Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-22, 17:58
  #13
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Du har aldrig hanterat en bra halvautomat. Det finns inget som en pumprepeter kan göra som inte en halvautomat kan göra bättre. Förutom leka ”cowboy”.

Läste du över huvud taget vad jag skrev innan du svarade på inlägget?

Jag har en riktigt bra halvautomat och är svinnöjd med den. Det är helt klart det hagelvapen jag använder allra mest och oftast.

Det finns flera fördelar med halvautomater men det finns även fördelar med pupmhagel och hagelbockar.

Sen finns det även fördelar med bygelrepeter på hagelgevär; man får helt lagligt ha betydligt fler hagel i magasinet vid jakt. Praktiskt vid gås eller andjakt.

Om man vill leka cowboy kör man väl på revolver, kulgevär med bygelrepeter och möjligen svs om man ska skjuta hagel?

Vill du fortsätta diskussionen får du starta en ny tråd om det. Som det är nu driver du bara diskussionen mer och mer OT...
Citera
2024-04-08, 03:53
  #14
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Oklart vad optik skulle ha med det hela att göra... Känns snarare som om det kan riskera att avslås då det faktiskt kan uppfattas som direkt orimligt då du enkelt kan lösa "problemet" med optiken och byta ut den utan att behöva växla vapen...

Hagel behöver man vanligtvis inte optik till över huvud taget. Att riktmedel krävs för att jaga med slug är en sak, men som argument för övrig jakt är det ganska ihåligt och lätt att ogiltigförklara.

Då är det nog betydligt säkrare och bättre att köra på upplägget -Andreas- föreslår då det är logiskt och något som tillståndshandläggarna kan förstå behovet av. Det visar på ett behov av två vapen; inte på olika sorters optik.
Ja det är mina erfarenheter.
Desto mindre ordalag, desto bättre.

Har också skuttat runt 'lite' då jag i hela mitt vuxna liv har format min vapengarderob till att vara nästan-perfekt o är väldigt van vid att kunna spotta ur mig en motivering vapen 1-6 på en halv minut, i sömnen om licenstanten skulle ringa o kräva det, mer eller mindre.

Instämmer i att en bra vpoengarderob gärna kan innehålla både en svs, en bock, en pump o en automat.
Precis som den bör innehålla både minst 2 st klass 1 studsare ifall den ena behöver iväg på reparation.
Gärna 2st klass 3/4or typ 22LR/22WMR/9x19 o det går bra med både bygel, cylinder, automat eller varför inte en pumprepeter även för kula.

Därav denna 'rotering' av garderobens innehåll för att passa just de jaktformer man för tillfället huvudsakligen bedriver förhållande till taket på max 6 bössor.
Då är det finemang att kunna motivera dessa skiftande behov med bara en fraktion av den mängd ord jag skrivit i detta inlägg.
Citera
2024-04-17, 16:36
  #15
Medlem
Västkustskts avatar
Skulle inte utökningen av vapengarderoben komma nu i Maj?

Jag har planer på att köpa på mig en hagel-halvautomat och en AR-15 och kanske göra mig av med cylinderrepetern och köpa en AR-10 istället, och kanske en hagelbock för lerduveskytte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback