Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-26, 18:58
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
I vårt hus har en del äldre bott i huset i 40 år, ibland 30 år. De har inte råd att sälja, de får en reavinst från helvetet de ska betala. Dessutom med den hemtjänst som finns idag, samt hemsjukvård så får de den hjälp de behöver. En flyttning är inte så enkel när man är 80+ och samlat på sig minnessaker och arvegods.

Varför skulle man bry sig om lite reavinstskatt på 22% på en stor vinst när man är 80+ och har i genomsnitt 6 år kvar att leva? Ska man köpa en sprillans Porsche 911 för 1.3 milj, ny iphone 16 och miljonbåt och ut och leva i sus och dus med kvinnor?
Merparten 80+ kan ju förfan knappt gå ordentligt alternativt dementa och fula som fan.
Räcker väl med lite guldkant på kanerieöarna, en whiskey och kläder från Öb i den åldern.
Citera
2024-11-26, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Varför skulle man bry sig om lite reavinstskatt på 22% på en stor vinst när man är 80+ och har i genomsnitt 6 år kvar att leva? Ska man köpa en sprillans Porsche 911 för 1.3 milj, ny iphone 16 och miljonbåt och ut och leva i sus och dus med kvinnor?
Merparten 80+ kan ju förfan knappt gå ordentligt alternativt dementa och fula som fan.
Räcker väl med lite guldkant på kanerieöarna, en whiskey och kläder från Öb i den åldern.

Om man har sex år kvar i livet där en del, eller hela, den tiden kommer bestå av diverse sjukdomar kanske man inte har lust lägga tid och ork på något så genomtråkigt och jobbigt som att flytta.
Citera
2024-11-29, 05:05
Medlem
Även de som varit förutseende och i god tid ställt sig i bostadskö kan få problem med att hyresvärdar ställer krav på regelbunden inkomst, som tillräckligt hög pension.

Har man kanske inte omfattats av avtal om tjänstepension, eller tog ut den på fem år, var kanske även hemma med barnen ett antal år, så är pensionen kanske inte så bra vid 75+ årsåldern.

Så att sälja en kåk och få ett kapital på ett antal miljoner netto efter skatt ger inte alltid
möjlighet att bli accepterad som hyresgäst. Eget kapital kan vara flyktigt i en hyresvärds ögon.

Såg någon artikel för ett antal år sedan om en pensionär som fick lösa det hela genom att flytta kapital till en kapitalförsäkring, med regelbunden utbetalning över någon period på säg 10 år.
Citera
2024-11-29, 06:08
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Man vill dö hemma. Det känns tryggt.
Man vill inte hamna på hem där du inte förstår personalen.
Bli serverad grismat.
Få hjälp att komma ut var 14e dag i 20 min.

Bostaden hemma är ofta betald så man lever billigt.
Det är mycket dyrare att bo på hem

Enligt mig ett ickeval.
När den dagen kommer att jag inte klarar av att ta hand om mig själv och hem så avslutar jag det själv.
.
Citera
2024-11-29, 08:50
Medlem
en större fråga är väl varför pensionärer inte flyttar från sina hus i tid ock köper en borätt eller tar en hyreskvart
Citera
2024-11-29, 17:54
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
en större fråga är väl varför pensionärer inte flyttar från sina hus i tid ock köper en borätt eller tar en hyreskvart

I tid?
En hyffsad gissning är att de gillar sitt hem och vill bo där...
Citera
2024-11-29, 18:00
Medlem
Det är jobbigt och dyrt att flytta.
Det nya boendet blir sannolikt mindre och dyrare.
Man flyttar ifrån sina minnen.

Vänd på det, varför skulle äldre flytta?
Citera
2024-11-29, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
I tid?
En hyffsad gissning är att de gillar sitt hem och vill bo där...
,

men är nog dax att flytta innan man blir för gammal för att sköta ett hus men det är det som är problemet att många skjuter upp flytten ock tänker de ska flytta när de är för gamla ,det bästa är nog att flytta innan man blir för gammal till en borätt eller hyres äldreboende kan man nog glömma lång kö dit ock blir mycket dyrare för kommunen
Citera
2024-11-29, 18:09
Medlem
Citat:
Handlar om hyran på en hyresrätt, har man en bostadsrätt är avgiften mycket lägre per månad, menas man klarar sig gott på sin pension gentemot en som får det dubbla i hyra.

Jag skulle sålt om inte hyresrätter var så dyra, skulle vara skönt o ha kapitalet fritt, men ser jag får mer över per månad genom att bo i en brf än en hyresrätt per månad, och det handlar inte om någon enstaka tusenlapp utan några stycken per månad.
Citera
2024-11-29, 18:10
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
,

men är nog dax att flytta innan man blir för gammal för att sköta ett hus men det är det som är problemet att många skjuter upp flytten ock tänker de ska flytta när de är för gamla ,det bästa är nog att flytta innan man blir för gammal till en borätt eller hyres äldreboende kan man nog glömma lång kö dit ock blir mycket dyrare för kommunen

De sköter sitt hus om och som de vill.

Är du helt tappad?
Ska du eller någon annan bestämma när folk måste flytta ifrån sina hem?
"-Ledsen herr och fru Johansson, nu fyller ni 70 så vi har satt ut ert hus på hemnet."
Citera
2024-11-29, 18:18
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
,

Väldigt få äldre bor på hem. De allra flesta bor i sin lägenhet som de haft eller så har de flyttat till ett anpassat boende. Många som mina föräldrar har flyttat till ett hus med hiss som är nybyggnation. Kostar kanske 10 000 i månaden. Den kostnaden vill inte alla ha. Jag kan förstå om man inte vill ta hela barnens arv till hyran. Det är de som betalar. Staten betalar om de får bostadstillägg. Kommunen betalar inte. Numera dör folk ofta hemma, ja i sin lägenhet. Eller så bor de där och dör på sjukhus. Det finns ingen anledning att lämna sitt hem om de inte vill för sin egen bekvämlighet. Finns ingen anledning att flytta från BR till HR.
Citera
2024-11-29, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
De sköter sitt hus om och som de vill.

Är du helt tappad?
Ska du eller någon annan bestämma när folk måste flytta ifrån sina hem?
"-Ledsen herr och fru Johansson, nu fyller ni 70 så vi har satt ut ert hus på hemnet."

nja jag tänker inte tvångsflytta nån 70 åring tänker mera på de som är halft dementa finns de som blir dementa redan vid 30 års ålder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in