnger med p vrmningen. Sen penslar jag korven med dijonsenap och sprinklar ver strbrd fre den ker in i ugnen.

Tycker det blir en nice blandning i botten av formen med safterna frn ost, lk och pple, som jag sedan mrsar in i potatismoset som ts till
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in