Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-10, 14:33
  #1
Medlem
Rasseltasss avatar
Vi har flyttat till en ny lägenhet och här finns uppborrade hål till ett väggfäste för en TV. Vi ska köpa en ny TV och då skulle jag vilja veta vilken modell som har fäste som passar till dessa hål.

Det handlar om fyra hål som sitter i par om två med ett avstånd på sexton centimeter mellan hålen.

Jag vill helst inte borra nya hål då väggarna är i stenhård betong här. Var kan man få uppgift om vilka fästen olika tillverkare har?
Citera
2024-03-10, 14:36
  #2
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasseltass
Vi har flyttat till en ny lägenhet och här finns uppborrade hål till ett väggfäste för en TV. Vi ska köpa en ny TV och då skulle jag vilja veta vilken modell som har fäste som passar till dessa hål.

Det handlar om fyra hål som sitter i par om två med ett avstånd på sexton centimeter mellan hålen.

Jag vill helst inte borra nya hål då väggarna är i stenhård betong här. Var kan man få uppgift om vilka fästen olika tillverkare har?
Fråga dom som flyttat ut var dom köpt sitt väggfäste?
Citera
2024-03-10, 14:43
  #3
Medlem
BackToHegels avatar
Jag skulle inhandla ett par-tre väggfästen, sen använda det som passar. Eventuellt borra extra hål i fästet om det behövs. Sen lämna tillbaka de fästen som inte används på öppet köp.
Citera
2024-03-10, 14:46
  #4
Avstängd
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasseltass
Vi har flyttat till en ny lägenhet och här finns uppborrade hål till ett väggfäste för en TV. Vi ska köpa en ny TV och då skulle jag vilja veta vilken modell som har fäste som passar till dessa hål.

Det handlar om fyra hål som sitter i par om två med ett avstånd på sexton centimeter mellan hålen.

Jag vill helst inte borra nya hål då väggarna är i stenhård betong här. Var kan man få uppgift om vilka fästen olika tillverkare har?

Har själv kollat på vägg-TV till köket. Det finns olika väggfästen till olika TV-apparater. Normalt sätt köper man först en TV, därefter väljs vilket väggfäste man kan ha och sedan borras det i väggen. Mitt förslag till dig är att göra just så. Kan du inte själv eller få någon vän att borra fyra hål i en vägg så köp tjänsten från butiken som säljer TV-n till dig. Brukar väl kosta runt en tusenlapp. I annat fall kommer det väggfästet som passar de befintliga hålen styra vilken TV du kan hänga på.

Kanske har du tur så passar hålen den TV/väggfäste du fastnat för. Det brukar ju vara massa hål på de där för alla möjliga storlekar.
Citera
2024-03-10, 15:03
  #5
Medlem
Här förklaras lite om Vesa

https://www.elgiganten.se/magazine/t...ste-for-din-tv
Citera
2024-03-10, 15:06
  #6
Medlem
Hyr en borrmaskin och borra nya hål.
Citera
2024-03-10, 18:43
  #7
Medlem
Rasseltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galambos
Här förklaras lite om Vesa

https://www.elgiganten.se/magazine/t...ste-for-din-tv
Tack, här finns nog lösningen!
Citera
2024-03-10, 19:26
  #8
Medlem
Uninteresteds avatar
Du har 4 alternativ.

1. Borra nya hål i väggen anpassade efter det nya fästet.
2. Köp alla fästen du hittar tills ett passar.
3. Borra nya hål i fästet.
4. Häng inte upp TVn.
Citera
2024-03-10, 19:43
  #9
Medlem
Du kan ju inte mena allvar att valet på TV beror på hålen i väggen?

Kör på en mediabänk och ställ tv´n på den, många monterar tv´n alldeles för högt vid väggmontage.

Standard är väl typ att mitten på tv ska vara 90 - 110cm från golvet.

Ju större tv, ju lägre ska den sitta.

Ang väggfästen, väl ett som går att tilta och som är avsett för storleken och vikten på tv.

Den vanligaste VESA-storleken är 200x200 för TV upp till 32 tum, 400x400 för TV upp till 60 tum och 600x400 för 70 tum eller större.

Min och Max avstånd från soffa till tv, beror på storleken , riktlinjer är
42" min: 127cm max: 173cm
55" min: 167cm max: 226cm
65" min: 197cm max: 268cm
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2024-03-10 kl. 20:03.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback