Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-09, 14:34
  #1
Medlem
Hej på Er,

Köper aktier och fonder på AB, min redovisningsbyrå/redovisningskonsult verkar inte veta hur man deklarerar/redovisar köp av aktier och/eller fonder. Banken säger att köp av aktier och fonder redovisar/skickar uppgifter själva till Skatteverket. Egentligen det som jag undrar, om jag köper aktier och/eller fonder på AB, behövs det på något sätt redovisas eller banken själv som den påstår skickar uppgifter till Skatteverket. Kanske svårt att uppfatta min fråga men har svårt att sammanfatta mig på ett bättre sätt. Men ni som håller på med aktier och fonder kanske vet hur man gör?

Tackar!
Citera
2024-03-09, 14:50
  #2
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksandr
Hej på Er,

Köper aktier och fonder på AB, min redovisningsbyrå/redovisningskonsult verkar inte veta hur man deklarerar/redovisar köp av aktier och/eller fonder. Banken säger att köp av aktier och fonder redovisar/skickar uppgifter själva till Skatteverket. Egentligen det som jag undrar, om jag köper aktier och/eller fonder på AB, behövs det på något sätt redovisas eller banken själv som den påstår skickar uppgifter till Skatteverket. Kanske svårt att uppfatta min fråga men har svårt att sammanfatta mig på ett bättre sätt. Men ni som håller på med aktier och fonder kanske vet hur man gör?

Tackar!
Vad betyder AB i ditt sammanhang? Aktiebolag?
Citera
2024-03-09, 14:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Vad betyder AB i ditt sammanhang? Aktiebolag?

Tack! Precis, ber om ursäkt. Ja, menade med AB ,Aktiebolag
Citera
2024-03-09, 15:09
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksandr
Hej på Er,

Köper aktier och fonder på AB, min redovisningsbyrå/redovisningskonsult verkar inte veta hur man deklarerar/redovisar köp av aktier och/eller fonder. Banken säger att köp av aktier och fonder redovisar/skickar uppgifter själva till Skatteverket. Egentligen det som jag undrar, om jag köper aktier och/eller fonder på AB, behövs det på något sätt redovisas eller banken själv som den påstår skickar uppgifter till Skatteverket. Kanske svårt att uppfatta min fråga men har svårt att sammanfatta mig på ett bättre sätt. Men ni som håller på med aktier och fonder kanske vet hur man gör?

Tackar!

Du skall isf byta redovisningsbyrå. Vet man inte hur man skall redovisa/deklarera sånt så har man inte som redovisningskonsult att göra - lite som att komma till bilverkstan och mekanikern inte vet hur man öppnar motorhuven.

Det skall bokföras i vanlig ordning och för aktiebolag så gör man deklarationen mer eller mindre "själv". Skatteverket gör nog inte så mycket med uppgifterna från banken då de inte riktigt kan göra något med dem med mindre än att de gör en kontroll av bokföringen.
Citera
2024-03-09, 15:21
  #5
Medlem
Briasccas avatar
Inköpta aktier som bolaget gjort är en tillgång och bokförs som det. Men beroende på tidshorisont och aktietyper bokförs de på olika konton.

Kolla på Skatteverkets hemsida, och som nämndes ovan - Om din revisor inte kan hantera ett ABs olika konteringar så är det absolut nödvändigt att byta. Skälet är att blir det fel är det ditt ansvar, inte den som gjort redovisningen åt dig.
Citera
2024-03-09, 15:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Du skall isf byta redovisningsbyrå. Vet man inte hur man skall redovisa/deklarera sånt så har man inte som redovisningskonsult att göra - lite som att komma till bilverkstan och mekanikern inte vet hur man öppnar motorhuven.

Det skall bokföras i vanlig ordning och för aktiebolag så gör man deklarationen mer eller mindre "själv". Skatteverket gör nog inte så mycket med uppgifterna från banken då de inte riktigt kan göra något med dem med mindre än att de gör en kontroll av bokföringen.

Tack för ditt svar, ja, jag tyckte också att det var konstigt att hon inte visste om/revisor konsult om sånt, och jag som precis öppnade aktiebolag och van som privat person hålla på med aktier och fonder. Fick tips från en kompis om Ludvig & Co men nu ser jag på nätet att många är missnöjda med de. Hon typ skrev, vi bokar alla köp på ett balanskonto, sen borde ett årsbesked kunna räcka, om det behövs mer så löser vi det då. Blir lite vilseledande svar för mig men det kan göra med att jag själv inte bra på sånt, därför anlitar en redovisningsbyrå.

Tänkte passa på och fråga, ni som köper aktier och/eller fonder på aktiebolag, är det mer fördelaktigt att köpa på bolaget eller som privat person?

Tackar!
Citera
2024-03-09, 15:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksandr
Tack för ditt svar, ja, jag tyckte också att det var konstigt att hon inte visste om/revisor konsult om sånt, och jag som precis öppnade aktiebolag och van som privat person hålla på med aktier och fonder. Fick tips från en kompis om Ludvig & Co men nu ser jag på nätet att många är missnöjda med de. Hon typ skrev, vi bokar alla köp på ett balanskonto, sen borde ett årsbesked kunna räcka, om det behövs mer så löser vi det då. Blir lite vilseledande svar för mig men det kan göra med att jag själv inte bra på sånt, därför anlitar en redovisningsbyrå.

Tänkte passa på och fråga, ni som köper aktier och/eller fonder på aktiebolag, är det mer fördelaktigt att köpa på bolaget eller som privat person?

Tackar!

Det beror på. Om pengarna så småningom skall ur bolaget så behöver du kunna få ut dem rätt lågskattat om det skall vara fördelaktigt.

Men om pengarna skall användas för framtida expansion eller motsvarande så är det klart bättre att låta dem växa inom bolaget.
Citera
2024-03-09, 20:03
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksandr
Hej på Er,

Köper aktier och fonder på AB, min redovisningsbyrå/redovisningskonsult verkar inte veta hur man deklarerar/redovisar köp av aktier och/eller fonder. Banken säger att köp av aktier och fonder redovisar/skickar uppgifter själva till Skatteverket. Egentligen det som jag undrar, om jag köper aktier och/eller fonder på AB, behövs det på något sätt redovisas eller banken själv som den påstår skickar uppgifter till Skatteverket. Kanske svårt att uppfatta min fråga men har svårt att sammanfatta mig på ett bättre sätt. Men ni som håller på med aktier och fonder kanske vet hur man gör?

Tackar!

Det enklaste och skatteeffektivaste är att skaffa en kapitalförsäkring och handla i den.
https://www.bjornlunden.se/bokf%C3%B...3%A4kring__527
Det blir nog billigare även om du har en redovisningsfirma beroende på vilket avtal du har med dem. (Mindre antal verifikat att redovisa)


Om man handlar aktier via AB måste man också skaffa en LEI-kod vilket kostar en del pengar, så det är värt att tänka på. Handlar man bara i fonder behövs inte någon LEI-kod.
https://www.fi.se/sv/marknad/rapport...-om-lei-koder/
__________________
Senast redigerad av trickget 2024-03-09 kl. 20:09.
Citera
2024-03-09, 20:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Det enklaste och skatteeffektivaste är att skaffa en kapitalförsäkring och handla i den.
https://www.bjornlunden.se/bokf%C3%B...3%A4kring__527
Det blir nog billigare även om du har en redovisningsfirma beroende på vilket avtal du har med dem. (Mindre antal verifikat att redovisa)


Om man handlar aktier via AB måste man också skaffa en LEI-kod vilket kostar en del pengar, så det är värt att tänka på. Handlar man bara i fonder behövs inte någon LEI-kod.
https://www.fi.se/sv/marknad/rapport...-om-lei-koder/

Tackar! Precis, LEI-kod har jag och handlar aktier, 99% av dessa är amerikanska, Meta etc.

Kapitalförsäkring har jag också, så inga problem att handla fonder. Tänkte bara att om jag gjorde 30-40 aktieköp per år. Det måste redovisas på något sätt. Det där är problemet, att min revisorkonsult inte haft tidigare att göra med sånt trots att hon jobbar på rätt stort bolag, Ludvig & Co. Tänker att hon borde veta sånt eller åtminstone ta hjälp av någon från bolaget och ta reda på hur man redovisar eller hur man gör. Tänker om det är ovanligt att man köper aktier och fonder på ett aktiebolag. Tänker att pengarna inte ska tappa sitt värde, därför de ska in i fonder och aktier. Men hon vet inte ens om hon behöver kvitto 🧾 för varje köp tillfälle utan svarar bara med:

vi bokar alla köp på ett balanskonto, sen borde ett årsbesked kunna räcka, om det behövs mer så löser vi det då.

Tänker för 3900 sek per månad borde man får något bättre svar eller så är det jag som inte fattar något

Tack för ditt svar och din tid
Citera
2024-03-09, 21:54
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksandr
Tackar! Precis, LEI-kod har jag och handlar aktier, 99% av dessa är amerikanska, Meta etc.

Kapitalförsäkring har jag också, så inga problem att handla fonder. Tänkte bara att om jag gjorde 30-40 aktieköp per år. Det måste redovisas på något sätt. Det där är problemet, att min revisorkonsult inte haft tidigare att göra med sånt trots att hon jobbar på rätt stort bolag, Ludvig & Co. Tänker att hon borde veta sånt eller åtminstone ta hjälp av någon från bolaget och ta reda på hur man redovisar eller hur man gör. Tänker om det är ovanligt att man köper aktier och fonder på ett aktiebolag. Tänker att pengarna inte ska tappa sitt värde, därför de ska in i fonder och aktier. Men hon vet inte ens om hon behöver kvitto 🧾 för varje köp tillfälle utan svarar bara med:

vi bokar alla köp på ett balanskonto, sen borde ett årsbesked kunna räcka, om det behövs mer så löser vi det då.

Tänker för 3900 sek per månad borde man får något bättre svar eller så är det jag som inte fattar något

Tack för ditt svar och din tid

Man redovisar inte enskilda affärer i en kapitalförsäkring, man blir istället schablonskattad.

Citat:
Försäkringen räknas som en finansiell tillgång och beskattas schablonmässigt. Endast insättningar och uttag bokförs. I de flesta fall räknas kapitalförsäkringen som en anläggningstillgång i balansräkningen. Det innebär att den är ett långsiktigt innehav, till skillnad från en omsättningstillgång som är en kortare placering. En anläggningstillgång ska alltid skrivas ner vid bokslutet om värdet understiger anskaffningsvärdet.

Vid uttag är det viktigt att veta kapitalförsäkringens verkliga värde för att redovisningen ska bli korrekt. Det bokförda värdet får inte understiga det verkliga värdet. Om detta händer har företaget gjort en otillåten nedskrivning. Uttag ska därför i första hand bokföras som en finansiell intäkt på värdeökningen och resterande som en minskning av insatt kapital. Bokföringen skiljer sig åt om kapitalförsäkringen är en placering för sparande eller pension, och om det är en svensk eller utländsk kapitalförsäkring.

https://www.fortnox.se/fortnox-foret...italforsakring

Med årsbesked menar de nog att de måste vet värdet på balansdagen för att se om man måste göra en nedskrivningen eller inte.
__________________
Senast redigerad av trickget 2024-03-09 kl. 21:59.
Citera
2024-03-09, 22:34
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Man redovisar inte enskilda affärer i en kapitalförsäkring, man blir istället schablonskattad.



https://www.fortnox.se/fortnox-foret...italforsakring

Med årsbesked menar de nog att de måste vet värdet på balansdagen för att se om man måste göra en nedskrivningen eller inte.

Tack för din tid och dina svar. Oki, men då sammanfattningsvis hon/redovisningskonsult svarar rätt:

vi bokar alla köp på ett balanskonto, sen borde ett årsbesked kunna räcka, om det behövs mer så löser vi det då.

Jag är dålig på sånt men då verkar hon ha rätt.
Aktier och fonder på AB tänker jag då så att de inte blir liggande, alltså pengarna. Har svårt att komma på i vad skulle man kunna investera mer, omsättningen typ från 1,5 till 2,0 mille, per år
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback